Asso (Italie)

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


AFI: [ˈasːo], Ass in dialet vallassinês, AFI: /ˈas/) al è un Comunc talian di 3 564 abitants de Province di Comò La Lombardie. Chest borc antic (i prims insediaments a rispiettin al 2000 a.C.) al è il cjap luf de Val Assina o Vallassine, equidistant dai doi ramaçs dal lac di Como e dotade di une autonomie religjose e aministrative in forme di pieve archiviscovile (fin vue, il prebostu di Asso al à di dirit par dut il timp dal so mandât il titul di Monsignor).

Panorâm di Aç

Dal 1183 al à i siei statûts civîl e penal, in sudicance "in temporalibus et spiritualibus"[1] al arcivescop di Milan. Il domini temporâl dai arcivescul al finì st Giovanni Maria Visconti, che tal 1409 al infeudàt la Vallassine a Facino Cane e, dopo, a Luigi Dal Verme. Tal setim secul, te volte dal domini francês, Asso e deventà capitâl dal canton IV dal distret IV dal Lario. Al rivuarde lis agns 1878-1880 l'aggregazion al Comun di Asso des frazions consistentis di Scarenna e Pagnano. Di chê volte il paîs al è stât un cientri di ricjece, soredut dai milanês. La sô economie e je caratterizade de industrie tecniche e mecaniche, tra cui e godis di une impuartant particolâr la ativitât seric-tecniche de societât Oltolina.

Geografie fisiche[cambie | modifiche il codiç]

Territôr[cambie | modifiche il codiç]

il comun di Asso al è metût a la confluence des valis dal alt Lambro, in une posizion strategjiche tal mieç di un bassin comunicant a nord cun Civenna e Bellagio e a sud cul estrem l'estremim lembo dal Triangul Larian.

La plui part des frazionis, cun l'ecezion di Scarenna, a son metudis a une altitudin plui alte che dal centri storic. Brazzova, Ca' Nova, Fraino, Gemù, Mudronno, metût un pôc plui in bas dai Sormanis, a formint cun chest comun, Caglio e Rezzago i "Montis di Sera". Scarenna e je situat, inveç, in une planine a sud-ovest dal cintr, clamat "Terra Rosa".

Di lis si puedin rivât lis diviersis monts che a circondinus: lis Cornis di Canzo, il mont Megna, il Palanzone, il Dos Matone, il Barzaghino e la Croce Pizzallo.Model:Immagine grande

Clima[cambie | modifiche il codiç]

 

  1. Preambolo della pars civilis degli Statuta Communitatis Vallassinae (edizione del 1343).