La catedrâl di Sante Marie Anunziade di Udin

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Domo di Udin)

La catedrâl di Sante Marie Anunziade e je il domo di Udin.

Catedrâl Metropolitane di Sante Marie Anunziade
Il domo di Udin
Stât Italie
Regjon Friûl-Vignesie Julie
Localitât Udin
Religjon Catoliche
Titulâr Beade Vergjine Marie
Arcidiocesi Udin
Consacrazion 1335
Stîl architetonic romanic
Inizi de costruzion 1236
Completament XVI secul
Sît web Sît uficiâl

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Par volê dal patriarcje Bertolt di Andechs-Merania si tacà a costruî la catedrâl tal 1236 daûr de mode francescane; sul principi e fo dedicade a Sant Durì. Tal 1257 l'edifici al jere bielzà doprât pal cult; in chei prins agns, la struture e je stade plui voltis modificade, fin ae gnove consacrazion dal 1335 cul titul di Sante Marie Maiôr.

Il taramot disastrôs dal 1348 al danezà il domo, ma cence impedî la ativitât religjose, tant al è vêr che a passarin diviers agns prime di scomençâ la ricostruzion. Dai documents di archivi, al risulte che dome tal 1368 al fo clamât il mestri venezian Pierpaolo dalle Masegne par restaurâ l'edifici. Al rinfuarcì i mûrs, al tornà a fâ il cuviert, al modificà la façade: al sostituì il prin grant roson cun chel che si viôt vuê, di dimensions plui piçulis, inscrit intun cuadrât. Al cambià ancje i doi rosons laterâi, corispondents aes navadis laterâls e al inscrivè ancje chei in ricuadris, colegantju fra di lôr cu la decorazion di une loze finte.

Tal Sietcent, l'architet Domenico Rossi le trasformà dal dut.

Tal 1735, finîts i lavôrs, il patriarcje Denêl Dolfin al tornà a consacrâ la catedrâl cul gnûf titul di Sante Marie Anunziade[1]. Sul tacâ dal Nûfcent, un restaur al provà a ripristinâ te façade lis carateristichis architetonichis dal Tresinte.

Edificis corelâts[cambie | modifiche il codiç]

Domo di Udin

Tacât dal domo al è il cjampanili, une costruzion pluitost basse e gruesse che e poie sul batisteri preesistent, scomençât a fâ sù tal Març dal 1441 su progjet di Cristoforo da Milano, cu la sorevision dai lavôrs dal architet Bartolomeo delle Cisterne. Tes primis intenzions, la altece dal tor e varès vût di lâ a pâr cun chê dal cjampanili dal cjistiel ma, stant che chest al è suntune culine alte, nol varès mai plui podût rivâi; la biele idee e jere chê che insom de tor e sarès stade colocade la Madone, che si sarès cjalade cul agnul dal cjampanili dal cjistiel, ripetint la sene cristiane de Anunziazion. Dut câs, sedi pal ardiment dal progjet, sedi soredut pe carence di materiâi di costruzion, il progjet si fermà ae forme basse e largje che il tor al à ore presint. Il cjampanili te sô base al da acet al museu dal domo, dedicât pe plui part al Beât Bertrant di Saint Geniès.

Plante dal domo

1.- Portâl

2.- Portâl de Redenzion

3.- Portâl

4.- Portâl de Incoronazion

5.- Statue de Anunziade e dal Arcagnul Gabriel

6.- Tor

7.- La parêt interne de façade

8.- Capele de Santissime Trinitât

9.- Capele dai Sants Ermacore e Fortunât

10.- Capele dai Sants Eustachi e Zuan Batiste

11.- Capele dal Santissim Sacrament

12.- Pulpit

13.- Statue dal vescul Zacarie Bricito

14.- Orghin

15.- Mausoleu Manin e

16.- Mausoleu Manin e

17.- Altâr maiôr

18.- Altâr dal Non di Marie

19.- Altâr dal Non di Jesù

20.- Capele dal Cuarp di Crist

21.- Capele di Sant Nicolau

22.- Sagristie

23.- Aule dai cjalunis

24.- Aule dai mansionaris

25.- ......

