Resistence taliane: diferencis tra lis versions

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
SieBot (Discussion | contribûts)
p Robot: o gjavi: ro:Rezistența italiană
Luckas-bot (Discussion | contribûts)
Rie 48: Rie 48:
[[Categorie:Storie taliane]]
[[Categorie:Storie taliane]]


[[ar:حركة المقاومة الإيطالية]]
[[de:Resistenza]]
[[de:Resistenza]]
[[en:Italian resistance movement]]
[[en:Italian resistance movement]]

Revision dai 6 di Set 2010 a lis 21:08

La Resistence Taliane al è l'insiemit dai moviments politics che a si son oponûts ai fassiscj e ai naziscj che a vevin cjapât il podê tal centri e in alte Italie dopo dal 8 di setembar dal 1943.

Inte resistence a jerin grups, plui o mancul organizâts, di diviers origjin politiche, cu la idee comune di combati militarmentri il guvier de Republiche Sociâl Taliane e lis trupis todescjis . La lote di liberazion a finì cu la insurezion gjenerâl dal 25 di Avrîl dal 1945 proclamade dal Comitât di liberazion nazionâl pe Alte Italie (CLNAI). I partigjans a cjaparin il control di scuasit dutis lis citâts de alte Italie prime che a rivedin lis trupis aleadis.

Lis trupis todescjis in Italie si rinderin il 29 di avrîl, in Friûl, che al jere stât anetût a la Gjermanie cul non di Adriatische Kusterland, si combatè cualchi dì di plui fin ai prins di Mai.

Il CLN

Il moviment partigjan partît in mût spontani in segûit al si organizà in Comitât di liberazion nazionâl (CLN) dividût in brigadis e divisions come lis Brigadis Garibaldi dal partît comunist, lis Brigadis Matteotti dal partît socialist, lis Brigadis Justizie e Libertât leadis al partît d’Azion e altris.

Fra il 8 di Setembar dal 1943 e il 25 di Avrîl dal 1945 in alte Italie si combatè une vere e proprie vuere civîl. La azion dai partigjans a intindeve jessi une vuere patriotiche e di liberazion dai todescs ma di fat al fo ancje une vuere civîl cui fassiscj e la Republiche di Salò.

In Friûl la situazion a fo une vore plui complicade parcè che su la vuere di liberazion combatude di bande taliane e su che combatude di bande jugoslave si miscliçarin il desideri di svindic e lis rivendicazions nazionalistichis. In plui te mont Furlane si jerin insediâts i cosacs aleâts dai todescs.

Cualchi numar

Si calcole che pe Resistence taliane a sedin muarts 44.700 partigjans e che 21.200 a sedin restâts mutilâts. Almancul 40.000 soldâts talians a muririn combatint cuintri di todescs dopo dal 8 di Setembar dal 1943 e altri 40.000 a muririn tai lagers naziscj.

Lis feminis partigjanis a forin cirche 35.000; 4653 a forin arestadis e torturadis. 2.750 a forin depuartadis in Gjermanie, 2812 a forin copadis, 1070 a muririn combatin; 15 a àn cjapât la medaie di aur a la resistence.

I civîi muarts tes rapresais nazistis a forin cirche 10.000, i talians di religjon ebraiche depuartâts a forin 10.000.

Medaiis di aur a la Resistence in Friûl

Vôs leadis a la vuere partigjane in Friûl

Leams

Partigjans in Italie

Partigjans in Friûl