Bici di mont

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Mountain bike)

La bici di mont (mountain bike par inglês che dispès e ven scurtade in MTB, che stâ al puest di Mountain/Trials Bike) è je une biciclete fate in mût di podê movisi ancje difûr des stradis asfaltâdis, sedi di rive sù, sedi di rive jù.

Tal complès la bici di mont, o biciclete di mont, e je divierse di chês di altris fatis par vie des sospensions (cuasi simpri amortizâdis), ma no dome: di fat la bici di mont e monte gomis tant plui largjis e tasseladis des bicis di corse. Il telâr al pues sedi di tancj materiâi come il fier, alumini, carboni, e vie indenant. La diference e je tal pês e durece, tant al è vêr che il carboni al è plui lizêr dal alumini.

A son tancj modei di bici di mont a seconde dai trois dulà lâ e par ce che si vuel fâ cun je; la “front” e je une biciclete che par solit e à dome la forcele amortizade par cuietâ i sburts te ruede indenant, là che il cjar al è dûr (hardtail) cussì di no butâ vie energjie intant che si pedale fuart, fasint in mût che il telâr nol ledi su e jù. Une biciclete che invezit e monte tant la forcele denant che un amortizatôr daûr e ven clamâde “full” (par solit doprâde par robis come downhill e enduro). Une ecezion pe bici di mont che no simpri a tegnin lis sospensions e a vegnin clamadis fatbike: chestis a montin des gomis largjis pardabon cussì di podê lâ ator dapardut (neve, sabbia, e vie indenant), lì che chês altris bicicletis no laressin indenant.

Une bici di mont di all mountain

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La gnove bici di mont e nas ae fin dai agns setante in Californie, daspò un biel pieç che e vignivin doprâdis des bicicletis justâdis, clamadis klunker (catan) par fâ garis di corse injù su stradis forestâl. E si pense che la prime biciclete fate su apueste par cori fûrstrade e sedi chê di Joe Breeze, tal 1978. Daspò Gary Fisher, Charlie Kelly e Tom Ritchey a si son metûts adun te MountainBikers. Tai prins agns otante e son stadis vendûdis lis primis bicis di mont fatis su in largje scjale, che ta chel timp e jerin pôc di plui che bicicletis di corse plui robustis, cul manuvri dret e gomis plui largjis.

Tai vingj agns a cjaval dal 2000 il mountain biking al è deventât un dai sport plui difondûts, il marcjât e il nassi di competizions sportivis su la bici di mont e àn fat sì che al fos dut un cressi, tant che al dì di vuê e si puedin fâ robis che une volte no si pensave nancje.[1]

Carateristichis da bici di mont[cambie | modifiche il codiç]

Fra lis bicicletis, lis bicis di mont a son par sigûr lis plui complicadis. Il mût di fâ e i tocs principâi son simpri chei, ma a scugnin sedi plui robuscj e cun des carateristics e components propri de bicis di mont.

Telâr[cambie | modifiche il codiç]

Telâr full

I telârs pes bicis di mont a son diferents di chei altris pe lôr gjeometrie, par solit plui sierade des bicis di strade, cussì par sedi plui facii di doprâ e durâ di plui. Par chest e si cjate ator la gjeometrie sloping (di rive jù) cul tubul adalt ben pleât par jù, ca si tache ta chel verticâl, curt rispiet a lis altris bicis. Une altre carateristiche dai telârs e je la sospension daûr: un cjar cuntun zuc di zontis ca lassin movisi in vericâl il toc daûr de biciclete. I materiai principâi a son:

  • Açâl: crom-molibden, pesant, cal coste pôc, cal dure e elastic, doprât tai modei ca costin di mancul;
  • Leghe di alumini: plui lizêr e plui dûr, plui sempliç di lavorâ e cal rez di plui il rusin. Al è il materiâl plui doprât;
  • Componût in fibre di carboni: tant lizêr e rigjit, al à si stâ atent a lis pachis e al coste une vore;
  • Titani: lizêrissim e cal rez la corosion, al è chel cal ven di plui e che pal rest al samee al açâl.

Gjeometrie[cambie | modifiche il codiç]

Scheme a figure de gjeometrie di une biciclete

La gjeometrie dal telâr e je fondamentâl pes capacitâts e il ce ca fâs une bici di mont. Tant al è vêr, rispiet a lis altris bicicletis che fra li lôr a si samein, fra lis bicis di mont i telâr a cambiin une vore. Fra i modei a son tantis diferencis che al covente cognossi stant che tantis voltis a centrin une cun chê altre.[2]

  • Angul dal stierç (B)
  • Pas (P+F)
  • Lungjece dal cjar (P)
  • Angul de cane verticâl (A)
  • Altece dal moviment centrâl
  • Lungjece de cane orizontâl (L)

Di tignî di cont al è dulà che si poe il baricentri dal biker: se al è indenant al è puartât plui pes rivis sù, se al è indaûr al è just pe rivis jù.

Sospensions[cambie | modifiche il codiç]

Serie di forcelis

La plui grande diference tes gnovis bicis di mont e chês altris bicicletis a son lis sospensions. In chest la tecnologjie e à cjapât tant di ce cal è za stât svilupât par altris mieçs. Lis bicis di mont a si dividin fra chês duris, chês cu la sospension denant (front suspended, front, hardtail) o biamortizadis (full suspended, full).

Scheme di sospensions a 4-bar

I amortizatôr a puedin vê sustis e elatometris se a son chês ca costin di mancul, gomis se a àn di sedi lizêrs, sustis ancje se a son chês plui pesantis e idraulichis, chês plui doprâdis. A seconde di ce ca vegnin a puedin vê plui o mancul regolazions come il bloc dal dut, il smuartiment e la regolazion de altece.

