Niederlech

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il Niederlech o Niderlech al fo un particolâr privileç di origjin gjermaniche, che si cjate inte Ete di Mieç in Friûl a Glemone e plui tart ancje a Vençon. Come che dîs la peraule, che ven dal todesc niederlegen, ven a stâi discjamâ, depuesitâ, cheste norme e imponeve che dutis lis marcjanziis che a vignivin di Nord, de Austrie, e di Sud, di Vignesie, a vessin di jessi discjamadis a Glemone e po tornadis a cjamâ sù, dopo vê spietât une zornade e vê paiât un dazi.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Chest privileç al fo dât ae comunitât di Glemone ae metât dal 1200 dal Patriarcje, insieme cuntune autonomie plui grande, par ricompensâ la fedeltât de citât. E jere une leç une vore vantazose pai abitants, e la citât e gjoldè une prosperitât economiche in chest periodi, ma al provocà la invidie dai tradizionâi rivâi di Glemone, la comunitât di Vençon; intal 1300 i Duchis di Carintie, che a jerin i parons di Vençon, a rivarin a fâ concedi ancje a cheste comunitât il dirit dal Niederlech. Par fâ rispietâ cheste disposizion a forin inserîts articui di pueste tai statûts comunâi de Basse etât di Mieç; in particolâr, intal Statuta Glemona dal 1381, lis cjatìn tai articui 200 e 201, tal Statût di Vençon dal 1425 tai articui 89 e 90.

Cul passâ dai secui chest privileç al deventà simpri mancul impuartant e vantazôs pes citâts; un dûr colp al fo soredut la costruzion di une strade alternative che de Austrie menave al puart di Triest pe valade dal Lusinç; chest al fasè calâ un grum il trafic che de Austrie al vignive jù par Udin.

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

  • Statuti di Venzone, Forum, Udin, 2004
  • Statuti di Gemona, Forum, Udin, 2006