Festival de cjançon taliane di Sanremo

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il Festival della canzone italiana (Festival de cjançon taliane), dispès clamât nome Festival di Sanremo o ancje Sanremo, al è un festival musicâl che si ten ducj i agns in Ligurie, a Sanremo, dal 1951. I an cjapât part sicu partecipants, ospits o musiciscj, tancj dai personaçs plui famôs de musiche taliane. Al è considerât un dai plui impuartants tra i festivals musicâi dal mont.

Lis cjantjs in gare al festival a vegnin selzudis tai mês prime di une comission. Chestis oparis, a scugnin jessi par talian o intune lenghe regjonale taliane e inedits. I artiscj a son votâts di particulârs juriis e/o mediante cul vôt popolâr cul televôt (in passât ancje cun concors di diviars gjenar come il Totip), rivant a selzi il vincitôr finâl (dispès cun variis categoriis come Big o Nuove Proposte). In plui ae fin a son assegnâts ancje altris premis come par esempli il premi de critiche “Mia Martini”.

Tes edizions de prime metât dai agns otante, i cjantants in gare si esibivin cul playback ma de edizion dal 1985, cuant che Claudio Baglioni al fo invitât par ricevi il premi ae "canzone del secolo" (cjante dal secul) e cjantà dal vîf cence doprâlu, nol ven plui utilizât.

In origjin la sêt de kermesse e jere il salon des fiestis dal Casinò di Sanremo e il periot di svolziment al variave tra i mês di Zenâr e Març. Dal 1977 al à lûc invezit al teatri Ariston (fûr che te edizion dal 1990, locade al gnûf marcjât des rosis di Bussana, frazion dal comun di Sanremo), in un periot che, dal 1983, al è tai prins dîs dai mês di Fevrâr o Març.

In diviars agns il festival al è stât il mieç par selzi il partecipant talian dal Eurovision Song Contest (fûr che il periot dal 1998 al 2011 e altris moments minôrs).