Tor di Zuin

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Tor di Zuin
Non uficiâl par talianTorviscosa
ProvincieUdin
PartBasse orientâl
Superficie48,62 km²
Popolazion2.714 ab.
Densitât55,8 ab/km²
FrazionsNaruedule, Cjarmacis, Furgnei, Malisane, Olmariis, Presêt
Comuns confinantsBagnarie, Çarvignan, Gonars, Grau, Porpêt, Sant Zorç di Noiâr, Tierç
CAP33050
Prefìs telefonic0431
PatronMarie Vergjine

Tor di Zuin (loc. Il Tor) al è un comun talian di 2.714 abitants dal Friûl-Vignesie Julie.

Il centri storic al è stât fat sù tra il 1938 e il 1960 de SNIA Viscosa, che si jere insediade in chest teritori cuntun grant stabiliment industriâl pe produzion di celulose par fibris tessilis. Il Tor al è partant un paîs aziendâl. In gracie di cualchi carateristiche estetiche che si pues viodi soredut te place principâl (plaçe dal Popul), al è considerât ancje une citât di fondazion de epoche fassiste.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La localitât e je nomenade pe prime volte tal 1278 tant che “Zuino”. Il teritori al è su la linie des risultivis e destinât a jessi surtumôs se no si fasin intervents di canalizazion. Cussì al è difat ae fin dal XVII secul, cuant che i conts Savorgnan a fasin lis primis bonifichis e a fasin sù il gnûf abitât di Tor di Zuin.

A metât dai agns Vincj dal Nûfcent, dentri dal plan di bonifiche agrarie dal guvier fassist, tal teritori si fasin altris bonifichis. Tal 1937, la SNIA Viscosa e tache a comprâ grandis cuantitâts di teren dulintor cun chê di scomençâ une coltivazion su largje scjale di Arundo donax, la cjane gargane, par gjavâ fûr la celulose che i coventave par produsi lis fibris tessilis. E compre, tal imprin, 1400 etars de Società Anonima Bonifiche del Friuli e de Società Anonima Bonifiche Torre di Zuino.  A son terens bielzà bonificâts e coltivâts ormai di cualchi an: lis coltivazions a vegnin par tant eliminadis par semenâ i rizomis de cjane gargane. Tal 1938 la SNIA e compre ancje la tignude di Malisane (550 etars, di proprietât di Vittorio Marchioro) e si garantìs la disponibilitât de tignude di Tor di Zuin (990 etars), che e rivarà a comprâ definitivementri dome tal 1940. Su chest teren, che al è formalmentri di proprietât de S.a.s. Tenimento Torre di Zuino, la SNIA Viscosa e fâs su il stabiliment industriâl par produsi la celulose. Tra il 1939 e il 1940, la societât e compre altris terens, par plui ancjemò di bonificâ, rivant cussì a 5300 etars in dut.

Il stabiliment al ven inaugurât il 21 di Setembar dal 1938 devant di Mussolini, che al ere daûr a tornâ di Triest li che, cualchi zornade prime, al veve anunziât la introduzion des leçs raziâls. In chel moment, oltri ae prime part dal stabiliment, a jerin stâts fats sù ancje il teatri, il circul dai impleâts e lis scuelis.  

La gnove citât si tache a fâle su pardabon dome dopo il 1940 e si va indevant par vincj agns: il plaçâl “Impero” (vuê place “del Popolo”) cul Municipi, i negozis e i apartaments pai impleâts a son fats sù tal 1941; lis cjasis pai operaris clamadis “cjasis zalis” tra il 1941 e il 1942; lis cjasis operaris “colomberis” a son costruidis par une serie tra il 1943 e il 1945, ma finidis dome tal 1962; lis vilis dai dirigjents tra il 1949 e il 1952 e lis gnovis cjasis dai tecnics tra il 1956 e il 1962.

Tal 1940 la SNIA Viscosa e domande e e oten la elevazion di Tor di Zuin, che fintremai  chel moment e jere frazion di San Zorç, a comun autonom cul non di Torviscosa. Il gnûf Comun al è istituît cu la Leç 1621 dai 26 di Otubar dal 1940.

Lûcs di interès[cambie | modifiche il codiç]

La citât di fondazion[cambie | modifiche il codiç]

Il Tor nol pues jessi considerât dal dut un paîs fassist, parcè che al ven fat sù pe plui part tal dopovuere, ancje se il prin progjet urbanistic al è dal 1937. Al è dut câs considerât une citât di fondazion di epoche fassiste pe presince de place centrâl (place dal Popul), fate sù tal 1941, che e je un esempli di centri civic ispirât a lis placis metafisichis di Giorgio De Chirico.

Municipi, plaçâl Marinotti e teatri, circul dai impleâts, scuelis

La citât aziendâl[cambie | modifiche il codiç]

Plui significative e je invezit la distribuzion urbanistiche decidude de SNIA Viscosa, e par chel il Tor al è une citât aziendâl (company town par inglês), organizade par areis funzionâls e cuntune rigjide division des abitazions daûr dal rôl lavoratîf dal cjâf di famee dentri de aziende. A son par tant diferents grops di cjasis: il borc operari cun dôs tipologjiis abitativis, lis cjasis pai impleâts, chês pai tecnics, chês pai dirigjents. I operaris agricui a podevin lâ a stâ dome tes localitâts periferichis dal comun: la frazion di Malisane, il Villaggio Roma, lis localitâts Arse, Furgnei, Gjalinace, Rodule e lis “agjenziis”, piçulis unitâts sparniçadis tal teritori agricul che a vevin (e a àn ancjemò) abitazions e edificis di lavôr (stalis, magazens e v.i.).

Cjasis operaris "colomberis", cjasis "zalis", agjenzie 5, cjamp PG 107

Il Villaggio Roma, ex cjamp di concentrament PG 107[cambie | modifiche il codiç]

La storie dal Villaggio Roma e tache tal 1942: nassût tant che cjamp di concentrament par presonîrs di vuere cul numar 107, al à tignût dentri fintremai il Setembar dal 1943 un miâr di presonîrs dai esercits aleâts (650 neozelandês e 350 sudafricans) cjapâts dal esercit talian te prime bataie di El Alamein. Il cjamp lu veve domandât la SNIA Viscosa par podê sostituî cui presonîrs i siei operaris, lâts in vuere, intes ativitâts de aziende e dopo dal armistizi si à trasformât in borc operari.

Il stabiliment industriâl[cambie | modifiche il codiç]

Il stabiliment industriâl dal Tor al è considerât un esempli straordenari di archeologjie industriâl. Al è ancjemò doprât par une part: lis aziendis di cumò a son la Bracco SPIN, la Caffaro Industrie, la Halo Industry e la Lavanderia Adriatica. Dal moment che al è ancjemò in ativitât, non è normalmentri viert al public.

Stabiliment ex SNIA Viscosa

Lenghis e dialets[cambie | modifiche il codiç]

Al Tor, dongje dal talian, la int e cjacare ancje il furlan.