Vai al contenuto

Organizazion mondiâl de sanitât

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Organizazion mondiâl de sanitât


Le bandiere uficiâl de OMS, cun il simbul di Esculapi integrade te mape mondiâl de ONU

Agjenzie spezializade de ONU par le tutele e le promozion de salût publiche internazionâl



Origjin 7 di Avrîl 1948 (Gjnevre , Svuizare)
Ativitât Salût publiche, midisine internazionâl e epidemiologjie
Gjenar Agjenzie spezializade de ONU
Periodi di ativitât 1948–in vore
Membris 194 Stâts membris
Sêt gjenarâle a Gjnevre (Svuizare); le date dai 7 di Avrîl e je le Zornade mondiâl de salût

Le Organizazion mondiâl de sanitât (cognossude soredut cun le sigle OMS, o par inglês WHO - World Health Organization) je une agjenzie spezializade de Organizazion des Nazions Unidis (ONU) par lis cuestionis de salût publiche internazionâle.

Je stade fondade cun l'obietîf di puartâ ducj i popui dal mont al plui alt nivel pussibîl di salût, definide te sô Costituzion no dome come assence di malatìis, ma come "un stât di complêt benstâ fisic, mentâl e sociâl".

Fondazion e storie

[cambie | modifiche il codiç]

Lw nassite dal OMS e je rivade in tal contest de ricostruzion internazionâl daspò de Seconde vuere mondiâl:

  • Costituzion: Tal Lui dal 1946, mientre le Conferenze Sanitarie Internazionâl a New York, i rapresentants di 61 Stâts àn firmât la Costituzion de organizazion.
  • Intrade in vore: Le Costituzion jentre uficialmentri in vore ai 7 di Avrîl 1948, date che alore ven celebrade ogni an come la Zornade mondiâl de salût.
  • Prins sucès: In tai prins agns di ativitât, le OMS e à dirizût campagnis mondiâls di gran impàt, come chê che e à menât tal 1980 a le eradicazion totâl de variole , un dai plui grancj sucès de midisine te storie umane.

Funzions e rûl principâl

[cambie | modifiche il codiç]

Lis ativitâts e i cjamps di azion de OMS a cjapin dentri:

  • Prevenzion e monitorament des epidemiis: Coordinâ le rispueste mondiâl viers lis malatìis infettivis emergentis (come le influenze, l'Ebola o lis pandemiis Virus) par mieç di sistemis di alarm e sorvegliance epidemiologjiche.
  • Standardizazion de midisine: Stabilî regulis, ricjadis e standard internazionâi tai medicaments, sui vaccins e su le classificazion des malatìis (come la clasificazion ICD).
  • Promozion de salût mentâl e biologjiche: Promovî politichis par le reduzion dai riscis leâs al fûm, a le obesitât, a le malnutrizion e dai disturbis mentâls, e sfondâ le tutele de salût materne e infantîl.
  • Assistence ai Paîs in cale di svilup: Sostenî i sistemis sanitariis locâls tai Paîs cun pocjis risorsis par garantî l'acès ai servizis medicâi essenziâls.

Struture e organizazion

[cambie | modifiche il codiç]

Le OMS e operis par mieç di trê organs principâls:

  • Asemblee Mondiâl de Salût: Il prin organ decisionâl, componût dai delegâs di ducj i 194 Stâts membris, che si riunìs une volte al an a Gjnevre par aprovâ i bilanç e les politichis gjenarâls.
  • Consei Esecutîf: Formât di 34 espert meadics cualificâs, elezûts par trê agns, che preparin lis rimessis de Asemblee.
  • Secretariât: Dirizût di un Diretor Gjenerâl, che al coordine il personâl e lis ativitâts tai diviars ufizis regjonâls tal mont.