Scjale Richter

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La scjale Richter (o in mût plui just, la scjale ML de magnitudin locâl) e assegne un numar unic cal cuantifiche lis dimensions di un taramot. A difarence de scjale Mercalli, no je basade su valutazions empirichis, su efiets o sensazions, e no à divisions in grâts. La valutazion de energjie liberade dal taramot e je confrontade cuntun indis, clamât magnitudin, ch'al è calcolât intune scjale logaritmiche in base dîs de vastitudin massime di une scosse e paragonât al logaritmi di une scosse campion. Il zero de scjale al è pari ae energjie liberade di 1 chilogram di dinamite, che e je di cirche 4*106 J; in sostance, si fâs il paragon cuntune ipotetiche esplosion di dinamite sot tiere.

Cheste scjale e fo disvilupade tal 1935 di Charles Richter in colaborazion cun Beno Gutemberg, ducj e doi dal California Institute of Technology; al inizi e jere pensade par jessi doprade dome in Californie e dome cun sismografs a torsion di Wood-Anderson. Richter al tarondave al cuart di magnitudin i valôrs, ma daspò si doprarin i decims di magnitudin. L'ispirazion par cheste tecniche e ven da la scjale des magnitudinis aparentis, doprade in astronomie par descrivi il lusôr des stelis e di altris ogjets tal cîl.

Richter al sielzè in mût arbitrari une magnitudin zero par un taramot ch'al mostri un spostament massim di un micrometri sul sismograf di Wood-Anderson, se metût a 100km di distance dal epicentri dal taramot, ven a stâi un valôr che nol podeve vignî misurât cui imprescj di chê volte. La sielte e fo fare par evitâ i numars negatîfs, che però al dì di vuê i sismografs modernis a regjistrin cence problemis.

Il probleme maiôr de scjale Richter al è che i valôrs a son leâts in mût debul a lis carateristichis fisichis de cause dal taramot. Cun di plui, al è l'efiet di saturazion ator de magnitudin 8,3-8,5, dovût a la leç di scjale dal spetri dai taramots, par cui events clarementi difarents a ricevin la stesse magnitudin. Al inizi dal XXI secul, un grum di sismolics a considerin lis tradizionâls scjalis di magnitudin vieris, di sostituî in futûr cu la misure clamade moment sismic.

La magnitudin no à di jessi confondude cu la intensitât. Lis scjalis di intensitât, come la Rossi-Forelli e la scjale Mercalli, a son dopradis dome par descrivi i efiets di un taramot; la intensitât e dipint da lis condizions locâls, par cui doi taramots de stesse grandece no son confrontabilis cun chestis scjalis (un al pues colpì un desert cence fâ dams par esempli).

Events cuntune magnitudin di plui di 4,5 grâts a son avonde fuarts che a puedin vignî regjistrâts dai sismografs di dut il mont. Taramots cun magnitudin 8 o 9 a'nd àn conseguencis distrutivis se a colpissin zonis abitadis e capitin cirche une volte al an tal mont; il plui fuart taramot di simpri al è chel che al à becât il Cile ai 22 di Mai dal 1960, cuntune magnitudin (MW) di 9,5.

Magnitudin Richter[cambie | modifiche il codiç]

DescrizionMagnitudin Efiets dal taramot Frecuence
MicroMancul di 2.0 Micro taramots, no sintûts. Cirche 8.000 ogni dì
Un grum piçul2.0-2.9 No sintût, ma regjistrât. Cirche 1.000 ogni dì
Piçul3.0-3.9 Spes sintût, ma pocjis voltis al cause dams. 49.000 al an (stime)
Lizêr4.0-4.9 Lis robis al interni tramin, rumôrs. Dificil che sedi cause di dams impuartants. 6.200 al an (stime)
Moderât5.0-5.9 Al pues butâ jù cjasis mal fatis in piçulis areis. Par edificis ben fats dome dams lizêrs. 800 al an
Fuart6.0-6.9 Al pues jessi distrutîf intune zone di 160 chilometris dal epicentri in areis popoladis. 120 al an
Fuartonon7.0-7.9 Dams seriis ancje in zonis lontanis dal epicentri. 18 al an
Grant8.0-8.9 Dams seriis ancje a diviersis centenârs di chilometris di distance. 1 al an
Grandonon9.0 o plui Grande devastazion. Colpidis areis ancje a mîl e plui chilometris di distance 1 ogni 20 agns