Lewis Henry Morgan

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Lewis Henry Morgan (Aurora, ai 21 di Novembar dal 1818 – Rochester, ai 17 di Dicembar dal 1881) al è stât un etnolic e antropolic american.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Al è stât consulent juridic di une compagnie feroviarie e militant atîf dal partît republican, che al à rapresentât tal Congrès tant che deputât e, po dopo, tant che senatôr. Al à vivût a dilunc tra i Irochês e al à fat spedizions fra lis popolazions indigjenis dal Kansas, dal Nebraska, des Monts di Cret e dal Gnûf Messic.

Pinsîr e oparis[cambie | modifiche il codiç]

Apassionât di antropologjie, al à metût lis sôs energjiis inte ricercje, judât de amicizie cul indian Ely Parker (comissari governatîf pai afârs indians dilunc de vuere civîl). Insiemi cun lui al à fondât la "leghe dai Irochês"(1851). Avantazât de presince di tantis tribûs indianis intal so paîs, che lui al visitave simpri, al à partecipât ae lôr vite, vuadagnantsi la lôr amicizie: tra chestis, la tribù dai indians Seneca, chê di Ely Parker, lu à adotât cul non di "Taydawahguh", "Chel che si ten intal mieç", vâl a dî chel che al fâs di mediatôr tra i Indians e i blancs.

Lewis H. Morgan al condivît cun Tylor il titul di fondadôr de antropologjie culturâl. La storie umane, par Morgan, si è disvilupade in trê periodis etnics; il stât salvadi, la barbarie, la civiltât. Po dopo al ripartìs volte chescj trê stadis in siet periodis, dal "stadi salvadi inferiôr"(i oms si nudrissin di pomis), al stadi civîl(ûs dal alfabet fonetic e de scriture). Dentri di cheste evoluzion, la famee e à cognossût cinc tapis: 1.La famee dal stes sanc, là che il matrimoni si faseve tra fradis e sûrs. 2.La famee punalue, là che e jere la improibizion di matrimoni tra fradis e sûrs. 3.La famee sindiasmiane, là che lis cubiis si formin e si disfin in maniere spontanie. 4.La famee patriarcjâl, là che la autoritât massime i tocjave al om plui potent. 5.La famee monogamiche, basade su la avualance tra om e femine, che e va a evolvisi viers la famee nucleâr. Chescj passaçs a son acjadûts par vie dal mudâ des formis di economie, di chê dai cjaçadôrs e racueidôrs a chê de industrializazion moderne. Chest lu à dimostrât inte sô operà sucessive: La societât antighe(1877), criticade dai antievoluzioniscj, ignorade dai funzionaliscj, biel che e je stade tant preseade de tradizion Marxiste: Engels a 'nd à fat il laut inte opare La origjin de famee, de proprietât privade e dal Stât.

Altris oparis di Morgan: 1857 - Leçs di dissendence tra i Irochês