26.- Capele di Sant Marc

27.- Capele di Sant Josef

28.- Capele de Madone de Divine Providence

29.- Capele des relicuiis

30.- Orghin

31.- Jentrade de cripte

Portâl[cambie | modifiche il codiç]

Il portâl principâl de catedrâl

Portâl de Redenzion[cambie | modifiche il codiç]

Il portâl plui grant, clamât de Redenzion, al rimonte al secul XIV, opare di un mestri todesc che no si cognòs. Decorât cun atrilêfs che a rapresentin la Redenzion, al è sormontât di un arc gotic, e coronât di un protir pensil dal 1926. Dut al è sormontât di une vimberghe une vore a spiç là che si cjate la acuile patriarcjâl.

Portâl de Incoronazion[cambie | modifiche il codiç]

Il portâl de Incoronazion al è stât fat di un scultôr todesc tra il 1395 e il 1396. Purtrop lis sôs decorazions a son une vore ruvinadis par vie de cualitât de piere doprade, masse sensibile ae azion des ploiis e dal incuinament.

Lant dal bas viers l'alt si puedin amirâ: Sant Zenon, Sante Barbare, la steme di Francesc di Nimis, Sant Pieri apuestul, la steme di Udin, la Anunziade, il Spirtussant, Sant Antoni abât e Sante Madalene. A man çampe si viôt ancje la steme de Confraternite dai Batûts; tal vertiç dal arc al è l'Ecce homo.

Sul architrâf che al sosten il templâr dal arc e je rafigurade cualchi storie de infanzie di Jesù: la nassite, la adorazion dai Trê Rês, Erode che al ordene di copâ i nocentins; intal templâr e je la Incoronazion de Vergjine, la sene plui impuartante di dut il portâl, tant di dâi il non.

Statuis de Anunziade e dal Arcagnul Gabriel[cambie | modifiche il codiç]

Arcagnul Gabriel
Vergjine Anunziade

Difûr dal batisteri, de bande daûr che e da su vie Vittorio Veneto, separadis di une des barconadis, a son lis dôs statuis de Vergjine Anunziade e dal Arcagnul Gabriel, oparis di un artist no cognossût de seconde metât dal Tresinte.

Interni[cambie | modifiche il codiç]

Navade centrâl

L'interni dal domo, a crôs latine, al è dividût in trê navadis separadis di pilastris; in ogni navade laterâl si vierzin cuatri capelis che a son colegadis tra di lôr, e che a simulin cussì altris dôs navadis. Al predomine il stîl baroc, volût te ristruturazion fate de famee Manin, che al contraste cul esterni, di stîl romanic gotic.

Dilunc de navade si cjatin chescj monuments:

  • bust di pape Piu IX, opare di Vincenzo Luccardi dal 1858
  • statue dal arcivescul Zaccaria Bricito, opare di Luigi Minisini dal 1858
  • pulpit di len cun pilastris di poie di marmul, progjet dal 1737 di Giuseppe Torretto; sul parepet a son sculpidis senis leadis ae vite di sant Ermacore, protomartar di Aquilee. Lis senis a son opare di Mattia Mauricer, arlêf di Torretto, e a rapresentin:
    • Sant Ermacore al predicje ai fedêi;
    • Sant Ermacore al batie lis vergjinis aquileiesis Tecle, Eufemie, Dorotee e Erasme;
    • decapitazion dai Sants Ermacore e Fortunât.

Parsore dal portâl centrâl e je la statue ecuestre dal cont Denêl Antonini, matematic e leterât, copât di un colp di canon tal assedi di Gardiscje dal 1616. La opare e je di Girolamo Paliario e e je fate di len dorât.

Capele di Sant Marc[cambie | modifiche il codiç]

Zuan Martini - Sant Marc e i Sants Zuan Batiste, Stiefin, Jaroni, Ermacore, Antoni abât e il Beât Bertrant
Maffeo Verona - La muart di sant Josef

La prime capele a man çampe e je dedicade a Sant Marc evangjelist, patron de Republiche Serenissime di Vignesie. E je stade fate fâ tor la fin dal secul XV di Antonio Loredan, lutignint dal Friûl, e dal Consei di Udin; tal 1720 e je stade ristruturade in stîl baroc, come che si le viôt ore presint, di Giorgio Massari. Sul basament a son rapresentâts in altrilêf lis figuris di Sant Marc evangjelist, Sant Sebastian e Sant Roc.

