An lûs

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

L'An lûs (ly o ancje al) e je une unitât di misure di lunghece, definide come la distance percorude de radiazion eletromagnetiche (lûs) tal vueit tal interval di un an.

Ven utilizât in astronomie per esprimi le distancis con (e jenfri) ogjiets celests che si cjatin al di fûr dal Sisteme Solâr, sedi a dî par distancis su scjale galatiche. Une âtre unitât di grandece dispês utilizade dai studiôs di astronomie è il parsec, che corispuint a scuasit 3,26 ans lûs.

La definizion di an lûs dade dal UAI Union astronomiche internazionâl e je : la distance che un foton al percôr in tal spazi vueit in asence di un cjamp gravitazionâl o magnetic tal timp di un an gjiulian.L'an gjiulian a une durade di 365, 25 dîs , mediamenti 86 400 seconds , par un totâl di 31 557 600 seconds.

Dal moment che le velocitât de lûs tal vueit 299 792,458 chilometri al secondo (km/s),[1] un an lûs corispuint a 9,460,730,472,581 km, sedi a dî:

sedi a dî scuasit 9 461 miliardi di chilometris o scuasit 63 241 voltis la distance jenfri la Tiare e il Soreli (cognossude come unitât astronomiche). L'an lûs al è une distance enorme su scjale umane.

âtris unitât di misure des lunghecis cumunadis cun l'an lûs son il minût lûs, il secont lûs, e cussi vie; a son otignudis considerant la distance percorude de lûs in une certe unitât di timp (viôt i esemplis).

Timp impiegât de lûs a cuviargi la distance de Tiare a le Lune.

Al contrari , bisugne rimarcjâ che l'an lûs no l'è une unitât di misure dal timp , par cuant sedi corèt dî che l'oservazion direte di un cuarp celest distant un cert numar di agns lûs nûs fâs viodi chel cuarp celest cemût al jere il stês numar di agns fa e no tal moment de sô oservazion.

  1. Astronomical Constants Model:Webarchive.