Soraps

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Localizazion dai sorabs

I soraps (a voltis ancje sorps) a son un grop uman de Gjermanie orientâl, che al fevele il sorap, une lenghe sclave ocidentâl, che e je dongje al cec, al slovac, al polac e al kashubian.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La storie dai soraps in Gjermanie e scomence al inizi dal VI secul cun lis invasions barbarichis. La recession de lenghe e scomence dal XII secul, cuant che a rivarin contadins gjemanics des Flandris, de Turingjie e de Franconie, e intant la popolazion locâl vignive decimade des variis vueris e incursions.

I soraps a jerin cun di plui intune posizion di sotanance rispiet ai todescs, come che si pues viodi intal Sachsenspiegel e in altris documents. Plui indevant al fo ancje proibît l'ûs de lenghe sorabe: intal 1293 un tribunâl al proibî di doprâlu a Bernburg (Saale), tal 1327 a Altenburg, Zwickau e Lipsie, intal 1424 a Meissen. Intant l'acès a tantis corporazions di citâts di chê aree al jere reservât dome a int di origjin todescje/gjermaniche.

I nuclis dai Milzener e Lusizer (lusazians), dôs des plui o mancul 20 tribùs sorabis che a ocupavin il teritori de atuâl Lusazie, a forin relativementri pôc tocjâts de imigrazion todescje e des proibizions. Di conseguence, la lenghe e fo puartade indevant e il numar di fevelants al rivà fintremai 300.000 intal XVII secul.

Il test sorap plui antic che al è rivât fin ai timps modernis al è il Budissiner Bürgereid (jurament de citadinance di Bautzen/Budysin), che al fo scrit inte prime metât dal XVI secul.

Minorance nazionâl[cambie | modifiche il codiç]

Bandiere nazionâl dai soraps

La bandiere dai sclâfs di Gjermanie e fo doprade pe prime volte intal 1842 cuant che e fo tirade su inte citât di Lohsa (todesc Hoyerswerda, intal distret de Lusazie superiôr o Oberlausitz), ancje se l'ordin atuâl dai colôrs al fo stabilît definitivamentri dome ai 23 di Març dal 1848, tal congrès pansclâf di Praghe.

Ai 1 di Zenâr dal 1919 e fo proclamade la republiche Sorabe-Lusazie, che e doprave la bandiere nazionâl sorabe, ma che e fo prest sconfite e eliminade.

La bandiere e fo doprade cence regolis fintremai il 1935, cuant che fo proibide dal regjim. E fo alçade di gnûf ai 17 di Mai dal 1945, cuant che i rus a ocuparin la Gjermanie. Cun la creazion intal 1948 de Republiche Democratiche Todescje, la minorance sorabe e fo ricognossude, e ancje se la bandiere no fo nomenade inte legjislazion statâl, e fo acetade uficialmentri intai distrets (Bezirke) di Cottbus e Dresde inte regjon de Lusazie (e in cheste ultime il sorap e jere ancje lenghe uficiâl). Intal 1990, cun la riunificazion todescje, la bandiere sorabe e fo includude intes costituzions dai gnûfs stâts federâi dal Brandeburc e de Sassonie; in cheste ultime al è ancje regolât il scût nazionâl sorap.

Vuê i soraps a son plui o mancul 40 mil soraps inte Sassonie e 20 mil intal Brandeburc (clamâts ancje wenden); di chescj, plui o mancul la metât e fevele il sorap, rispetivementri obersorbisch o alt sorap e nierdersorbisch o bas sorap o wenden, che a voltis a son consideradis lenghis difarentis.

I soraps a àn la lôr culture, lenghe, stampe, scuelis e organizazions politichis. La principâl organizazion si clame Domowina (ven a stâi "Il nestri paîs" par sorap), ative inte Lusazie (Lausitz); i soraps a clamin il lôr paîs Serbska (Paîs dai sorabs), di no confondi cun Serpska (Paîs dai serps).

Segnalatiche bilengâl a Cottbus