La pale dal altâr, intitulade Sant Marc e i Sants Zuan Batiste, Stiefin, Jaroni, Ermacore, Antoni abât e il Beât Bertrant e je une des oparis principâls dal pitôr rinassimentâl Zuan di Martin Mion di Udin. La pale, firmade dal autôr, e rimonte ae capele origjinâl. La piture e jere dal sigûr za finide ai 12 di Lui dal 1501: di fat, intune letare dal dean dal Cjapitul dal domo di Udin, Jacum Gordino, al patriarcje di Aquilee Domenico Grimani, la pale di Martin e fo une vore criticade pal aspiet marziâl dât a Sant Marc che, salacor, al è il ritrat dal stes lutignint Loredan[2].

La predele dal altâr e à tal mieç une Madone de salût, une icone cu la Vergjine e il Frut; la piture e gjolt ancjemò di une grande devozion popolâr, ancje se i è restât aromai pôc dal origjinâl, par vie dai tancj restaurs fat tal timp.

A man drete e a çampe de icone a completin la predele dôs piçulis pituris di Zuan Domeni Ruggeri; la prime, Sant Roc e Sant Sebastian; la seconde, Sante Luzie e Sant Omobon.

Sul mûr de façade interne de Catedrâl, de bande çampe de capele, si puedin viodi dôs grandis telis di Maffeo Verona, pitôr manierist de fin dal secul XVII. La prime e rapresente Il sposalizi de Vergjine; la seconde, La muart di Sant Josef.

La decorazion dal sofit e je di Andrea Urbani.

Capele di Sant Josef[cambie | modifiche il codiç]

L'altâr de Capele di Sant Josef cu la pale di Pelegrin di San Denêl e la teche dal Beât Bertrant
La pale di Pelegrin di San Denêl
La teche cul cuarp dal Beât Bertrant di Saint Geniès

La capele e je stade ordenade intal 1500 dal Consei di Udin tant che vôt a Sant Josef par otignî protezion cuintri des incursions dai turcs, che propit l'an prime a vevin devastât il Friûl.

La pale che e orne l'altâr e je Sant Josef cun Jesù Bambin tal braç, opare di Pelegrin di San Denêl. Inte pale al è presint ancje un devot che al supliche, e forsit al è propit l'autoritrat dal pitôr. Al cuadri al è stât tornât a meti man cetantis voltis par vie dai restaurs fats intal timp.

Inte predele a son dôs senis, oparis di Pelegrin di San Denêl: La fughe in Egjit e La adorazion.

Sot dal altâr de capele, dal 1971 al è il cuarp dal Beât Bertrant di Saint Geniès, patriarcje di Aquilee.

Capele de Madone de Divine Providence[cambie | modifiche il codiç]

La costruzion de capele e jere stade comissionade al costrutôr di altârs Francesc Fusconi e a so fi Zuan, ai 4 di Avrîl dal 1720, des confraternitis di Sant Nicolau di Rossêt e di Sant Jaroni dai Sclavons, dedicade ai lôr sants patrons.

Giuseppe Torretto al à fat lis statuis dai agnui che a dominin l'altâr, e il basrilêf ae base dal altâr cu la rafigurazion intitulade Sant Nicolau che al fâs la caritât a un mendic e Sant Jaroni in preiere.

La pale e à la imagjin de Madone de Divine Providence, copie dal secul XV di chê stesse che e je venerade inte basiliche di Sante Marie Maiôr a Rome, sot dal titul di salus populi romani. La imagjin e je stade colocade ai 8 di Setembar dal 1789 par volontât de confraternite dai sartôrs.

Capele des relicuiis[cambie | modifiche il codiç]

Capele des relicuiis - Altâr

L'altâr des relicuiis al è un progjet dal architet Francesco Riccati, che al à trasformât l'altâr che prime al jere dedicât ae Madone di Reggio.

Il basament cu lis statuis di Sant Gregori pape e di Sant Quarin vescul a son opare di Giovanni Bonazza, invezit i basrilêfs cu la Anunziazion e la Visite a Sante Elisabete a son di Giuseppe Torretto.

Il tritic dal altâr, opare dal pitôr Fred Pittino, al rapresente:

  • Sante Taresie dal Bambin Jesù (a man çampe);
  • Sacri Cûr di Jesù (tal centri);
  • Beade Eline Valentinis (a man drete).

Sot de taule dal altâr al è metût il cuarp de Beade Eline Valentinis, udinese, terziarie agostiniane, nassude tal 1396 e muarte tal 1458: la mascare che i cuvierç la muse e la doradure des mans a son opare dal scultôr Max Piccini.

