Terenzi

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Publi Terenzi Afri)
Terenzi

Publi Terenzi Afri (par latin Publius Terentius Afer; Cartagine, 185/184 p.d.C. - 159 p.d.C.) fo un poete roman antîc, autôr di comediis.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

No o vin masse informazions de sô vite e chel che o savìn lu cjapìn soredut di une biografie che Eli Donât metè dentri al so coment des oparis di Terenzi, che e veve il De poetis di Suetoni come risultive. Al somee che al sedi nât tra il 185 e il 184 p.d.C. a Cjartagjin, cjapât come sclâf dal senadôr Terenzi Lucan e po sfrancjât pal so talent e pe bielece. Tal 160 al scomençà a butâ fûr comediis, cence vê sucès fin che l'innomenât atôr Ambivi Turpion nol rivà a fâlis preseâ al public; te antichitât i lengonats disevin che di comediis nol butà jù mai une rie e che in realtât i siei drams ju vevin scrits i nobii Sipion Emilian, Leli minôr e Luci Furi Fîl (scrivi comediis no jere une ocupazion degne di un aristocratic) e ancje che si intratignive cun lôr cun rapuarts sesuâi. Dut câs, nol podè continuâ par tancj agns, parcè che al partì pe Grecie, là che forsit al voleve viodi cemût che a jerin lis comediis grecis originâls e come che si stave tes bandis là che al ambientave ducj i siei drams, e il viaç nol le masse ben, parcè che al murì tun naufragi tal 159.

Polibi e Sipion emilian, che si è butât tant velen sui siei rapuarts cun Terenzi, a Cartagine daspò vêle sdrumade

Lis comediis[cambie | modifiche il codiç]

A forin metudis in sene dutis sîs tra il 166 e il 160, intun slambri che il spirt de culture romane mudave incorint: te aristocrazie si slargjavin i concets di umanitât e la riflesion sul rodul dal omp e su la sô psicologie. Cussì tal teatri di Terenzi nol jere puest pe comicitât slavrade de tradizion comiche latine, chê di Plaut che j plaseve un grum ae plebe (cheste e je la reson dal pôc sucès che al ve tal principi: si rideve pôc), rimplaçade de ricercje psicologiche e dal moralisim de humanitas, robe che e fo preseade un grum dai cristians te ete di mieç. Al cjapave a model Menandri, che tal teatri grêc al veve fat un lavôr compagn, e puartave indenant la rivoluzion di Cecili Stazi. A tancj chest gnûf stîl no ur lave jù e Terenzi ve la idee di difindisi dai detratôrs tai preambui des comediis.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]