Islam

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Fedêi che a prein a la Mecca

L'Islam, (إسلام, di pronunciâ "Islàm") che in arap al vûl disi "sotanance" o "dedizion" a Allah, al è dongje da l’ebraisim e dal cristianisim, une des trê grandis religjons monoteistichis. E je ultime par ordin cronologjic ma seconde par numar di fedêi daûr dal cristianisim. I soi fedêi si clamin musulmans (arap muslim, chel che al seguìs l'Islam) oben maometans.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

L’Islam al è nassût cu la predicazion di Maomet (in arap Muhammad) tal VII secul d.d.C.

Maomet al nassè a la Mecca, in Arabie Saudite viers il 570 d.C.

A chel timp i araps a praticavin une forme dal rît di Allāh che al veve il so centri te valade da Mecca a ret dal sacrari de Ka'bah, che al jere un edifici a forme cubiche dulà che si adorave une meteorite. Secont la tradizion, la Ka'bah in origjin e custodive 360 dius,un par ogni dì dal calendari lunâr.

A pene che Maomet al , al contradì lis pratichis religjosis dal so timp. Al jere insodisfat pal politeism e la imoralitât praticade intes riunions religjosis. A la etât di 40 agns, intant che si cjatave intun landri dulà che par solit al leve a meditâ, la tradizion e vûl che un agnul, Gabriel, i comandàs di recitâ il non di Allāh. Dopo trê refûts e tantis insistencis dal agnul, Maomet si decidè a recitâ ad alte vôs chel che al fo po dopo considerât la prime serie di rivelazions che a fasin part dal Coran.

Si dîs che Maomet, ogni volte che al riceveve une rivelazion, le recitave a chei che i stevin dongje. Chescj a lôr volte lu imparavin a memorie. Dât che la fabricazion de cjarte e jere scognossude ai araps, lis rivelazions detadis di Maomet a vignivin scritis dai scritôrs su vues di camêl, fueis di palme, len o pergamenis.

Dome dopo la muart dal profete il Coran al cjapà la forme che al à vuê. Maomet al murì intal 632 d.d.C. e no vint lassât un erêt mascjo e nissun disponiment pe sô sucession, al vignì designât un sucessôr cuntune forme di elezion. I musulmans "sunnits" a acetarin il principi de funzion eletive, partant a considerarin i "califs" come sucessôrs di Maomet. Par cuintri i musulmans "siits", no son dacuardi parcè che a ritegnin che a direzi il mont musulman al devi jessi un dissendent di Maomet ancje se di linie laterâl.

L'Islam al continue la tradizion dal Ebraisim e dal Cristianisim e Maomet al sarès l'ultin dai grancj profetis dopo Adam, Abram, Mosè e Jesus.

Libris sacris dal Islam[cambie | modifiche il codiç]

Il libri sacri pai musulmans al è il Coran, dal arap Qur'an che al significhe "recitazion" o "leture ad alte vôs", e dulà che al ven contât che l'arcagnul Gabriel al rivelà a Maomet la potence di Diu (par arap Allah). Dongje dal Coran e je la racuelte dai insegnaments e de vite di Maomet che e je scrite te Sunna.

I musulmans a crodin che il Coran scrit in arabic al sedi la uniche vere font di rivelazion, parcè che a disin che Idiu par mieç dal agnul Gabriel al doprà la lenghe arabe par cjacarâ. Partant a refudin cualsisei traduzion in altris lenghis.

La osservance dai insegnaments di chescj libris e fasarà sì che l'om, tal judizi finâl, al vignedi mandât in paradîs o tal infier.

I musulmans a crodin che la lôr fede a sedi l'adempiment des rivelazions dadis ai ebreus e ai prins cristians fedêi.

Precets[cambie | modifiche il codiç]

Diu al è unic e no indi è altris come Lui.

L'om al à une anime che a vîf dopo muart e al pues vê destins diviers: o un paradîs celest o il cjastì intal infier.

L'Islam al à cinc precets principâi e cinc crodincis fondamentâls. I pilastris de fede a son:

  • Fede intun unic Diu, Allāh
  • Fede intai agnui
  • Fede in tancj profetis (Adam, Abram, Moisès, Jesus, Maomet), ma intun sôl messaç
  • Fede intune dì dal judizi
  • Fede inte potence di Diu e intal fat che lui al determine i acjadiments.

I pilastris de adorazion a son:

  • Ripetizion dal credo: A nol è Diu fûr di Allāh e Maomet al è il messazîr di Allāh.
  • Preiere cinc voltis al dî voltâts viers la Mecca
  • Caritât, oblic di dâ une percentuâl de proprietât comprendûts i redits
  • Dizun, in particolâr il Ramadan che al dure un mês
  • Pelegrinaç, i mascjos a devin fâ un viaç a la Mecca almancul une volte inte lôr vite. A son dispensâts i malâts e i puars.

Il lôr lûc di preiere e je la Moschee.

L'Islam vuê[cambie | modifiche il codiç]

Stâts cun popolazion islamiche cun in vert i sunnits e in blu i siits

Cuasi il 90% dai musulmans a son Sunnits, cirche il 10% (in particolâr in Persie, e cuntune fuarte presince in Iraq, in Liban e intal Bahrain) a son Siits.

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]