Intal cjadin de capele si puedin viodi i afrescs di Pietro Antonio Novelli: parsore e je la Trinitât; inte part sot a son piturâts i patrons e protetôrs de citât di Aquilee e dal Patriarcjât. A man drete a son:

  • Sant Feliç
  • Beât Bertrant di Saint Geniès
  • Sant Ermacore
  • Sant Fortunât

a man çampe:

  • Sant Pieri apuestul
  • Sant Marc evangjelist
  • Sant Piu I pape
  • Sant Andree apuestul.

Tal mûr di diestre al è un Crucifìs di len che salacor al rimonte al secul XV[3]: prime al jere tal centri de iconostasi de abside dal presbiteri. Al è un biel esempli di crucifìs in stîl talian renan.

Capele de Santissime Trinitât[cambie | modifiche il codiç]

Giambattista Tiepolo - Trinitât

E je la prime capele a man drete cuant che si jentre intal domo: e je stade comissionade dal cardinâl Denêl Dolfin, patriarcje di Aquilee. L'altâr al è di Francesc e di Simon Perioto; la pale, che e rapresente apont la Trinitât, e je di Zuan Batiste Tiepolo (1738).

Tal flanc de capele a son presintis dôs oparis di Pomponi Amalteu, che in origjin a fasevin di portelis dal orghin; a rapresentin la Pissine probatiche e la Resurezion di Lazar.

Ancje cheste volte e je frescjade di Urbani; a son figurâts la Justizie, la Temperance, la Prudence e cualchi sene bibliche: Abram inzenoglât al scolte la vôs di Diu, Moisès in preiere su la mont Oreb, Agnul che al svicine un cjarbon in bore ae bocje di Isaie e Il batisim di Jesù.

Capele dai Sants Ermacore e Fortunât[cambie | modifiche il codiç]

Giambattista Tiepolo - Sants Ermacore e Fortunât

Il patriarcje Denêl Dolfin al decidè di costruî cheste capele spindint dal so: al fasè fâ l'altâr a Francesc e Simon Perioto. La pale parsore dal altâr e je opare di Zuan Batiste Tiepolo (1736) e e rapresente i Sants Ermacore e Fortunât, protomartars aquileiês e patrons dal Patriarcjât.

I documents di archivi di chê ete a dimostrin che il sogjet e la impostazion dal cuadri a son stâts sugjerîts dal patriarcje Dolfin: par rapresentâ i sants, al domandà a Tiepolo di lâ daûr de pale dai sants fate di Cesare Vecellio pe glesie di Sant Vît a Plêf di Cjadovri, che si pues ancjemò viodi in dì di vuê. La part plui origjinâl e plui carateristiche di cheste opare al è il paisaç tal fonts.

La decorazion dal volt e je simpri di Urbani: fra dutis, cheste e je la sô opare miôr. Al à piturade le cupule cuntune prospetive centrâl, di indulà che al ven jù un agnul cuntune palme e une corone di orâr, simbui di martueri e di glorie.

Capele dai Sants Zuan Batiste e Eustachi[cambie | modifiche il codiç]

L'altâr de capele dai Sants Zuan Batiste e Eustachi

Sul principi, la capele dedicade ai Sants Zuan Batiste e Eustachi e jere logade tal presbiteri, fate costruî de famee nobile Arcoloniani. Cu la ristruturazion dal Sietcent le spostarin dulà che e je cumò, adun cu la tombe; sul altâr a meterin la steme de famee.

La pale dal altâr, opare di Francesco Salvatore Fontebasso, e rapresente Sant Zuan Batiste in pîts dongje di Sant Eustachi inzenoglât, cun daûr un cierf che al à un crucifìs tal mieç dai cuars.

Tal volt a son piturâts i evangjeliscj Sant Marc, Sant Mateu, Sant Luche, Sant Zuan e i profetis Davide, Moisès, Jeremie e Ezechiêl e in fin ancje l'Agnus Dei.

Capele dal Santissim Sacrament[cambie | modifiche il codiç]

La capele dal Santissim Sacrament

I afrescs monocroms dal mûr di fonts a son stâts fats dal pitôr venezian Zuan Batiste Tiepolo tal 1726. Il grant pitôr venezian al à figurât: a man çampe, il Sacrifici di Isac, a man drete, la Aparizion dal Agnul a Abram; adalt, i Agnui Cjantôrs in prospetive oblicue.

La palete che e figure la Resurezion e je simpri une opare dal Tiepolo. Tai mûrs a son picjadis lis portelis antighis dal orghin setentrionâl cui Marcjadants butâts fûr dal Templi, pituradis di Pomponi Amalteu.

