Lethwei

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Atenzion! Il contignût di chest articul nol è par furlan

Se tu puedis e se tu âs voie judinus a tradusilu
Se tu sês l'autôr dal test par plasè viôt la pagjine di discussion par clariments.
Par plasê cjale la pagjine di discussion.

Il celebar pugjilât birman si al clame lethwei o Myanma yuya louvi (Myanmar traditional boxing in inglês). La sô version sportive al è ancje clamade dai ans 1960: bando kick-boxing.

Definizion[cambie | modifiche il codiç]

Cheste famosa pratiche di scherma des mans e dai pîts nudi al sares risalît al IIIe secol cuant che i monaci volevano intratenesi e difendesi. Al è un pugjilât "dite marziâl" cui che prende in prestit a l'ereditât tecniche dal guerier birman duta la sô panoplie di strateghis. Divent popolâr a partire dal XI secol sot i Re Anawratha, cun combatiments interetnici cence nessunis regole e di une violence cence misure comune. Il mût di afrontasi jè unevore specifîc, tenendo unevore spesso dal comportament animâl e somiglie solamentri di unevore lontan a altris pratichis orientalis.

Regolament: il pugjilât birman o "suparlatîf" dai pugjilats[cambie | modifiche il codiç]

Ancestralmentri, l'oposizion al è direta di due arbitri e si al svolghe in un cerchi dala che ogni forme di parcussion e di proiezion al è autorizade. L'epuche moderne al si è introdot lis regole dal pugjilât ocidentâl, particolarmentri i guants, lis protezions, i round e il ring. Il panel tecnîc dal combatent jè unevore larc e i comportaments si ispiranoi a lis altris pratichis combatiment de Birmanie. Si trovano numerosis azions spetacolaris particolarmentri lis tecnichis volants (pidade in vol, colp di zenochi e di gomit in vol), e tecnichis in marcie di scala (pidade e colp di zenochi). Iari, il pugjilât birman tradizionâl al è stat l'antitesi di Thaing, pal sô aspet brutâl e primari. Ogji, nol è così, poichè organizât in lis condizions moderne, al po' esse placevole a vedê.

Tecniche di fâ ganci in lethwei modern

Carateristiche tecniche: "ducj il cuarlp al è une arma"[cambie | modifiche il codiç]

Nove tecnichis tradizionalis compognin la pratiche dal pugjilât birman. Lis carateristichis tecnichis dal lethwei tenuçin a tre components principâi, lis armi utilizadis, i scopi mirats e lis distanze di combatiment. Troviamo:

  1. une utilizazion di dut l'arsenâl cuarlporâl disponibile, di parcussion e di proiezion (nove armi principalis: crani, due pugni, due gomits, due zenochie e due pîts),
  2. la ricerca di parcussion de insieme dal cuarlp averso,
  3. la gjiestion di tre distanze di combatiment: distance lunga (in particolâr di pidade), distance medie (colpi di zenochi, pugn e gomit), cuarlp a cuarlp (prese e proiezions).

Di un punt di vista strategjiche, e par esse facilmentri ricordât, un insieme di principi è decrecât. Par esempl, troviamo i principi seguents:

  1. colpire lis armi averse prime di atacasi al centr dal cuarlp (ex.: scossa in colp di cjâf intal muscol in stesso tempo di un colp di pugn circolâr averso o parcussion de cossa aversa in pidade frustrât (fr. fouetté) in ocassion di une ofensive in pidade circolâr in linea mediana),
  2. lis proiezions devin efetuasi intal spazi vicin par portâ une parcussion immediade in arivando al suol,
  3. utilizâ lis strategjis dai animâi dal thaing (ex. parcussion nei membris inferiori aversi di tipo cinghiâl, o colp di zampa di tipo pantera in lis bracie aversi par aprisi un camin verso i scopi, o scopatur rotatîf de tigre in une ofensive in pidade alla facie).
Parcussion de cossa aversa

Particolaritât culturalis dal lethwei[cambie | modifiche il codiç]

Tradizionalmentri il combatiment si svolgjie in un cerchi. Nei villagji birmans, ancora al XXIe secol, chest combatiment al si è mentenut il sô caratar ancestrâl. Sol l'aparizion di un ring ocidentâl e des divisions sembra esse segn di modernitât.

L'incontr al è diret di due arbitri, par podê megli separâ i protagonists, e al è evaluât di sei zudici. Dutis lis tecnichis a son autorizadis, si al po' colpire un omp in tera. I pugjili combatin durant lis partite unevore lunghe. I round a son intervallats di riposi complets durant quâi si svolghin altris incontri.

L'atrezature jè sommarie, port dal pantaloncini di pugjilât, mans bandadis, noce di coc in mût di protezion zenitâl, coregjie di cuoi jenfri i dents. Ancora finora, molts pugjili birmans si tatuano il tronc e lis gambe. Si al po' legjiê, a alcuni, lis lor vitoris, a altris des rapresentazions di animâi (aquila, cobra, pantera, tigre, ec.) simbolizando forza e coraç.

Il lethwei-yei[cambie | modifiche il codiç]

Dance gueriera eseguita a l'inizi di combatiment, par dimostrâ abilitât e coraç. Alla fine de dance, lis bracie incrociadis il pugjile si colpisce ciascuna des sue spalle cun la man oposta in mût di annunciâ che jè pront a combatê. Une dance di vitorie al è ancje eseguita daspò la decision dai zudici.

Dance prime dal combatiment

Il let-khamaungnkhat[cambie | modifiche il codiç]

Prezentazion des armi utilizadis durant il combatiment di lethwei, dal pugjile stesso. Colpisce de sô man aparta l'arma oposta. La prezentazion si efetua da l'alt in basso, inizialmentri coi pugni e i gomits, poi i zenochie e infine di pîts.

Parcussion de braci oposta tant che provocazion alla fine dal "lethwei-yei"

Vede ancje[cambie | modifiche il codiç]

  • Bando, philosophy, principles and practice, M.Gyi, IST edition, 2000
  • Burmese bando boxing, M.Gyi, Ed. R.Maxwell, Baltimore, 1978
  • Comprehensive Asian Fighting arts, D.F.Draeger and R.W.Smith, E. Kodansha, Tokyo, 1969
  • Traditional burmese boxing, Z.Rebac, Ed. Paladin Press, Boulder, 2003

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]