Api Claudi il vuarp

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Api Claudi, vuarp e vieli, ven menât tal Senât pe sô orazion cuintri Pir re d'Epîr

Api Claudi il vuarp (par latin Appius Claudius Caecus; IV - III secul p.d.C.) fo un politic e scritôr roman antîc.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

Consul tal 307 p.d.C. e tal 296, al fo ditatôr atôr dal 290. Al veve il spirt dai riformadôrs, ancje se al jere un difensôr de aristocrazie: al fasè publicâ il calendari, che pai Romans al jere unevore impuartant pe religion, ancje par vie de division da lis dìs in fastis e nefastis, e lis normis de procedure dal dirit civîl, dant la incombence al so secretari Flavi (par chest la ricolte des normis si clame Jus Flavianum). Al fasè ancje fâ su la vie Apie, che e cjape il non di lui.

Tal 280, cuant che al jere za vecjo e ancje vuarp, al pronunzià une orazion là che al convincè i senadôrs di no acetâ la ufierte di pâs di Pir, il re dal Epîr, se lui nol ves prin puartâts vie lis trupis de Italie. E fo une buine idee, parcè che i Romans vincerin la vuere. Cheste orazion fo la prime, al estri, a Rome a jessi scrivude indaûr e po butade fûr; Eni fasè une version in viers.

Stant che si jere fat il concet di onest, Ciceron lu metè in sene te sô orazion Pro Celio par costumâ Clodie, une galiote sfie di lui.

Oparis de leterature[cambie | modifiche il codiç]

Al scrivè un libri di butadis, che al cjapà di oparis greghis (e je innomenade chê che e dîs che ognun al è il fabri de sô sorte), e fors un di dirit, il De usurpationibus (Su lis usurpazions).

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]