Setter anglês

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Setter anglês

Il Setter anglês al è une raze canine origjinâl de Ingletiere, rafinade ator dal 1838 di Sir Edward Laverack (1798-1877) dopo une selezion meticulose partint di diviers stracis gjenetichis preesistentis in tiere di albin. In plui la raze e fo conservat e fo promovut la sô diffusion par opere di Sir Purcell Llewellin e di Willam Humphrey. Al è un can une vore dolcie e mite, adat a la companie e excelent par la caça (tant par riportaç che par fermade). In efiets, il non stees al ven dal verbi inglês a setar, o ses puntâ (la predis) o viodi fis.

Caraterizât ancje par la sbasude prime emitente dai animâl, secont (l'ENPA) al è il secunt cuin che al sbassà plui dop il Bulldog.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Lis sôs origjinis anticis a rispietin fin al 1500, periodi dulà che il conte di Leicester al doprà il setter in batudis di cace. In plui, la sô particolâr atitudin a scuadâ e scjampâ in presincents de prede e je stade considerade une des carateristichs che a interessarin Laverack a cheste raze.Laverack, restât orfât a 14 agns, al fo adotât di un oncle ricj industriâl di Manchester, che muart, cuatri agns dopo, al lasà in ereditât un grant patrimoni. Il zovin al decidè di lâ fûr de cariere industriâl, che nol si sintè in dut puartât, e al partì in campagne e al comence a cressî caninis.Intal 1825 al comprà dal reverend Harrison un copâl di setters (Ponto e Old Moll), cui che a son vignûts a jessi zontâts altris doi sogjets. Chescj cuatri esemplis, però, a si son mostrâts poc prolifers e, par vie de lôr insinidure, eccessivament nervos. Purcell Llewellin, amì e colaboradôr di Laverack, al tentà di diminuît chescj difets midiant di inmissions di incrosis di setters di altris azions (setter neri focalizâts, setter irlandês).Tal 1865 a scomençarin i test di cjamp e i setôrs a scomençà il lôr galop viers il sucès e la notorietât.In principi, parò, in Italie, il setter Laverack al fo ostigât: al jere considerât masse biele e armoniôs; a chei timps, in fat, il can di caç al veve di jessi - chest al jere almancul la concezion - robust e basta. L'estetiche no veve nissun significât, invezit, come che al sucedive pal setter, e devente une condanezion.Il prin esemplari talian al è stât presentât a Milan intune mostre dal 1881 e dopo, tal 1920, al è comparît il prin altimament di setter in Italie. Il setter al scomence cussì a cjapâ fama e a deventâ un sogjet une vore apprezzât.

Carateristichis fisichis[cambie | modifiche il codiç]

Setter anglês

Il setter inglês al unece la potence, cence pesantes, la elegancie dis formis; il so aspet al denote une grandie facilitât di movimentis, muscui lungjis, ossazion no masse fuart. Il setter al à un aspect une vore plaêçe. Il so sguart al è simpri dolç, atent, vivent. Il colôr dai mantel al à spes une seris di sfumadurjis che a contribuissin a esaltâ la sô estetiche, e al pues jessi une vore variabiles: blanci e neri tendent al blu (blue belton); blanc e orance (orange belton); biel e maron (liver belton); tricolor (bianc a macjis scuris e focaturis).

La velocitât e je une des prerogatifs dal setter che si mostre un sogjet particolarmente versatile; in efiet, te cace, al se muofs cun galopp morbît e leggiere, cence esprimî potence (come il cugnà pontadôr inglês): chest lu permet di esplorâ in cuart timp une vore dal teritori disponibil, gracie ancje di une elevade resistence aes fatichis.

Puedi jessi di grandece, piçulece o mediece.

Salût[cambie | modifiche il codiç]

Un dai plui grancj problemis di salût dal setter anglês al è la propension ae sorditât nassude. Il 2,1% dai canis di cheste raze a son soreduts di dutis dôs lis orelis e il 10,3% di une orele.[1] - Si à di fâlu. Un altri problem plui comuni al è la tiroidit autoimmun, che si ritrova tal 27,4% dai esemplis[2])

Cinognostiche e cinometrie[cambie | modifiche il codiç]

La cinognostiche (cino = can, gnostiche = cognossince) e je une branche de zoognostiche, la sience che e studie e classifiche i animâi a base dai lôr caratars morfologjics, fisiologjics e dai lôr atitudins, determinant il lôr valôr funzionâl e comerciâl.La cinognostichie e je basade su l'osservazion direte dal can e su la cinometrie (cin = can, metrie = misure). Lis misuris principâls a son voltadis a stabilî: la lungjece dal tronc, la altece, la inclinzion dal grop, la inclinazion de spale, la capacitât toraciche, la lungjecie dal braç e la lungjezie dai lombis.

Cualchi parametri[cambie | modifiche il codiç]

Teste di cjâf

La lungjece dal crani e je ugual a chê dal mus e la metât de lungjece complessif e je su la linie orizontale che e cjate i doi angui internis dai vôi.

Labbe e muse

Labis disvilupadiis dome par cjopâ i lacs de mandibule, duncje une vore morbide, aderente, ma no trop spesse o flaccide e pendent.

Cors di orelis

Lis orelis a son attachis sot, sot o, al plui grant, a la altece de rima palpebrale. Di lungjece moderade, no àn di rivâ mai ai 2/3 de lungjece totale de teste. Tal lôr svilup longitudinâl a àn une plache centrâl che e mostre une cartilagine sfinide (mai butade). No àn di meti in evidence il pavilion interni. La tessitura dai pês des orelis e à frangis no plui lungjis di un pâr di centimetris e e pues jessi lisse o ondulate. La face interne (palidjon) e je lisse, glabre o cuasi, cun leçs plics cartilaginâi longitudinâi.

Ocul
  1. Strain, George M "Breed-Specific Deafness Prevalence In Dogs" Louisiana State University Retrieved February 08 2010
  2. Error on call to Template:cite web: Parameters url and title must be specified.