Riscjaldament globâl

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Temperaduris mezanis su la superficie dal 1850 al 2020
Temperadure mezane su la superficie dilunc il periodi 2011-2020 rispiet a lis temperaduris mezanis dal 1940 al 1980

Il riscjaldament globâl al è la cressite osservade de temperadure mezane de atmosfere de Tiere e dai oceans intai ultins decenis, che secont lis previsions al continuarà. I modei referenziâts dal Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) a proviodin che lis temperaduris mondiâls a aumentaran di 1,1 a 6,4 °C tra il 1990 and 2100.[1] La amplece di cheste fasse e je dovude sei ae dificoltât a proviodi lis futuris emissions di gâs sere sei pe scjarsis ciertecis su lis relazions cul clime.

La temperadure atmosferiche mezane dongje de superficie e je aumentade di 0,6 ± 0,2 °Celsius intal XX secul. La opinion sientifiche prevalente sul cambiament climatic e je che "gran part dal aument osservât intes temperaduris globâls mezanis de metât dal XX secul e je tant probabilmentri causade de incresside osservade des concentrazions di gas sere antropogjienics", che a puartin al riscjaldament de superficie e de basse atmosfere cul aument dal efiet sere. Altri fenomens come lis variazions dal soreli a àn vût efiets minôr, ma no trascurabii su lis dinamichis de temperadure globâl dal 1950. [2]

Un aument intes temperaduris globâls al pues a sô volte causâ altris cambiaments, come l'aument dal nivel dal mâr e mudaments inte cuantitât e te distribuzion des precipitazions. Chescj cambiaments a puedin rindi plui frecuents e intens events meteorologjics ecezionâi, come aluvions, sutis, ondis di cjaldon, uragans e tornados. Altris conseguencis a includin une produzion agricule plui alte o plui basse, la ritirade dai glaçai, mancul burlaçs estîfs, estinzions di specis e slargjament des areis di difusion di puartadôrs di infezions. Si spiete che il riscjaldament a vedi riflès su numar e intensitât di chescj events; purpûr, al è dificil di leâ events specifics al riscjaldament globâl. Ancje se la maiôr part dai studis si concentrin sul periodi fin al 2100, ancje se nissun gas sere al fos mandât fûr inte atmosfere daspò di cheste date, il riscjaldament (e il nivel dal mâr) a son destinâts a continuâ a lâ sù par plui di un mileni, par vie dal fat che la CO2 e à une lungje durade mezane inte atmosfere.

Lis inciertecis che a restin a rivuardin l'esat grât di cambiament climatic che al è di spietâsi pal futûr, e specialmentri cemût che i cambiaments a variaran di une regjon a che altre ator pal mont. Un dibatit politic e public, cun fuartis contestazions, e à ancjemò di dâ une rispueste se al è di fâ alc, e ce che a si podarès fâ cun coscj resonevui par ridusi o disledrosâ il riscjaldament globâl, o ce fâ cun lis conseguencis spietadis. Une vore di guviers nazionâi a àn firmât e ratificât il Protocol di Kyoto, che al à il fin di combati il riscjaldament globâl. (Cjale: Liste dai firmataris dal Protocol di Kyoto Protocol.)

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Climate Change 2007: The Physical Science Basis - Summary for Policymakers. Intergovernmental Panel on Climate Change (2007). Archived from the original on 2007-02-03. Retrieved on 02-02-2007.
  2. Fourth Assessment Report Summary for Policymakers, p. 3.