I doi orghins[cambie | modifiche il codiç]

Afrescs dal sofit e de abside de capele dal Santissim Sacrament

I doi orghins a son logâts tai flancs de navade e a rimontin al Cinccent. Chel in cornu epistolae, ven a stâi te parêt di Nord Ovest, al è opare di Vincenzo De Columbi di Casale Monferrato, dal 1549, tornât a fâ di Francesco Dacci tal 1758; chel in cornu evangeli, te parêt di Nord Est, al è opare di Pietro Nacchini dal 1745. Lis decorazions des lôr portelis a son esemplis maraveôs dal stîl dal Rinassiment venit.

Giambattista Tiepolo - Resurezion

Lis portelis origjinâls dal orghin in cornu evangeli, che po a son ladis pierdudis, a jerin stadis fatis di Andrea Bellunello; chês che si puedin viodi cumò a son stadis fatis di Zuan Antoni de' Sacchis, clamât il Pordenon, tal 1528; lis pituris a rapresentin storiis dai Sants Ermacore e Fortunât, patrons de citât di Udin:

  • Sant Ermacore al batie lis cuatri vergjinis aquileiesis;
  • Sant Ermacore devant dal prefet Sebaste;
  • Sant Ermacore i torne a dâ la viste a Alessandra in preson;
  • Flagjelazion di Sant Ermacore;
  • Il prefet Sebaste al pronunzie la condane a muart dai Sants Ermacore e Fortunât;
  • I Sants Ermacore e Fortunât puartâts tal sepulcri.

L'ultin ricuadri a man drete e l'ultin a çampe a son copiis dal Sietcent, i origjinâi a son conservâts inte sagristie. Lis portelis origjinâls dal orghin in cornu evangeli, che vuê si cjatin tai Museus Civics di Udin, a son stadis pituradis di Pelegrin di San Denêl; chês che si puedin viodi a son opare di Francesc Floreani e di Zuan Batiste Grassi (9), dal 1556.

Lis pituris di Francesc Floreani a son:

  • Jesù al vuarìs un malât;
  • Epifanie;
  • Jesù tra i dotôrs;
  • Jesù al vuarìs un paralitic.

Lis oparis di Batiste Grassi a son:

  • la Nativitât;
  • la Circoncision;
  • la Anunziazion.

Presbiteri[cambie | modifiche il codiç]

L'altâr dal Non di Marie

L'altâr maiôr al è opare di Giuseppe Torretto e al è dominât des statuis de Vergjine e dal Arcagnul Gabriel tal moment de Anunziazion; e je une des miôr oparis dal artist, par vie de sacralitât severe e de solenitât des figuris. Sot dal altâr e je la statue dal è patriarcje Beât Bertrant di Saint Geniès ferît a muart.

Tai flancs dal altâr a son doi agnui: chel a man drete, opare di Torretto; chel a man çampe, di un so colaboradôr. Devant dal altâr a son doi cjandelîrs maestôs di marmul.

In plui dal altâr maiôr a son ancje altris doi altârs, di flanc; il prin al è dedicât al Non di Jesù, il secont al Non di Marie; a son progjets dal architet baroc Giuseppe Pozzo, atîf tra la fin dal secul XVII e la metât dal XVIII. I agnui a son opare di Orazio Marinali.

Simpri intal presbiteri a son presints doi retrotabula di len cun sentis par fâ comodâ i dignitaris eclesiastics e civîls tes cerimoniis religjosis. Su chel a man çampe si sentave il patriarcje cui vescui de provincie de metropoli di Aquilee; chel a man drete al jere risiervât al lutignint venezian e ai siei acompagnadôrs.

Il retrotabula risiervât aes autoritâts eclesiastichis al presente composizions di sculturis che si riferissin ai compits e ai dovês dai predis:

  • Un agnul al svicine un cjarbon in bore ae bocje di Isaie;
  • Moisès al fâs spissulâ la aghe dal cret;
  • Davide al sune la arpe;
  • Moisès in preiere su la mont Oreb;
  • Il traspuart de Arcje de Aleance in Jerusalem;
  • Elie dismot dal agnul.

