Dinamite

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La dinamite e je un esplosîf inventât di Alfred Nobel tal 1866.

Al è un preparât che al serf a causâ esplosions, considerât plui sigûr des altris esplosivis dopradis te epoche de sô discuvierte, in particolâr de nitroglicerine, un licuit estremementri sensibil ae scossis e aes variazions termichis.

La dinamite e je un compost derivât de nitroglicerine, che e ven messedade cun sostancis assorbentis a base di farine fossil, par otignî une sostance granulâr stabil.

Il riscjo plui grant de dinamite, purpûr, al è il fat che tal timp e rilassave la nitroglicerine, che tornave te forme licuide, in particolâr dopo de esposizion de dinamite a bassis temperaduris. Par vie di chest problem, il studi si dreçà ae ricercje di altris materiâi par esplosions.

Tal timp de sô utilizazion, in dut câs, la dinamite e fo l'esplosîf plui doprât, e il brevet regjistrât di Nobel al aumentà il valôr, e al fo inricjît di une serie di brevets minôrs, cirche 350. L'imperi finanziari creât di Nobel al jere deventât internazionâl, cuntune vore di potence, e lis renditis a permeterin di ideâ e sovenzionâ il famôs Premi Nobel.