Sisteme operatîf

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Scheme cun utent, programs aplicatîfs, sisteme operatîf, risorsis fisichis

Un sisteme operatîf (in curt SO o OS) al è un program informatic che al rint disponibii al utent lis risorsis fisichis di un calcoladôr, permetint cussì l'esecuzion di altris programs aplicatîfs: si pues cussì dî che un sisteme operatîf al è il tramit fra l'utent e la machine.

Struture[cambie | modifiche il codiç]

Il cûr di un SO al è il kernel, un grôp di funzions che furnissin servizis fondamentai di bas nivel alis aplicazions, a mieç di une disponibilitât direte alis risorsis fisichis dal calcoladôr.

Il SO devi ancje gestî il file system, ven a stai l'organizazion fisiche dai dats di archiviâ su memoriis permanens (Disc dûr, penutis di memorie Flash, discs a stât solit).

Il SO gestis la memorie e le assegne ai diviers proces, pemetint cussì l'esecuzion in paralel di plui aplicatîfs (SO multitasking).

Infin, il SO devi organizâ la comunicazion cun l'utent, ancje clamade input/output: ogni SO al à la sô UI (interfacje utent) par interagjî cun l'utent in modalitât visual (rie di comant, ambient grafic) e sonore (schede audio).

Esistin diviers servizis adizionâi che un SO al pues furnî, e soredut diferentis architeturis e strategjis, che rindin il mont dai SO una vore complès e verglemât.

Esemplis[cambie | modifiche il codiç]

Il sisteme operatîf GNU/Linux Ubuntu 8.10

Esemplis di SO son i sistemis da famee Unix, lis variis distribuzions di GNU/Linux, i sistemis Microsoft Windows, Solaris, il MAC OS.