Lis senis rapresentadis sul retrotabula des autoritâts civîls a afermin che la sapience e covente al bon guvier, invezit la mancjance di judizi e puarte a guviernâ mâl. Chestis senis a son:

  • La Mari dal Verp, sede de Sapience;
  • Judite e Oloferne;
  • Rachele e Lie;
  • La Sapience;
  • Ester e Assuero;
  • La matetât e à discjolt i sintiments di Salomon.
La statue dal patriarcje Bertrant ferît a muart

Ducj i intais di len dai doi retrotabula a son tra lis miôr realizazions dai scultôrs di len venits e furlans tra il Sîs e il Sietcent, par vie de composizion une vore fine e dal formât curât. Daûr dai documents dal timp, a son oparis dal udinês Francesc Picchi e dal venezian Matteo Calderini, artiscj che di lôr no si cognossìn altris lavôrs. Daûr dal stîl, e ancje su la fonde di confronts cun materiâi che si cjatin intal seminari patriarcjâl di Vignesie, cualchi studiôs, tant che Someda de Marco, al à ipotizât che chestis oparis a sedin dal grant scultôr Andrea Brustolon, almancul par ce che al tocje la impostazion dal progjet.

I doi mausoleus[cambie | modifiche il codiç]

Il mausoleu a man çampe

Daûr ognidun dai doi retrotabula a son i mausoleus de famee udinese dai Manin, che e veve finanziât i lavôrs di ristruturazion di dut il presbiteri. Ducj i doi a son stâts progjetâts di Domenico Rossi cu la colaborazion di Giuseppe Torretto, che al à vût ancje il compit di sorevisionâ la realizazion des statuis che ju decorin.

Cualchi statue e je dal Torretto, altris de sô buteghe; a àn la funzion di celebrâ lis ricjecis, la potence e la magnanimitât de Republiche di Vignesie.

Te part basse dal mausoleu, a man  çampe, si pues viodi il grup de Opulence de Republiche di Vignesie cu lis feconditâts de sô tiere, personificadis di dôs fantatis: la prime, cun tantis zoiis e un leon tai siei pîts; la seconde e je cun prodots agricui. In bande al è il grup de Fuarce militâr de Republiche e la sô aministrazion savie, rapresentât di altris dôs fantatis: la prime, cuntune spade, la  corace e un trofeu di armis; chê altre, sentade cun tai pîts un grues libri. Ducj i doi i grups a son opare dal Torretto. Insom a comparissin altris dôs figuris, opare di Antonio Corradini: une zovine velade che e rapresente la Fede cristiane de Republiche; une  seconde zovine e à une stele tal cerneli e e rapresente il Podê de Republiche.

Te part basse dal mausoleu a man drete, al è il grup de Magnanimitât de Republiche cui popui vinçûts, personificade di une zovine cu la spade inte sfodre che e busse il cerneli di une altre fantate, che e rapresente il popul vinçût; de bande opueste al è il grup de Corispondence dai cumierçs de Republiche, dulà che si viôt une femine che e ten sù une cjadenute, laçade tal cuel di une altre zovine che i sta dongje.

I doi grups a son stâts fats di Pietro Baratta, su model di Torretto. Te part alte dal mausoleus si pues amirâ la statue de Ecuitât de Republiche, rapresentade di une femine cuntune belance e tantis monedis in man, che e je devant de statue de Trancuilitât de Republiche, une figure feminine che e ten in man un globi cun viertiduris. Chestis dôs oparis a son atribuidis a Tommaso Bonazza.

Parsore dai doi mausoleus a son cuatri vâs (doi par ogni mausoleu), dulà che si poin drâcs, simbui di fedeltât e di vigjilance.

Cripte[cambie | modifiche il codiç]

Dal côr, une scjale e va jù te cripte, cumò in fase di sistemazion. Culì a son lis tombis dal arcivescul Alfredo Battisti, dal vescul Lucio Soravito De Franceschi e dal Arcivescul Pieri Brollo.

Sagristie[cambie | modifiche il codiç]

La sistemazion visibile vuê de sagristie e je stade progjetade e realizade di Luca Andreoli tal 1776. E je componude di trê ambients larcs: la aule dai mansionaris, chê dai cjalunis e chê de vestizion.

Aule dai mansionaris[cambie | modifiche il codiç]

Culì a son dôs pituris su len di Zuan Antoni de' Sacchis, il Pordenon, che in origjin a fasevin part dal parepet de cjantorie dal orghin in cornu epistolae:

  • Sant Ermacore al batie lis cuatri vergjinis aquileiesis Tecle, Eufemie, Erasme e Dorotee;
  • I Sants Ermacore e Fortunât a son puartâts tal sepulcri.

