Glesie di Santa Maria Maggiore (Campobasso)

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Un ringraziament al va a cui che al à scrit chest articul.

Dut câs il test nol è scrit inte grafie normalizade; se tu puedis, modifiche la pagjine seont lis regulis che tu cjatis ca.

La glesie di Santa Maria Maggiore di Campobasso e je situate sul cuei dominât dal Cjistiel Monforte, e e je cognossude ancje come il santuari di Marie Sintissime dal Mont di campobasso.

Glesie dal interni

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La glesieute di Santa Maria Maggiore, che e je daûr dal cjistiel di Monforte, e je l'antiche Santa Maria del Monte. Lis primis notiçis sigure de sô esistence e je dal 1354. E jere nassut in effiet cum semplice capele gentile dedicade ae Vergine e, tal timp, adotade ancje a puest di sepulture des fameis feudâlis.

Padre Pio di Pietrelcina.

Dut câs une capele preesistenter e veve di esisti, come al mostre un document vaticani[1] dulà che si fevele de diocesi di Boiano, dulà che Campobasso e jere includudie: si fevele des cjasis esistentnis tal 1241, e cheste capeline de "Madone dai Monts" e je cussì citade. Il contest dal document al jere che il res Federico II de Svevia al ordinave a Andree di Cjicala, capitanis e giustizieri dal Molise, di ricjistâ bens a lis cjasis di cualchi diocesi: cheste cjasie e jere privade di un drap in siete violet dal valôr di 2 taris[2].Vue al è la catedral dale citat,ituat sul cuei di Monforte.

La glesie e je restade la cappelle dal castellan e dai privatôrs di Campobasso fin al XVIII secul; tal 1760 il vescovin Cangiano la al à modificade, miôr la strade di acès de citât basse in font al cjanalon. Al è stât ricostruît diviers voltis par colpe dai terremis,cum chel dal 1456 il ultin di chescj, une vore violent, al è chel dal 1805. Al è stât storicamentrin la glesie dai cappuccins dal secul XVI. Il 10 di Settembar dal 1903 il Monsignor Felice Gianfelice, par scarsitât dal clero, al an domandàt al Parie gjenerâl dal Ordin dai fradis Cappuccinis il lôr tornâ a Cjampobas; in mût stes intal 1904 l'arcipret don Carlo Pistilli et il monsignor Gianfelici a scrivarin al Provincial pe custodie de la glesie, par che si vas a oficiâ le messe.

Monte Sant'Antonio: la glesie e il cjistiel Monforte

Il 15 di Jugn dal stes an il Superiôr Pontefieste lu al à decretà come "santuari de Madone dal Mont". La glesie e à vût di jessi restaurade ma a jerin stâts problemis pal tornâ dai Capuchinis par un ricognossiment di un canonic de Sacre Congregazion dai Bispiets e Regolari, cjatant opogsizionis fermis tal monsignor Gjoan Gianfelice,Vescof di Cjampbas-Bojano ,che al rivarà il 25 di Mai dal 1905 a fâ rivâg trê fradis Capucjinis; la decorazion interne e il restaûr a forin fats a Abele Valerio. Il 30 di Mai 1911 e je stade la solitie consagrazion denant di un numar di um public grant. I rescrits esistenti dal 1912 in là a conferminus il possès de glesie dai cappuccins e par la benvolê de la Sante Sede. Tal 1931, tal stès Campobasso, al fo fat il monastîr dal Saccôr Sant di Gjesù che al deventà la gnove siede dai Fradis, che a si trasferirin ali; la glesie de Madone dal Mont si trasformà, cussì, in un ospizijis dipendent dal Pari Superiôr restant is cussì fin al 1954 cuant che la gnove sedi e al deventà paerrocje indipendent cum "parocje di Sinte marie magjor di Cjampbas".

La glesie, intai prins agns dal Nûfcient, si presentave une vore crudie, cun impiant retangolâr e sît a capane a dopli falde, une fasade intonade decorade di un ocul e un piçul nartecjo a tet spiovhent, che al introduceveg al portâl romanic, intonâts eliminâts dome tal 1980 in ocasion dai restauraments esegguîts dop il sisme de Irpinie,che al à causat dagnis al la Faade. Soprat la façade, in posizion centrâl, si ergjeve une piçule tor cjamare cuadrade, demolide tal 1911, e ricostruide sul part di sinistre. In plui la tor e fo smontadadeje e ricostruide in forme plui piçule sul cjâf, a dirit viodude de façade. Un atri element antîc de glesie al è l'abside che e je unide a une robuste torreon a plan circolâr e che, in antighitât, e jere colegade ai mûris di Cola Monforte midiant de scomparsie dis Porta Fredda,inte cita vecjet.

Architetiche[cambie | modifiche il codiç]

Estern, viodût de piaze dal cjistiel

Il edificji di culte dut al è stât restaurât;a la façade e à un parament murâl di pieris di Vinchiaturie cun bustons scabrôs colocâts in mût irregolar. Dentri al à un altâr di marmôr policromâtis. Parcè interessant e je la statue des SSme. Vergjine dal 1334, venerande di devozionie. Notoriôs pe la lôr sensibilitât stilistiche a son lis afrescjis di Amedeo Trivisonno e di Leonart Paglione. Su la dretie de ingresjade e je une capelline dedicade a San Pio di Pietrelcina, dulà che a son custodîts lis ogjetis che a apartenin al sant intant dal so restie tal conventu atignu a la cjasse jenfri lis agnis 1905 e 1909.La statue de la vergjine e je puartade par lis stradis de citât decoradis di flôrs che a formin imagjinis religjôs.La proclamazion e je ai 31 di Mai di duits lis agns.

Intraveçâts:

  • Statua de Madone dal Mont cun vestiis dal secul otantecents, restaurade intal 1824, ma che e risale al 1334, come che si leze sul piedistâl
  • Frescs dai Miracui de Madone, i Misteri dal Rosari cul centri la Gloria di Marie e il Cantec des Criaturis, e l'Assunzion di Marie in Cielo - opera dal 1905-1911 di Amedeo Trivisonno.

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Codice Vaticano 18222, fogli 2-3
  2. E. Jamison, L'Amministrazione della contea del Molise del XII e XIII sec., in "Samnium", 1991, p. 118

Altris progjets[cambie | modifiche il codiç]

Model:Interprogetto