Anduins

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Anduins al è un pais di 280 animis, poiât su la Mont di Anduins; il paîs al è sede dal comun di Vît, il cui teritori pui o mancul al corispont al Cjanâl dal Arzin (il nom al ven dal flum ch'al traviarse la val, l'Arzin par l'apont), plui o mancul 20 km a nord di Spilimberc.

Dal pont di viste gjeografic, Anduins al si distire sul versant meridionâl da la Mont di Anduins cussì che d'unviêr il clime al è avonde solâr, mentri di vierte isint ai pîts des monts lis plois a son abondantis. Di chê altre bande parò un grant vantaç da la sô posizion al è che de bande plui alte dal paîs al è pusibil viodi un biel panorame su part da la Val dal Arzin, sul Tiliment (dongje Forgjarie) e alc de basse (plui in su, dal paîs di Vît, a si rive a viodi un biel toc plui in là fin cuasi a Monfalcon tes zornadis plui claris). La grande bielece di Anduins e di dut il Cjanâl dal Arzin al è proprit l'Arzin, un turint da lis aghis cristalinis e un grum fredis (di solit la temperature e jè stabilmentri intor ai 14 grâts): al è un dai flums plui biei di dut il Friûl, e al scor par dute la val in mieç al vert, e a son un grum di puescj bielisims dal inizi ae fin dal sô cors là ch'al è pusibil fâ un biel bagn (e soredut tufâsi dai claps e des rivis).

Naturalmentri ancje Anduins, come ducj i pais de zone, al è stât praticamentri distrût dal taramot dal '76, e di chê dì, ancje s'al è stât ricostruît cuasi dal dut, gran part de popolazion e jè lade vie de val; chist fat al à puartât dan, in plui che ae economie, ancje al turism, un timp une vore presint in chiste valade: cun di fat Anduins al inizi '900 al ere innomenât come lûc di vilegjature, soredut graciis aes sô aghis di solfâr. A chei timps a erin zà 5 - 6 albergos par ospitâ i turiscj ch'a vignivin sù par curâsi di ogni fastidi, specialmentri pes malatiis dal fiât e de piel, mentri vuê i turiscj a si viodin dome tai dîs di fieste a fâ il bagn tal flum, cussì da no jessi un mieç di sostentament par la int dal lûc.