Mosse

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Mosse
Non uficiâl par talianMossa
ProvincieGurize
PartFriûl orientâl (di là dal Clap)
Altitudin59 m s.n.m
Superficie6 km²
Popolazion1.687 ab.
Densitât274 ab/km²
FrazionsBorcs di Mosse: Valisella, Blanchis, Zenta, Strada Granda, Mieza Vila
Comuns confinantsCaprive, Fare, Gurize, San Florean dal Cuei, San Lurinç Lisuntin
CAP34070
Prefìs telefonic0481
PatronSant Andree

Mosse (Mossa par furlan local, Moš par sloven) al è un comun di 1.687 abitants che al fâs part de province di Gurize. Si cjate a cirche 4 km a soreli a mont di Gurize e al è la prime stazion feroviarie che si passe lant di Gurize a Udin cul tren. Il comun di Mosse al fâs part de Comunitât Montane di Tor, Nadison e Cuei adun cun altris 24 comuns.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Mosse te antichitât


Mosse si cjate intun teritori unevore particolâr, sedi dal pont di viste strategjic (biel che la zone di Gurize e fâs di zonte tra la Penisule Taliane e la Europe Orientâl) sedi orografic. I siei cueis -ducj tra i 101 e i 103 metris- a son part di une serie che de val dal Vipau a rivin fintremai a chê dal Lusinç: il Pudigori, i cueis di Fare e di Cormons, la mont di Migjee e vie indenant. Chiste aree e à duncje rivistît un grant interès fin de antichitât, biel che chiste schirie di alturis e fo dotade di cetancj puescj di osservaziôn colegâts a viste. Mosse e vignive duncje a cjatâsi intal centri di un sisteme difensîf che al veve chê di protezi il teritori e lis impurtantis viis di comunicaziôn che lu straviersavin a ôr dai flums. lis tantis altur, oltri che bogns puescj di osservaziôn, e jerin ancje un bon ripâr: chist al fesè nassi i prins insediamênts bielzà de preistorie. Il cuel di Mosse e dute la plane dal Prevâl a forin evidentementri abitadis continuamentri fin de Ete Neolitiche. Anzit, al pues jessi che la tiere di Mosse e sedi stade un dai prins lûcs di insediament uman de zone di Gurize, tant che a sugjerissin i ritrovaments dai ultins agns: tal 1960 un imprest di clap sclesât in localitât Gjave Blanchis, e olmis di piere decorade sul cuel de Valisela lì di Vile Codelli. Daûr das alturis, la ample plane dal Prevâl ufrive protezion e scuindarili: al è simpri al Neolitic che si fasin risalî lis struturis di len (probabilmentri palafitis) dai jaciments torbôs di chê zone. Ancjemò plui abundants i ritrovaments das Etis dai metai: lis manaris di piere e la ponte di frece cjatadis a podin jessi de Ete dal Ram. Simpri tal '60, inte suaze dai lavôrs di splanamênt de Cuote 101, une das vetis dal cuel de Valisela dulà che si àn cjatâts i rescj di una muraje gruesse scuasi un metri, a son saltâts fûr un grum di reperts: lì de bande a Tramontane, a niancje une spane dal pêl de tiere, un strât di 2-3 centimetris fat di rescj di combustion; inte bande centrâl tocs di crep di dificile dataziôn.


Inte Epoche Romane


Dal I secul A.C. no si àn segns di insediaments impuartants a Mosse. Al è probabil che il teritori, tant che al fo fat cul vicin paîs di Lucinîs, al sedi stât colonizât a insediaments sparniçâts. Un sgjâf dal 1968 daspò di altris ritrovaments te localitât Torondel -cuel a nord-ovest de Valisela- al puartè ae lûs i rescj di 65 sepulturis. Sul imprin si crodevin de epoche longobarde, ma podopo a son stadis atribuidis a popolazions preesistentis. Tra lis robis cjatadis a jerin ricjins a forme di lune, un pugnâl in fier, anei in bronç, braçâi doprâts dai soldâts romans clamâts armillae, une fuibe smaltade e creps varis.


Tal Ete di Mieç


Al è forsit tal alt de Ete di Mieç che Mosse e cjate la sô origin, se il non -cemut che al somee- al pues jessi fat risalî ae vôs longobarde Mossau o Moos-Au, o ben plane dal muscli, stant ae nature paludose dal terèn. Ulteriôr prove de presince longobarde a Mosse a son i ritrovaments archeologjics vignût fûr

Al è sigûr che il lûc al è stat abitât zà unevore di timp prime dai Romans, come al è testimoniât dai ritrovaments di diviars reperts, tant che lis manaris di piere dal timp eneolitico.