Resistence taliane

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La resistence taliane al è l'insiemit dai moviments politics che a si son oponûts ai fassiscj e ai naziscj che a vevin cjapât il podê tal centri e in alte Italie dopo dal 8 di setembar dal 1943.

Inte resistence a jerin grups, plui o mancul organizâts, di diviers origjin politiche, cu la idee comune di combati militarmentri il guvier de Republiche Sociâl Taliane e lis trupis todescjis. La lote di liberazion a finì cu la insurezion gjenerâl dal 25 di Avrîl dal 1945 proclamade dal Comitât di liberazion nazionâl pe Alte Italie (CLNAI). I partigjans a cjaparin il control di scuasit dutis lis citâts de alte Italie prime che a rivedin lis trupis aleadis.

Lis trupis todescjis in Italie si rinderin il 29 di Avrîl, in Friûl, che al jere stât anetût a la Gjermanie cul non di Adriatische Kusterland, si combatè cualchi dì di plui fin ai prins di Mai.

Il CLN[cambie | modifiche il codiç]

Il moviment partigjan partît in mût spontani in segûit al si organizà in Comitât di liberazion nazionâl (CLN) dividût in brigadis e divisions come lis Brigadis Garibaldi dal partît comunist, lis Brigadis Matteotti dal partît socialist, lis Brigadis Justizie e Libertât leadis al partît d’Azion e altris.

Fra il 8 di Setembar dal 1943 e il 25 di Avrîl dal 1945 in alte Italie si combatè une vere e proprie vuere civîl. La azion dai partigjans a intindeve jessi une vuere patriotiche e di liberazion dai todescs ma di fat al fo ancje une vuere civîl cui fassiscj e la Republiche di Salò.

In Friûl la situazion a fo une vore plui complicade parcè che su la vuere di liberazion combatude di bande taliane e su che combatude di bande jugoslave si miscliçarin il desideri di svindic e lis rivendicazions nazionalistichis. In plui te mont Furlane si jerin insediâts i Cosâcs aleâts dai todescs.

Cualchi numar[cambie | modifiche il codiç]

Si calcole che pe Resistence taliane a sedin muarts 44.700 partigjans e che 21.200 a sedin restâts mutilâts. Almancul 40.000 soldâts talians a muririn combatint cuintri di todescs dopo dal 8 di Setembar dal 1943 e altri 40.000 a muririn tai lagers naziscj.

Lis feminis partigjanis a forin cirche 35.000; 4653 a forin arestadis e torturadis. 2.750 a forin depuartadis in Gjermanie, 2812 a forin copadis, 1070 a muririn combatin; 15 a àn cjapât la medaie di aur a la resistence.

I civîi muarts tes rapresais nazistis a forin cirche 10.000, i talians di religjon ebraiche depuartâts a forin 10.000.

Medaiis di aur a la Resistence in Friûl[cambie | modifiche il codiç]

Vôs leadis a la vuere partigjane in Friûl[cambie | modifiche il codiç]

Leams[cambie | modifiche il codiç]

Partigjans in Italie[cambie | modifiche il codiç]

Partigjans in Friûl[cambie | modifiche il codiç]