Altris oparis presintis:

  • Lis gnocis di Cana, opare di Zuan Batiste Grassi;
  • Jesù al vuarìs un malât, lavôr di Zuan Batiste Grassi;
  • Madone cul Frut, lavôr di Jacopo Palma il Giovane;
  • Isac al benedìs Jacop, opare assegnade a Frans Hals;
  • Crucifìs cu la Vergjine, Sant Zuan, Sante Madalene e Sant Blâs, di Zuan Batiste Tiepolo

Aule dai cjalunis[cambie | modifiche il codiç]

La stanzie si clamave cussì parcè che chi si davin dongje i membris dal Cjapitul. E je frescjade di Pietro Antonio Novelli; lis decorazions a son di Giuseppe Morelli. Tal afresc dal sofit, intitulât La Glesie e onore la Fede, a a son rapresentâts ancje i evangjeliscj Sant Mateu, Sant Marc, Sant Luche e Sant Zuan.

Novelli al à frescjât sui mûrs vot senis cui fats principâi dal Patriarcjât di Aquilee:

Imagjin Titul
Sant Pieri al consacre Sant Ermacore vescul di Aquilee
Sant Valerian al è president intun concili di vescui te basiliche di Aquilee
Sant Cromazi al predicje te basiliche di Aquilee
Carli il Grant al lei une pastorâl dal patriarcje Paulin
Il patriarcje Popon al publiche un decret in favôr dal Cjapitul di Aquilee
Il patriarcje Bertrant al fâs la caritât ai puars
Il patriarcje Francesc Barbaro al fâs di president tal sinodi provinciâl dal 1596
Il pape Benedet XIV al decît la sopression dal Patriarcjât di Aquilee e al istituìs lis sedis arcivescovîls di Udin e di Gurize

Cun di plui, si puedin viodi: une statue di marmul di Sante Marie Assunte, opare dal Torretto, e i buscj dai patriarcjis Dionisi e Denêl Dolfin cun iscrizions te piere.

Aule de vestizion[cambie | modifiche il codiç]

Museu dal Domo[cambie | modifiche il codiç]

La arcje dal Beât Bertrant di Saint Geniés

Di là de navade a man çampe, si jentre tal Museu dal Domo, logât ae base dal cjampanili, e costituît di:

  • la Capele di Sant Nicolau cun afrescs dal Tresinte: cualchidun al è di Vitale da Bologna e de sô buteghe, in particolâr di Cristoforo da Bologna;
  • la Capele dal Cuarp di Crist cun altris pituris dal Tresinte di chel che al è definît il Mestri dai Paveons e cun relicuiis dal Beât patriarcje Bertrant di Saint Geniès;
  • il batisteri cu la volte gotiche e cu la arcje dal Beât Bertrant di Saint Geniès.

Capele di Sant Nicolau[cambie | modifiche il codiç]

La capele e conserve lis pituris plui antighis dal domo, che a rimontin al Tresinte: cualchidune e je stade fate di Vitale da Bologna. Purtrop, diviers pituris a son une vore ruvinadis.

La capele e fo costruide tor il 1330; cu lis trasformazions dal Sietcent e fo inglobade te capele dongje, chê dal Cuarp di Crist, in mût di formâ un sôl ambient; la struture origjinarie e je stade restaurade intal 1953.

Vitale da Bologna - Funerâl di Sant Nicolau

Sul mûr a man drete a son rapresentadis storiis de vite di Sant Nicolau di Mira, pituradis di Vitale da Bologna cuant che l'artist al fo a Udin tal 1348-1349.

Adalt, a partî di man çampe, si puedin amirâ:

  • Redentôr contornât di agnui
  • Sant Nicolau in glorie
  • Funerâl di Sant Nicolau
Vitale da Bologna - Storiis di Sant Nicolau

Tai ricuadris sot a son rapresentâts miracui atribuîts al Sant:

  • Frut colât tal mâr intant di un burlaç, che al ven salvât e puartât ai gjenitôrs
  • Frut rapît e metût in salmuerie
  • Contadin e ebreu denant dal judiç
  • Contadin cjapât sot di un cjar e resurît

Chest ultin afresc al è une vore ruvinât, ridusût aromai a un frament, e cuasi no si lu viôt plui.

