Alte etât di mieç

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Incipit dal Sacr Gelasianum,manuscrît dal IIX secul,conservât in te Librerie Vaticane.

Si clame Alte ete di mieç che part de ete di mieç che e scomence cu la colade dal Imperi roman di Ocident intal 476 d.C, fin intal an 1000.

Daspò de deposizion dal ultin imperadôr roman Romul Augustul intal 476, nissun al cjape plui il puest di Imperadôr.

L'imperi bizantin al manten la sovranitât parsore lis tieris che a jerin une volte dal Imperi roman di Ocident. Lis popolazions gjermanichis insedadis ta chestis tieris a ricognossin la autoritât dal imperadôr di Costantinopoli. L'imperi bizantin al cîr di controlâ ancje la Glesie, ma al cjate la oposizion fuarte dal Pape. Daspò da lis invasions dai barbars e la opare dal imperadôr Justinian, che al veve cirût di tornâ a cjapâ lis tieris pierdudis, la fin dal secul VIII al viôt il ream dai Francs a Ocident, i Langobarts inte Italie setentrionâl, l'Imperi bizantin intal sud de Italie e intai Balcans.

La Glesie[cambie | modifiche il codiç]

La alte ete di mieç e viôt ancje la riorganizazion de Glesie, che e cjate simpri plui afermazion e interès de bande de popolazion, fin a deventâ une sorte di federazion di glesiis episcopâls. I vescui a sielzevin i sacrâts locâi, e a vevin ancje une buine colaborazion cul podê civîl.

Il vescul di Rome al leve cjapant simpri pui impuartance intal contest de jerarchie de Glesie, e lu puartarà a vê simpri pui podê e a confrontâsi cu la Glesie di Orient parsore cuestions di teologjie, come par la cuistion de iconoclastie intal secul VIII.

Intant, inte Europe dal secul VI, al cjape simpri plui man il fenomen dai rimits, che e devente une novitât simpri plui difondude inte tradizionâl societât cristiane. Cui che al sielzeve di deventâ eremit al voleve vivi seont ce che al diseve il Vanzeli, inte penitince, preant, cirint di vivi come Jesus al veve tant predicjât. I prins a lâ daûr di chest model di vite a forin i anacorets, oms che a levin a vivi intal isolament plui complet, cence volê un contat uman. Daspò, chest mût di vivi al ven cambiât: si capîs la bisugne di vivi intune comunitât regolade di une dissipline: a scomencin a nassi i munistîrs.

Sant Antoni Abât, San Basili il Grant e San Pacomi a forin i iniziadôrs di chest moviment in Orient. Jenfri il IV e il VI secul, munics e eremits si difondin in dute Europe. In Italie, San Benedet, tal 529, al va a stâ a Mont Cjassin par fondâ la so abazie e al è il prin a da al moviment une regule, cognossude ancjemò vuê.

In Irlande, il moviment al è difondût di San Colomban (nassût dongje il 530).

I Barbars[cambie | modifiche il codiç]

La peraule Barbar (che e diven dal grêc βάρβαρος, passant pal latin "barbarus") e significave tartaiot, par indicâ chei che no fevelavin la lenghe greghe e duncje no jerin considerâts oms civilizâts. Il stes prejudizi lu vevin i romans.

Lis popolazions de Europe dal Nord e dal Est a vignivin in contat cui Romans, scorsâts di altris popolazions che a si espandevin cirint regjons plui grandis e fertilis. La politiche romane e jere chê di meti lis tribûs barbarichis une cuintri chê altre, calcolant di aleade une e di nemie chê altre, o ingaiant i lôr vuerîrs tal esercit, par fâju jentrâ te sô societât, fin cuant che i barbars, di fat, a deventavin romans. I barbars come i Gjermanics, i Celtics, i Sarmatics, i Tracics e tancj altris a jentravin a fâ part dal esercit imperiâl roman par rivâ, cul passâ dal timp, a deventâ ancje gjenerâi (Stilicon, un dai ultims gjenerâi romans, al veve pari Vandal) e fintremai imperadôrs (il prin al fo Massimin il Tracic, dal 235 al 238).

I reams romano-barbarics[cambie | modifiche il codiç]

Une volte jentrâts in contat cu la pui rafinade civiltât romane, i barbars a scomencin a cjapâ sù il mût di vivi dai Romans, lassant però ancje elements de tradizion gjermaniche, ancje tal dirit. Lis popolazions di origjn gjermaniche che a àn rivât adore di sachizâ o a concuistâ la penisule italiche a son:

Schisme di Orient[cambie | modifiche il codiç]

La barufe jenfri il papât e Costantinopuli, che si jere fate simpri pui fuarte cu la colade dal Imperi roman di Ocident, e aumente sôt da l'imperadôr Leon III di Bisanzi, che cuntun edit al veve improibît di doprâ figuris sacris tes funzions e al veve ordenât la lôr distruzion (730). Il schisme di Orient al tache tal 1054 cu la scomuniche cuintri dal patriarcje Michêl Cerulari volude di pape Leon IX.