Investigazion: diferencis tra lis versions

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Luckas-bot (Discussion | contribûts)
p Robot: o zonti: bs:Istraživanje
p Robot: o zonti: ml:ഗവേഷണം
Rie 63: Rie 63:
[[lb:Fuerschung]]
[[lb:Fuerschung]]
[[lt:Mokslinis tyrimas]]
[[lt:Mokslinis tyrimas]]
[[ml:ഗവേഷണം]]
[[nl:Wetenschappelijk onderzoek]]
[[nl:Wetenschappelijk onderzoek]]
[[nn:Forsking]]
[[nn:Forsking]]

Revision dai 7 di Otu 2010 a lis 10:46

La investigazion o la ricerche al è il process di trovâ fâts. Chests fâts a conduran a la cognossince. La ricerche al è fade usand ciò chal è gjà conossût. La cognossince suplementâr al pò jessi otenude provand (o falsificand) lis teoriis o i sistems esistents, e provand a spiegâ meglio l'osservazion. La ricerche al è un process analitîc, sistematîc, organizât e ogjetîf. Chest process al dovrebe rispondi a une domande o l'ipotesi. In chest mod, al dovrebe aumentâ la cognossince e l'infuarmazions su une certe robe sconossude che l'int al vûl sapi megli.

Ricerche academiche

I students a fan ricerchis par scrivi lis tesi (disserzions) di lauree. La leture di un grand numer di libris di un teme, e prendi notis, al è une forme di ricerche. L'autors dai libris no-romantics a fan ricerchis dunque i lôr libris son corêts.

Ricerche ssentifiche

Il metod ssentifîc al è un mod comun di fâ la ricerche. La ricerche al è usade par migliorâ la comprension da biologjie, da ingjegnerie, da fisiche, da chimiche e di cetants altris cjamps. Chest al permete di scoprire nuovis medicinis, di rendi lis machinis plui sicurs, e fâ aziendis agricolis produre plui prodôts alimentars. Il denar pale ricerche al viene dai governs, das societât comerciâi privatis, e das cjaritât.

Descrizion breve

La ricerche al è caraterizade essint un process:

  • Sistematîc: Da espression di un'ipotesi o di un obietîf chal funzione, i ssenziâts a riuniscin alcuns dâts secondo un progjet chal è stât stabilît in anticip. Poiché i dâts a son analizâts e a son interpretâts, i ssenziâts a cjambiin la cognossince o a ajungin la nuova cognossince a cheste gjà esistente, e a cominciin al stess temp un nuov cicl di ricerche. L'aproci sistematîc, usât inte ricerche, al è dal metod ssentifîc.
  • Organizât: Ducj i membris di un grup di ricerche a devin sapi chel ca devin fâ durante l'inter il lavor, par meti in us lis stessis definizions, nuarmis e principi a tutis personis ca prendin la part in esso. Realizand chest stât, al è completamentri necessari scrivi un protocol di ricerche dove i ssenziâts a specifichin ducj i detagls in relazion cul lavor.
  • Ogjetîf: Lis conclusions otenutis da ricerche a devin basâ no sule impressions sogjetivis, ma sus fâts osservâts e misurâts. A son l'interpretazion chal evite ogni prejudizi che lis personis responsabils da ricerche a avrebero.

Ativitât

L'ativitât di base di ricerche a son:

  • Misurâ i fenomeni.
  • Comparâ i risultâts otenûts.
  • Interpretâ i risultâts in funzion di cognossinzis atuâi, considerand lis variabils ca puedin influenzâ il risultât.

Tîps di ricerche

  • Ricerche fondamentâl. Ancje clamade "ricerche di base" o "ricerche pura". A puedin jessi praticatis soltant intai laborators.
  • Ricerche aplicade. Al è l'aplicazion da cognossince inte pratiche, metint intal us, inte magjorance dai cjass, intal avantaç da societât. Un esempl a son i protocols di ricerche cliniche.

Colegaments fra lis disciplinis

I tîps diversi di ricerche fra lis disciplinis, cun une terminologjie specifiche, a son stâts descriti:

  • Ricerche multidisciplinâr o ricerche pluridisciplinâr: in chest livel di ricerche la valutazion al è realizade dai angols diverss, usand prospetivis diversis di disciplina cence portâ a integrazion.
  • Ricerche interdisciplinâr: chest livel di ricerche al riguarde la creazion di un'identitât di metodologjie, di teorie e dai concêts, da chest chei risultâts a son plui coerents e plui integrâts.
  • Ricerche transdisciplinâr: al ve plui dietri dai tîps precedents e al riguarde al metod cun convergjence fra disciplinis, acompagnand da un'integrazion reciproche des epistemologjis disciplinars (la teorie des ssenzis umanis).