Parlament talian

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il Parlament talian o miôr Parlament da Republiche taliane,al e tal sisteme juridic talian,l'assemblee che al ministre il podè legjislatîf. A si compon de Cjamare dai Deputâts e dal Senât de la Republiche che secont la Costituzion ai an pari podès.La piçule diference tra lis dôs assembleis al e che il President dal Senât al pues ocupâ il puest dal President de la Republiche se chel altri a nol rive e il President da Cjamare dai Deputâts nol pues.

Dutis dôs lis cjamaris a vegnin elets ogni 5 agns ma ancje prime se il President da la Republiche a lu decît.Il lavôr principâl das dôs cjamaris al e di esaminâ lis propueste di leç ca rivin dal Guvier e viodi se aprovâlis,ma lis les a non vegnin dome dal Guvier,a puedin vegnii presentadis ancje da un deputât o senatôr. In une sedude i parlamentârs a si esprimin in confront a la leç che si a di votâ e dopo lis oris di dibatit a si vote par aprovâle o disaprovâle.



La Cjamare dai Deputats tal 2020.A çampe i partiis di sinistre:in ğal il Moviment 5 Stelis,in viole Italie Vive,il narancin il Partît Democratic e in ros Libars e Compaigns.e a diestre i partiis di diestre:in vert la Leghe-Salvini Premier,in blu-cîl Fuarce Italie-Berlusconi President e in blu Fradis d'Italie.Lis sielis in grîs a son par il Grop Mist.


Cjamare dai Deputâts[cambie | modifiche il codiç]

La Cjamare dai Deputâts a ie composte da 630 deputâts che a son elets dal popul ogni 5 agns. In tai coleghis uninominâls a vegnin elets il 36% dai deputâts in tai plurinominai il 64%. Chest a vûl di che in cualchi coleghio (uninominâl 36%)  ven elet dome un deputât e in cualchi coleghio (plurinominal 64%) plui di un,dut ilustrât in te Leç 3 Novembar 2017,clamade Rosatellum. Sore dut al e il Consei di Presidence che al e formât dai Segretaris,Sotsegretaris,Comissions Permanentis e l'Ufizi di Presidence pressedût dal President da Cjamare dei Deputâts.la so sede ai e Palaç Montecitorio a Rome dal 1871,quanc la capital ai e passade da Turin a Rome .Lis sôs mansions a si son blocadis quanc Benito Mussolini a la sostituì cun la Cjamare dai Fascis e das Corporazions dal 1939 al 1943.Dal 1945 al 1946 a ven cambiade con la Consulte Nazionâl e dal 1946 al 1948 dale Assemblee Costituent.

Senàt da la Republiche[cambie | modifiche il codiç]

Il Senât da la Republiche a ie composte da 315 deputâts che a son elets dal popul ogni 5 agns. In tai coleghis uninominâls a vegnin elets il 36% dai deputâts in tai plurinominai il 64%. Chest a vûl di che in cualchi coleghio (uninominâl 36%)  ven elet dome un deputât e in cualchi coleghio (plurinominal 64%) plui di un,dut ilustrât in te Leç 3 Novembar 2017,clamade Rosatellum. Sore dut al e il Consei di Presidence che al e formât dai Segretaris,Sotsegretaris,Comissions Permanentis e l'Ufizi di Presidence pressedût dal President dal Senât da la Republiche.La so sede ai e Palaç Madama a Rome dal 1871,quanc la capital ai e passade da Turin a Rome(la precedente sede a ere Palaç Madama a Turin).In Senât a sentin in tas sedudis ancje 5 senatôrs che a son clamâts Senatôrs a vite.Lôr a vegnin premiâts par l'impegn impleât par il Stât talian dal President de la Republiche ogni 5 agns.Oltri a cui al ven premiât dal President,a son senatôrs a vite ancje i ex Presidents de la Republiche.