Auschwitz

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Colabore a Wikiquote
«Mai o dismentearai chê gnot, la prime gnot tal cjamp, che e à fat de mê vite une lungje gnot e par siet voltis sierade.

Mai o dismentearai chel fum. Mai o dismentearai lis piçulis musis dai fruts, o vevi viodût i lôr cuarps mudâsi in bufulis di fum sot un cîl mut. Mai o dismentearai chês flamis che àn brusât par simpri la mê Fede. Mai o dismentearai chel cidinôr di vie pe gnot che mi à gjavât par in eterni la gjonde dal vivi. Mai o dismentearai chei moments che àn sassinât il gno Diu e la mê anime, i mei siums, che àn cjapât la muse dal disiert.

Mai o dismentearai dut chest, ancje se o fos condanât a vivi tant che Diu stes. Mai.»
( (Gjavât da La notte, di Elie Wiesel. Wiesel al è stât sierât a Auschwitz cuant che al veve 16 agns))
Colabore a Wikiquote (talian)
«Son morto ch'ero bambino, son morto con altri cento, passato per un camino, e ora sono nel vento»
Colabore a Wikiquote (furlan)
«Soi muart che o jeri frut, soi muart cun altris cent, passât pal cjamin e cumò o soi intal vint»
( (Francesco Guccini, "Auschwitz" o "La canzone del bambino nel vento"))
Ingrès principâl di Auschwitz II

Cul tiermin cjamp di concentrament di Auschwitz (Konzentrationslager Auschwitz) par solit si intint dut un insiemit di cjamps di concentrament e di stermini fats su vie pe seconde vuere mondiâl cuant che i todescs naziscj ocupant la Polonie dongje a la citât di Oświęcim (in todesc Auschwitz) che si cjate a 60 chilometris a ovest di Cracovie. Il complès di maçalizi di Auschwitz al à vût un grant pês te soluzion finâl de cuestion ebraiche, zîr di peraulis doprât dai todescs naziscj par clamâ il stermini dal popul ebraic e di chei altris alì sierâts dentri che àn vt un simil destin, zingars, politics, omosessuâi e v.i., vignint a jessi in curt a scomençâ dal 1940 il plui grant e eficient centri naziscj di stermini. Si calcole che fintremai ai 27 di Zenâr dal 1945, cuant che l'esercit rus al è jentrât vierzint lis puartis ai 7.000 sorevivûts, a sedin muarts 1.500.000 feminis, fruts e oms. Vuê ce che al reste, al è patrimoni de umanitât.