Alte etât di mieç: diferencis tra lis versions

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p r2.7.3) (Robot: o zonti: sh:Rani srednji vijek
Rie 84: Rie 84:
[[ro:Evul Mediu Timpuriu]]
[[ro:Evul Mediu Timpuriu]]
[[ru:Раннее Средневековье]]
[[ru:Раннее Средневековье]]
[[sh:Rani srednji vijek]]
[[simple:Early Middle Ages]]
[[simple:Early Middle Ages]]
[[sk:Včasný stredovek]]
[[sk:Včasný stredovek]]

Revision dai 5 di Fev 2013 a lis 12:21

Incipit dal Sacr Gelasianum,manuscrît dal IIX secul,conservât in te Librerie Vaticane.

Si clame Alte etât di mieç che part de etât di mieç che scomence cu le colade dal Imperi roman di Ocident in tal 476 d.C, fin in tal an 1000.

Daspò de deposizion dal ultin imperadôr roman Romolo Augustolo in tal 476, nissun al cjape pui il puest di Imperadôr.

L'imperi bizantin manten la sovranitât parsore lis tieris che jerin une volte dal Imperi roman di Ocident. Lis popolazion gjermanichis stanziadis su chestis tieris, ricognossin la autoritât dal imperadôr di Costantinopoli. L'imperi bizantin al cîr di controlâ ancje la Glesie, ma cjate la fuarte oposizion dal Pape. Daspò lis invasions dai barbars e le opare dal imperadôr Giustinian, che al veve cirût di tornâ a cjapâ lis tieris pierdudis, la fin dal secul VIII al viôt il ream dai Francs a Ocident, i Langobarts in te Italie setentrionâl, l'Imperi bizantin in tal sud de Italie e in tai Balcans.

Le Glesie

La alte etât di mieç e viôt ancje le riorganizazion de Glesie, che e cjate simpri pui afermazion e interès de bande de popolazion, fin a deventâ une sorte di federazion di glesiis episcopâls. I vescui sielzevin i sacrâts locâi, e vevin ancje une buine colaborazion cul podê civîl.

Il vescul di Rome al leve cjapant simpri pui impuartance in tal contest de gjerarchie de Glesie, e lu puartarà a vê simpri pui podê e a confrontâsi cu la Glesie di Orient parsore cuestions di teologjie, come par il fat de iconoclastie in tal secul VIII.

Intant, in te Europe dal secul VI, al cjape simpri pui man il fenomen dai rimîts, che devente une novitât simpri pui difondude in te tradizionâl societât cristiane. Cui che sielzeve di deventâ eremit al voleve vivi seont ce che al diseve il Vanzeli, in te penitince, preant, cirint di vivi come Jesus al veve tant predicjât. I prins a lâ daûr chest model di vite a forin i anacorêts, oms che levin a vivi in tal isolament plui complet, cence volê un contat uman. Daspò, chest mût di vivi al ven cambiât: si capîs la bisugne di vivi in comunitât, regolade da une dissipline: a scomencin a nassi i munistîrs.

Sant Antoni Abât, San Basili il Grant e San Pacomi a forin i iniziadôrs di chest moviment in Orient. Jenfri il IV e il VI secul, muinis e eremits si difondin in dute Europe. In Italie, San Benedet, tal 529, al va a stâ a Montcjassin par fondâ la so abazie e al è il prin a da al moviment une regule, cognossude ancjemò vuê.

In Irlande, il moviment al è difondût da San Colomban (nassût dongje il 530).

I Barbars

Barbar e je une peraule inventade dai Romans par indicâ le int che no jere romane e vignive di fûr. A fevelavin une lenghe che i legjonaris romans no cognossevin e par tancj motîfs jerin diferents dai Romans stes.

Lis popolazions de Europe dal Nord e dal Est a vignivin a contat cui Romans, pocàs da la bisugne di cjatâ condizions di vite miôrs di chês che vevin lassât. I legjonaris romans a jerin soldâts di mistîr in tal esercit di Rome, in tal timp dai imperadôrs, jerin une caste privilegjade che no voleve tornâ a fâ i mistîrs che une volte jerin dal soldât de republiche. Par chest motîf i barbars come i Gjermans, i Sarmâs e i vuerîrs de Persie, a jentrin a fâ part dal esercit imperiâl roman par rivâ, cul passâ dal timp, a deventâ ancje gjenerâi (Stilicon, un dai ultims gjenerâi romans, al jere di origjine gjermaniche, deventât roman). Se da une bande Rome e faseve vuere cuintri i barbars, di chê altre ju faseve jentrâ te sô societât, fin cuant che i barbars, di fat, a deventavin romans.

I regnos barbarico-romans

Une volte jentâs in contat cu la pui rafinade civiltât romane,i barbars scomencina cjapâ il mût di vivi dai Romans,lassant pero',ancje alc di lôr:lis istituzions restin di tradizion romane,ma i Gjermanics jerin masse abituâs al lôr mût. Lis popolazions di origjne gjermaniche che an concuistât le penisule italiche jerin:

Sisme d'Orient-Ocident

La barufe jenfri il papât e Costantinopuli che si jere fate simpri pui fuarte cu le colade dal Imperi roman d'Ocident,si fâs pui fuarte sôt l'imperadôr Leon III di Bisanzi ,ch'al veve proibît il doprâ di figuris sacris tes funzions.(730-732)