Tal mûr di fonts, adalt, a son rafigurâts:

  • Sant Nicolau
  • Sant Antoni abât
  • Sant Cristoful
  • prin Sant no identificât
  • secont Sant no identificât

Al è ancje un

  • Crist che al benedìs, cun altris figuris

ma ancje cheste ultime piture e je une vore ruvinade e dificile di viodi. Chescj afrescs a son opare di Vitale da Bologna e de sô buteghe.

Simpri tal mûr di fonts, tal basament, a son rapresentâts:

  • Sant Francesc
  • Sante Clare
  • Vergjine cun Jesù Bambin
  • Sante Catarine di Alessandrie
  • Arest di Sante Luzie
  • Sante Luzie denant dal re.

L'autôr al à realizadis lis oparis subit dopo fate sù la capele e al è stât une vore influençât de art todescje.

Tal mûr a man çampe, adalt, a son rapresentâts:

  • Sant Nicasi
  • Madone in tron cun Jesù Bambin
  • Sant Aloi.

A son oparis di un artist anonim dal Tresinte.

Tal basament a son rapresentâts:

  • Sant Jacum maiôr
  • Sant Zuan evangjelist
  • Incoronazion de Vergjine
  • Sant Zuan Batiste
  • Sant Pieri
  • Sant Blâs

Si stime che l'autôr al sedi il stes che al à piturât la part dal basament dal mûr a man çampe.

Capele dal Cuarp di Crist[cambie | modifiche il codiç]

Tal mûr di fonts, dilunc dal basament, a son afrescs cu lis figuris di Sant Jacum e di un altri sant no identificât. Parsore e je une grande composizion dal Tresinte, une vore ruvinade e cuasi dal dut sparide, che e rapresente la Infanzie di Crist, il so Sacrifici e la sô Glorificazion. De piture a restin dome la figure de Madone cul Frutin che al sgripie sui zenoi de Mari, i rescj di une Crucifission e un clipeus cun Diu Pari e un pôcs di agnui.

Tal mûr a man çampe a son conservâts: il sigjîl de tombe dal patriarcje Nicolau di Lussemburc e dôs iscrizions di marmul, che a vegnin de glesie di Sante Luzie, cumò disconsacrade, e dedicadis ae Beade Eline Valentinis, che il so cuarp al è stât traslât tal domo dal 1845.

Intal Museu si conserve une crôs petorâl preziose che e à dentri lis relicuiis di Sant Cesari diacun martar e di Sant Feliç di Valois. Cheste crôs e je stade regalade a bonsignôr Emmanuele Lodi, vescul di Udin dal 1819 al 1845, dal imperadôr Ferdinant I di Austrie ai 19 di Setembar dal 1844 e po ufierte dal stes vescul al altâr dai Sants Ermacore e Fortunât, patrons de Diocesi e de citât di Udin[4].

Cjale ancje[cambie | modifiche il codiç]

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. La cattedrale di Udine - collana monumenti storici del Friuli diretta da Giuseppe Bergamini, p.11, Udine 2010
  2. Dizionario biografico degli italiani - voce Giovanni Martini - Volume 71 (2008)
  3. Sito web: http://www.soprintendenzastoricoartistica-fvg.beniculturali.it/index.php?it/117/la-soprintendenza, "Soprintendenza per i beni storici, artistici, etnoantropologici del Friuli Venezia Giulia > Itinerari > Crocifissi rinascimentali > Crocifisso ligneo riferito a Bartolomeo dall'Occhio nel Duomo di Udine", su soprintendenzastoricoartistica-fvg.beniculturali.it. URL consultato il 7 aprile 2015 (archiviato dall'url originale il 26 ottobre 2014).
  4. Tiziana Ribezzi, 1815-1848: l'età della restaurazione in Friuli: itinerari di ricerca, recupero di memorie, riproposta di fondi, Editreg, 1998

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Carlo Someda de Marco - Guida al Duomo di Udine - Doretti, Udine - 1989 (terza edizione)
  • D. Nobile - La Cattedrale di Udine, Pubblicazione a cura della Deputazione di Storia Patria per il Friuli - Udine - 2007.
  • Guida d'Italia (serie Guide Rosse) - Friuli-Venezia Giulia - pagg. 280-283 - Touring Club Italiano
  • Friuli Venezia Giulia-Guida storico artistica naturalistica - Bruno Fachin Editore - ISBN 88-85289-69-X- pagg. 142-143

Colegaments esternis[cambie | modifiche il codiç]

Sît uficiâl

Museu dal Domo di Udin

Glesie di Sante Marie Anunziade (Udin)