Pericli

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Pericli, fi di Santip dal demo di Colargo (in grêc antîc: Περικλῆς, Periklēs, "circondât de glorie"; Colargo, 495 p.d.C. cirche – Aten, 429 p.d.C.), al è stât un politicant, oratôr e militâr ateniês atîf dulinvie pal periot di aur de citât, jenfri tes Vueris persianis e la Vuere dal Peloponês, te cussì clamade Pentecontaetia (431 p.d.C.404 p.d.C.).

Pericli

Dissendent di bande di mari de potente e influente famee dai Alcmeonits, Pericli al à vût une cussì profonde influence su la societât ateniês che Tucidides, storic so contemporani, lu veve difinût come "prin citadin di Aten". Di fats al à fat de Leghe delio-atiche un imperi comandât di Aten.

Pericli al à ancje favorît il svilup des arts e de leterature e il so guvier e je stade la ragjon principale par la cuâl Aten e je considerade il centri culturâl de Grecie Antighe. Al à promovût, cun l’obietîf di dâ lavôr a miâr di artizans e citadins, un grant progjet di edilizie che al à puartât ae costruzion di tantis oparis te Acropoli (come il Partenon). Cun chest progjet al à inbielît la citât, esibint la so glorie. In plui, Pericli al jere un sostenidôr de democrazie (te idee aristoteliche) tant che i critics contemporanis lu àn definît un populiste, soredut daspò de introduzion di un salari par chei che vevin incarics inte politiche e ai remadôrs dal navîl.