Agriculture biologjiche

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La agriculture biologjiche e je une tecniche e une pratiche cul fin di trasformâ elements primaris (aghe, tiere, ossigjen, energjie, etc.) in gjenars alimentârs. Pe agriculture a àn vût une grande impuartance lis inovazions de Etât di Mieç (come la rotazion des culturis) e la discuvierte de Americhe, che puartà in Europe un grum di gnovis specis che cumò a son pandudis par dut (pomodoros, patatis, blave). Secont une stime, il 40% de popolazion mondiâl e je ocupade in chest setôr (che al prodûs dome il 4% di dutis lis ricjecis).

La agriculture moderne e je simpri plui fondade su la imission di energjie esterne tal sisteme, par mieç di fito farmacs, mecanizazion, fertilizants, inzegnerie gjenetiche, tecnologjie, base de cussì clamade agriculture intensive; chest al è dovût al continui aument des richiestis di produzion, la necessitât di tignî bas i presits, la riduzion dai terens dedicâts ae coltivazion a cause de urbanizazion e cussì indevant. La agriculture cui si stemis tradizionâi e sta però tornant di mode cul non di agriculture biologjiche. Il setôr agricul al è une vore impuartant in Friûl, soredut te planure e te zone prealpine.


La biodiviersitât[cambie | modifiche il codiç]

La peraule "biodiviersitât" si dopre par marcâ dutis lis speciis che a vivin intune aree, ducj i organisims vivents intai lôr difarents, colorâts e multiformis aspiets: dai bateris, a lis plantis, fintremai ai animâi, om comprendût. Dispès la nestre atenzion e je cjapade di chest teme dome cuant che o sintìn fevelâ di speciis che a muerin, di ecosistemis che a vegnin sdrumâts dal om par gjavâ fûr risorsis, o di disastris ambientâi acidentâi. Da râr o si sintìn responsabii di chescj montafins, e no si rindisi cont che la biodiviersitât e je essenziâl pe sorevivence de nestre specie. La trasformazion viers "une agriculture industriâl" cu lis machinis, la jentrade di varietâts gnovis cun rese alte e l'ûs de chimiche a 'nd àn incressût il svilup: e à vût un sucès produtîf straordenari jenfri il 1945 e il 1980, cuntune dimension mondiâl intai agns Sessante, cu la produzion di cereâi che e je ce tant incressude.

Viers une aleance Il passaç di "une agriculture tradizionâl" a une "industriâl" al è stât un pas obleât che al à puartât a beneficis indiscutibii. Dut câs si stime che al sedi rivât il moment par proponi une "aleance" fra agriculture e biodiviersitât: une ativitât produtive che no à di impuarî la tiere. Lis robis di fâ: 1.rivâ a coesisti (inte planure) jenfri ecosistemis naturâi (zaromai ridusûts in piçui ambîts) e chei agronomics: tornâ a meti in vore lis rotazions, il rispiet dai ambients naturâi esistents, il tornâ a fâ i canâi, razionalizâ la irigazion e v.i. 2.pratichis agronomichis cuntun impat ambientâl cetant mancul marcât (mancul ûs di pesticidis e di fertilizants chimics, agriculture biologjiche-organiche, formis di lote integrade e v.i.). 3.protezion dal patrimoni dât dongje da lis putropis varietâts che a caraterizin lis nestris speciis coltivadis plui impuartantis. Cheste diviersitât e varès di sigurâ un "disordin benevul de vite", parcè che, in nature la inovazion e à di sedi prudente.

Ce che e je la agricolture biologjiche[cambie | modifiche il codiç]

E je une maniere che e proviôt di doprâ nome prodots e tecnichis che àn rispiet pal ambient. Di doprin rotazions, ledan o compost par coltâ, e une lote cuintri triscj insets e jerbatis cence prodots de chimiche. La diviersitât des coltivazions la si viôt tes cisis, tai fossâi, te vitalitât di animai ducj. Se si dopre cualchi prodot naturâl, vegjetâl o minerâl al à di jessi autorizât e controlât. No nome prodots sans ma ancje un ambient rurâl plui biel e vîf. La biodiversitât e la agriculture biologjiche e van ben dacuardi: une dongje di chê altre a fasin lâ in miôr ambient, paisaç e cualitât de vite. Di dut ce che si met in Europe di biologjic, cuasi un cuart al è in Italie (27,7%).