Lenghe gaeliche scozese

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Lenghe gaeliche scozês)

Il gaelic scozês (Gàidhlig) al è une lenghe che e fâs part dal grup Goidelic des Lenghis Celtichis. Chest al cjape dentri ancje l'irlandês e il manx. Al è distint dal ramaç britonic des lenghis celtichis, che al cjape dentri il galês, il cornic, e il breton. Scozês, manx e irlandese a derivin ducj dal irlandês antîc. Al di difûr de Scozie, cualchi volte al ven definît Scozês, un ûs che al è di assegnâ almancul a 1.500 agns indaûr. Il gaelic scozês nol varès di jessi confondût cul scot, parcè che fint dal secul XVI cun chest tiermin al è stat definît l’anglic des Tieris Bassis ("Lowlands"), che si à disvilupât a partî de forme nordiche dal prin [[inglês medi.

Il gaelic scozês al à vût une crisi intal '700 e intal '800 cuant che i inglês, dilunc des clearances, a àn improibît di fevelâlu. In cheste fase e je stade une vere pulizie etniche, caraterizade de espropriazion des tieris ai clans, la abolizion dai clans stes, la improibizion di fevelâ gaelic in public. Nissune tradizion no podeve jessi mantignude (nancje no si podeve sunâ la pive). La emigrazion in altris tieris e je stade in part sfuarçade. Cumò al è daûr a ripiâsi, massime in ambit academic.

Si fevelin variantis dal gaelic scozês ancje in Gnove Scozie, Canadà, in Gnove Zelande e in altris ex coloniis britanichis.