Monede

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Cun monede si intint ogni ben materiâl o entitât astrate che e à la funzion di misure dal valôr di scambi tal acuist e la vendite di bens e servizis.

Tal passât si identificave la monede cui minûts di metal, che a jerin discs di difarentis dimensions e composizion doprâts come imprescj par paiâ o come riserve di bêçs. Intes economiis modernis i minûts a 'nd àn pierdût un pôc in impuartance, sostituîts dai biliets di cjarte, plui facii sei di produsi che di doprâ, plui altris formis astratis (par esempli i deposits in bancje).

Par cui la monede e je dut ce che al à funzion di monede, ven a stâi mieç di paiament e unitât di cont, cence distinzion de carateristichis concretis che e pues vê.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Monede 620-553 p.d.C., Lidia, aur.

Prime de monede i scambis a jerin fats par mieç dal barat, par cui si dave alc in cambi di une robe; chest sisteme al pues funzionâ dome in economiis primitivis, parcè che e à diviers limits (par dî, si pues sparagnâ dome lis robis che si tegnin tal timp). Al puest dal barat in Europe si difondè l'ûs di tocs di aur, di arint, o di altris metai preziôs.

Par grêc la monede si clamave nomisma, par latin nummus; cheste peraule invezit e derive dal episodi dal asedi dai Gjai di Brenno a Rome tal 396 p.d.C.; sul cuel dal Campidogli al jere il templi dedicât a Junon, dulà che si tiravin su lis ocjis sacris ae dee. La storie nus conte che chestis ocjis sberlant svearin l'ex consul Manli e cussì l'atac dai Gjai al cuel al fo disfantât. Di chê volte, Junon cjapà l'apelatîf di Moneta, dal verp latin monēre, ven a stâi visâ, amonî, parcè che ducj pensavin che fos stade je a sveâ lis ocjis.

Dopo, viers il 269 p.d.C., dongje dal templi e fo fate sù la Zeche che fo metude sot de protezion de Dee Moneta. Di li a pôc tal popul l'apelatîf al passà prime al edifici, e po a ce che si produseve li dentri.