Friedrich Engels

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Fredrich Engels)

Friedrich Engels (Barmen, 28 di Novembar 1820 - Londre, 5 di Avost 1895) al fo un pensadôr e teoric socialist e comunist todesc, grant amî di Karl Marx. Daspo de muart di chest ultim, al puarte indenant la redazion definitive e la publicazion dai libris II e III de Il Capitâl. Engels al fo ancje militant de Leghe dai Comuniscj e de Associazion internazionâl dai lavoradôrs.

Jessût di une famee di industriâi, so pari veve fât fortune in te industrie tessile, al lasse il liceu di Ebenfield par vie di motîfs familiârs in tal 1838.Tal stês timp al lavore come jutori in une societât comerciâl a Breme e al studie in profonditât la filosofie, in particolâr il pensadôr todesc Georg Wilhelm Friedrich Hegel.

In tl 1842 al va a vivi in Ingletiere, a Manchester, e al lavore in une societât industriâl dulâ che sô pari veve dai interês. Intal 1845, al scrîf e al fâs publicâ "La situazion de classe lavoradore in Ingletiere". Tal stês an, al scrîf tal gjornâl "Annâi franco-todescs", publicât par cure di Karl Marx, a Paris. Si incontrin par le prime volte in tal 1844, e si rindin cont che a condividevin lis stessis ideis e le stesse vision e decidin cussi di scomençâ une colaborazion pui strete. Daspo le espulsion di Karl Marx de France, sielgin di vivi in Belgjiche, dulâ che le libertât di espresion jere pui grante che in tai âtris paîs d' Europe.

In tal mês di luj dal 1845, Engels al propon a Marx di fâ un viaç in Ingletiere. In chest paîs Engels cognôs Mary Burns, une operarie irlandese cun cui larâ a vivi fin a le muart de femine in tal 1863.Tal seguit al starâ cun sô sûr Lizzie Burns fin a sô muart in tal 1878.La sô tiarce femine sarâ Mary Ellen. Marx e Engels tornin a Brussels tal zenâr dal 1846, dulâ formin il Comitât di Corrispondence Comunist cun le intenzion di unificâ ducj i socialist d'Europe. Influenzâde par lis concezions di Marx, la Leghe dai Justs, organizazion socialiste si trasforme in Leghe dai Comuniscj. Marx e Engels aderissin. La Leghe domande a Marx di scrivi un programe par spiegâ lis intenzions de organizazion. Marx, cun il jutori di Engels che veve za scrît i "Principis dal Comunisim", tache a scrivi chel che al sarâ il Manifest dal partît comunist. Scrit in sîs setemanis, al vignarâ publicât in maniere anonime tal fevrâr dal 1848.

Par vie des revoluzions dal 1848, Marx e Engels scugnin lassâ la Belgjiche tal mês di març. Vn a vivi a Colonie, dulâ fondin un gjornâl, le Neue Rheinische Zeitung (Gnove Gazete renane).

Engel al partecipe in maniere ative a la revoluzion dal 1848, al partecipe a le revoluzion d'Eberfeld, e la revoluzion in bade en Palatinat. Partecipe ancje a lis vueris de armade prusiane, come jutori in cjamp di August Willich, guide di une bande di rivoltâts.

Tal Ream Unît[cambie | modifiche il codiç]

In tal 1849, Engels e Marx scuegnin lassâ il Paîs, e partissin par Londre. Lis autoritâts de Prussie fasin pression al guvier inglês par slontanaju ancje dal Ream Unît, ma il prin ministri John Russel al è contrari. Par dâ un jutori finanziari a Marx, Engels torne a vore cun sô pari a Manchester, prime di tornâ a partî par Londre in tal 1870.Si interesse ancje a le condizion de femine e al feminisim. In tal 1864, al è inscrit a le Associazion internazionâl dai lavoradôrs (Prime Internazionâl), fin al 1874 an de sô dissoluzion. Daspo de muart di Marx, al cure le publicazion dai libris II e III de opare Il Capitâl. Al cure ancje le traduzion e le publicazion di âtris scrits di Marx. Al lavore a l'unificazion dai partîts marxiscj in te Seconde Internazionâl. Al mûr a Londre in tal 1895, cence lassâ fîs.Al lasse a Laura Marx-Lafargue femine di Paul Lafargue une part dai sôi bens.

Oparis principâls[cambie | modifiche il codiç]

  • Le Sante Famee (1844/1845)
  • Le Ideologie todescje (1844/1845)
  • Statût de leghe dai Comuniscj (1847)
  • Manifest dal partît comunist (1848) cun Karl Marx
  • Le Gnove gazete renane (1849) cun Karl Marx
  • La vuere dai contadins in Gjermanie (1850)
  • Rivoluzion e cuintririvoluzion in Gjermanie (1852)
  • Anti-Dühring (1878)
  • L'evoluzion dal socialisim de utopie a la science (1880)
  • Storie e lenghe dai Todescs (1882)
  • Dialetiche de Nature (1883)
  • Le origjine de famee, de proprietât privade, dal Stât

Vôs correladis[cambie | modifiche il codiç]