Resistence taliane: diferencis tra lis versions

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p robot Adding: de, en, sl Modifying: it
pNessun oggetto della modifica
Rie 44: Rie 44:
*[http://blog.libero.it/2diMaj/ blog sul massacri di Vasinis]
*[http://blog.libero.it/2diMaj/ blog sul massacri di Vasinis]


[[Categorie:Storie]]
[[Categorie:Storie taliane]]


[[de:Resistenza]]
[[de:Resistenza]]

Revision dai 20 di Nov 2006 a lis 09:52

La Resistence Taliane al è l'insiemit dai moviments politics ca si son oponûts ai fassiscj e ai naziscj ca vevin cjapât il podê tal centri e in alte Italie dopo il 8 di setembar dal 1943.

In te resistence a jerin grups, plui o mancul organizâts, di diviers origjin politiche, cun la idee cumun di combati militarmentri il guviêr de Republiche Sociâl Taliane e lis trupis todescjis . La lote di liberazion a finì cun la insurezion gjenerâl dal 25 di Avrîl dal 1945 proclamade dal Comitât di liberazion nazionâl pe Alte Italie (CLNAI). I partigjans a cjaparin il control di scuasit dutis lis citâts de alte Italie prime ca rivedin lis trupis aleadis.

Lis trupis todescjis in Italie si rindirin il 29 di avrîl, in Friûl, ch’al ere stât anetût a la Gjermanie cul non di Adriatische Kusterland, si combatè cualchi dì di plui fin ai prins di Mai.

Il CLN

Il moviment partigjan partît in mût spontani in seguit al si organizà in Comitât di liberazion nazionâl (CLN) dividût in brigadis e divisions come lis Brigadis Garibaldi dal partît comunist, lis Brigadis Matteotti dal partît socialist, lis Brigadis Justicie e Libertât leadis al partît d’Azion e altris.

Fra il 8 di Setembar dal 1943 e il 25 di Avrîl dal 1945 in alte Italie si combatè une vere e proprie vuere civîl. La azion dai partigjans a intindeve jessi une vuere patriotiche e di liberazion dai todescj ma di fat al fo ancje une vuere civîl cui fassiscj e Republiche di Salò.

In Friûl la situazion a fo une vore plui complicade parcè che su la vuere di liberazion combatude di bande taliane e su che combatude te bande jugoslave si miscliçarin il desideri di svindic e lis rivendicazions nazionalistichis dai Jugoslâfs ca fasevin riferiment ai Sovietics e dai Talians ca vevin voie di mantignî sot Rome ducj i teritoris cjapâts cun la prime vuere mondiâl. In plui te mont Furlane si jerin insediâts i cosacs aleâts dai todescj.

Cualchi numar

Si calcole che pe Resistence taliane a sedin muarts 44.700 partigjans e che 21.200 a sedin restâts mutilâts. Almancul 40.000 soldâts talians a muririn combatint cuintri di todescj dopo il 8 di setembar dal 1943 e altri 40.000 a muririn tai lager naziscj.

Lis feminis partigjanis a forin cirche 35.000; 4653 a forin arestadis e torturadis. 2.750 a forin deportadis in Gjermanie, 2812 a forin copadis, 1070 a muririn combatin; 15 e àn cjapât la medaie d'aur a la resistence.

I civîi muarts tes rapresais nazistis a forin cirche 10.000, i talians di religjon ebraiche deportâts a forin 10.000.

Medaiis d'aur a la Resistence in Friûl

Vôs leadis a la vuere partigjane in Friûl


Leams

Partigjans in Italie

Partigjans in Friûl