Variazions Goldberg

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Prime edizion des Variazions Goldberg di Johann Sebastian Bach (stampade a Norimberghe jenfri il 1741 e il 1745)

Lis Variazions Goldberg (BWV 988) je une opare musicâl par clavicembal a dos tastieris, scrite da Johann Sebastian Bach e puartant il numar 988 tal catalic BWV. Cheste opare, scrite atôr dal 1740, je la part finâl dai «Clavier Ūburg» publicade a Norimberghe da Baltasar Schmidt. Scrite par Johann Gotlieb Goldberg, mestri de capele dal cont Von Brühl a Dresde Di sigûr je une des oparis pui famosis su le forme «teme cun variazions» e une des oparis pui impuatantis scritis par istroments a tastiere. Scrite al inizi dai ultins dîs agns di vite di Bach, insiemit ae Art de fughe je il pont pui alt de creazion di Bach parsore le musiche strumentâl di istroments a tastiere,sedi dal pont di viste de esecuzion,che dal pont di viste dal stîl e de ricercje musicâl.

In passât lis variazions Goldberg jerin viodudis come un esercizi tecnîc puitost ripetitîf, ma tal XX secul il contignût emotîf e le puartade de composizion interie, ven valorizade. Son tantis lis incisions di cheste opare in dut il mont, che cul timp je divignude une des oparis dal compositôr todesc pui scoltadis dai apassionâs di musiche classiche.

La motivazion[cambie | modifiche il codiç]

Il cont Hermann Carl von Keyserling,grant estimatôr di Bach al jere ambassadôr de Russie a Dresde. Grant apassionât di musiche, il cont veve cjapât sot la sô protezion un zovin, virtuôs, Johann Gottlieb Goldberg, par falu studiâ cul plui vieli dai fîs di Bach, Wilhelm Friedermann. Intal 1740 il cont mande Goldberg a Lipsie par studiâ cun Bach in persone. Johann Nickolaus Forkel, il prin a scrivi le biografie dal compositôr todesc, nus conte cemût son nassudis lis variazions:

Il cont al jere malât, tant che la gnot nol podeve durmì. Goldberg che viveve a cjase sô,cuant che il cont nol rivave a durmi, par distralu al sunave in te cjamare dongje. Une volte il cont veve dite a Bach se al podeve scrivi cualchi toc musicâl par falu sunâ a Goldberg cuant nol podeve durmi. Bach pense che il miôr mût di contentâ il cont fôs di scrivi des variazions, gjenar musicâl che fin cumò nol veve top cjapât in considerazion par vie de melodie di fondament,simpri compagne. Ma sot lis sôs mans, lis variazions divegnin une opare musicâl di grant valôr,tant che il cont nol jere mai strac di scoltalis, e ogni volte che al sintive che le gnot nol podeve durmi, domandave al sô protèt: "Cjar Goldberg, sunimi un pôc lis mês variazions". Mai Bach al fo tant ricompensât come in chest câs. Il cont regale a Bach une tace cun cent luîs d'aur. Ma cheste opare d'art no sarês stade pajade in mût adeguât neancje se il premi al fôs stât mîl voltis pui grant.


Ma no ducj i studiôs son d'acuart cun cheste conte di Forkel,prime di dut parce' le prime edizion dal 1742 no je dedicade a nissun.E Goldberg in tal 1742 al jere un zoin di 15 agns,brâf di sigûr,ma nol veve la tecniche necesarie par sunâ cheste composizion.Ma par Buscaroli il fât che le composizion no veve le dediche je le confirmazion dal fât che Bach e il cont jerin une vore amîs.

Lis variazions[cambie | modifiche il codiç]

Le opare je une composizion par clavicembal a dôs tastieris e je formade da une Arie,30 variazions parsore de melodie di cheste Arie,e une Arie finâl. Lis 30 variazions son dividudis in 10 gîrs di tre formis musicâls:le forme a Bâl,le forme a "toccata" (tocjade) e il canone musicâl,che di gîr in gîr al slargje l'intervâl di distance des vôs. Le variazion 16 divît le composizion in dôs bandis compagnis,le seonde divente par l'ocasion un toc cul stîl de Overture francese.

Lis variazions 13,14,17,,20,23,26,e 28 àn di jessi sunadis ""a doi manuâls"" come da indicazion in te partizion.Lis variazions 5 e 29 a un o doi manuâls. Ma dute le opare puês jessi sunade,cun pûi dificultât,cun un clavicembal o un piano cun nome un manuâl.

Lis variazions son dutis in Sol Maiôr,mancul la 15,la 21,e la 25. Tantis son costruidis in te forme binarie,al ûl dî che si puês cjatâ une sezion A e une sezion B.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]