Rivoluzion francese: diferencis tra lis versions

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Barbarigo (Discussion | contribûts)
Barbarigo (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Rie 1: Rie 1:
[[[[Figure:Prise de la Bastille.jpg|thumb|right|250px|La fuartece de Bastilie ven cjapade dal popul]]

'''La Rivoluzion Francese''' o ancje '''Prime Rivoluzion Francese''' (par distinzion de Rivoluzion di Luj e de Rivoluzion Francese dal 1848) fo un periodo di radicâl sconvolgiment sociâl , politic , e culturâl , sucedût jenfri il 1789 e il 1799 che al segne il cunfin jenfri le etât moderne e le etât contemporanee de storie francese.
'''La Rivoluzion Francese''' o ancje '''Prime Rivoluzion Francese''' (par distinzion de Rivoluzion di Luj e de Rivoluzion Francese dal 1848) fo un periodo di radicâl sconvolgiment sociâl , politic , e culturâl , sucedût jenfri il 1789 e il 1799 che al segne il cunfin jenfri le etât moderne e le etât contemporanee de storie francese.



Revision dai 26 di Avo 2011 a lis 01:27

[[

La fuartece de Bastilie ven cjapade dal popul

La Rivoluzion Francese o ancje Prime Rivoluzion Francese (par distinzion de Rivoluzion di Luj e de Rivoluzion Francese dal 1848) fo un periodo di radicâl sconvolgiment sociâl , politic , e culturâl , sucedût jenfri il 1789 e il 1799 che al segne il cunfin jenfri le etât moderne e le etât contemporanee de storie francese.

Lis principâls conseguencis de Rivoluzion francese , che al fo un moment di epocâl cambiament in te storie mondiâl , forin le abolizion de monarchie assolude e le proclamazion de republiche , con le eliminazion des basis economichis e sociâls dal "Ancien Régime".

La Revoluzion frencese , insieme di chê merecane , a inspirât lis rivoluzions borghesis liberâls e democratichis dal XIX secul puartant a la fin dal assolutism e formant un gnûf sisteme politic , in cui le borghesie devente le classe sociâl dominante.

La gravitât de crisi

Lis causis

Luîs XVI
(Joseph Duplessis, 1777)


In te France dal XVIII secul , il podê al jee in tes mans de monarchie assolude , rapresentade dal Re Luîs XVI. Le societât jere dividude in trê classis socials: nobiltât , clero e tiarç stât.Il tiarç stât al costituive il 98% de popolazion , e jere chê che pajave pui tassis , parce la tradizion de monarchie assolude francese proviodeve consistents priviulegjos par le nobiltât e il clero. La recuelte lade a mâl , la fan , la miserie e il clime di insicurece puartin il tiarç stât a vivi simpri piês par vie de fuarte inflazion. Lis tassis , simpri pui elevadis no bastavin al Stât par vê bêçs avonde. Il presit dal pan si alçave simpri di pui , puartant la int in te miserie.La situazion economice deventave simpri piês par vie di strassarîs di bêçs e dal cost di vueris sostignudis. I sucesôrs di Luîs XIV (Luîs XV e Luîs XVI) no rivin a cjatâ une soluzion ae crisi in cui le France jere colade.Ancje i tentatîfs di riforme dal sisteme judiziari e fiscâl no zovin. Tal inizi dal secul , le principâl impueste direte , pesave nome parsore a chei che no jerin privilegjâs.Par aumentâ lis jentradis fiscâls , Luîs XVI fâs pajâ lis tassis a dutis lis classis sociâls , ma le nobiltât e il clero continuin a pajâ di mancul.Lis gnovis tassis continuin a pesâ nome parsore al tiarç stât , e no rivin pui a fâ front al deficit dal paîs , fasint aumentâ il debit public de France par dut il XVIII secul.La rabie dai citadins francês tai confronts de monarchie scomence a divignî simpri pui fuarte , ancje par vie de presince di Marie Antoniete (femine di Luîs XVI) , masse leade al sô paîs , tant che il popul la scomence a clamâ "le Austriache". A complicâ ancjimo di pui le situazion al fo le nobiltât , che , restade cence il podê sot Luîs XVI voleve tornâ daurman ae grandece dal timp passât.Le nobiltât no veve dirit di esercitâ ativitâs economichis , pene la piardite dal titul nobiliâr.In tal secul dulâ ancje se si jere parons de tiere , si vuadagnave pôc , mantignî la biele vite de nobiltât , costave simpri di pui. Par cirî di vuadagnâ , la nobiltât alore cocentre lis sôs atenzions parsore di vegjos dirits feudâi , domandant il paiament di vecjis tassis ladis fûr di usance.La nobiltât cîr ancje di apropiasi dal sfrutament di cualchit proprietât comunâl , e di tiaris dulâ i contadins puars puartavin lis bestis a passonâ. Cheste situazion jere malviodude dai contadins , che domandavin le abolizion dai dirits feudâi par miorâ la lôr situazion sociâl.