Il mût di vore des sospensions daûr al cambie secont ce struture ca ven doprâde. Cuasi dutis a 'nd àn un pivot sempliç o a cuadrilatar (4-bar). Te seconde a son dai brevets come la zonte Horst, il cuadrilatar Lawwill e sistemis a braçs curts come il VPP di Santa Cruz e il Maestro di Giant, ognidun cul so sisteme di levis. Il sisteme des sospensions daûr al è chel che al stâ daûr ae trasmission des fuarcis dai pedai a lis ruedis travier de cjadene.[3]

Trasmission[cambie | modifiche il codiç]

La trasmission di une bici di mont e je divierse di chês altris bicicletis soredut pai rapuarts plui curts, juscj pai tocs erts e drets.

Guarnidure[cambie | modifiche il codiç]

La guarnidure tradizionâl e je fate di trê coronis ancje se tai ultins agns e stan cjapant pît chês doplis o singulis. Cheste ultime, la monocorone, e ven doprade plui di dut pai mieçs pal gravity e pal cross country, fats par robis specifichis e ca no i coventin tancj rapuarts. A son dai sistemis par che a no coledi la cjadene de corone.[4]

Cambi e deraliadôr[cambie | modifiche il codiç]

Cambi daûr di une MTB dal 2013

Come in dutis lis bicicletis, il cambi al è lassât simpri al deraliadôr a trapezi. Chel daûr al ven par solit clamât cambi, cussì di no confondilu cun chel denant. Il cambi di solit al à une corse di tension plui lungje des bicicletis di corse par vie de amplece dai rapuarts. Esistin altris sistemis di deraliadôrs fats che no si ruvinin cun pantan, glerie e pachis ma di chê altre bande e pesin di plui dai normai.[5][6]

Pedâi[cambie | modifiche il codiç]

A son dôs categoriis di pedai: flat (plats) e a sganc svelt.[7]

I pedai flat a son i classics pe biciclete, cuntun larc toc dulà poiâsi e cun dai piçui picjots (pin) che a fasin grampâ di plui pîts ai pedai, ancje tal pantan. I flat a son juscj par chei ca tachin a lâ in bici e par no fâ colâ la int.

I pedai a sganc svelt invezit, ca si doprin cun lis lôr scarputis cui atacs, a tachin il pît ae biciclete cussì di rivâ a fâ une pedalade plui taronde e buine, tal sens che i pedâi a vegnin tirâts ancje par sù). Il dut al è nassût de Shimano cul non SPD (Shimano Pedaling Dynamics).

Ruedis[cambie | modifiche il codiç]

29" e 26" a confront

Lis ruedis a son fatis tal stes mût di chês des altris bicicletis, dome ca rezin di plui e ca puedìn tignî gomis plui largjiis. La majiôr saldece des ruedis e je ancje par vie dai pivot dai muiûi, ca puedin sedi larcs dai 9 ai 20 milimetris. Lassant stâ chei plui piçui, chei altris a son dispes dai pivot passancj che a stan dentri te forcele o tal cjar, jessint cussì plui fuarts ae torsion.[8]

Fin a cualchi an fa, lis ruedis e jerin di 26" poleârs, cal stâ a dî dal diametri par fûr da la ruede, tignint cont ancje de gome; il cercli invezit al misure 559 milimetris. Cul 2010[9] a 'nd àn cjapât pît altris standard, lis primis a forin lis ruedis di 29" cui cerclis 700c (⌀ 622 mm), come lis bicicletis di corse, di trekking, di citât. Chestis son ancje cognossudis come 29er. Un altri standars a son chês di 27,5", cun cercli 650b (⌀ 584 mm).

Ca sedin tancj standard al fâs sì che a si podêdi zuiâ fra agilitât, fuarce, pês, aderence du la tiere e il no sbrissâ. Una ruede plui grande ti grampe miôr par tiere e a rodole par ben, di chê altre bande a rêç di mancul par in bande, a pese di plui e 'nd à un plui grant moment d'inerzie e efiet ziroscopic. Lis ruedis plui grandis a van miôr pes dissiplinis plui normâl, chês plui piçulis pes robis plui tecnichis; ognidun però al pues vê lis sôs preferencis.[10]

Di tignî di cont, al dì di vuê cuasi ducj i cerclis des bicis di mont no 'nd àn la piste pai frenos, ca no coventis cui discos.

Gomis[cambie | modifiche il codiç]

Gomis di bici di mont

Lis gomis pas solit a son grandis fra l'1,8 e il 2,5 poleârs. In certs câs, come lis fat bike, a puedin jessi ancje di 4,8 poleârs (sù par jù 122mm). A cambiin ancje i cerclis e i rais, a seconde dal ûs de biciclete.[11]

Il disegn dal batistrade al è par solit a spicis: cualchidun al è fat pal pantan, altris pes pieris, altris par tiere cul polvar, e tantis altris soluzions ca si cjatin sul marcjât, adun di chês plui personâl pes garis.

Lis gomis di bici di mont a son pai budiei e pes tubeless, chescj ultins a puedin tignî pressions bassis e grampâ di plui par tiere ma cence vê pôre di sbusâ. In plui, metint dal lattice dentri te gome, chest al strope di bessôl la buse.

Manuvri[cambie | modifiche il codiç]

Di stes che il telâr, a puedin sedi di alumini, açal, titani o fibre di carboni. Par solit drets o un fîl pleâts, a son larcs a seconde de largjece de spalis di chel su la bici. In ogni mût dai bikers a preferissin un manuvri plui larc cussì di sedi sigûrs tal rivâ a tignîlu e tal rezi lis pachis e i colps.  

Frenos[cambie | modifiche il codiç]

Fren a disc

La prime robe chê a covente ai frenos des bicis di mont al è il no jemplâ di pantan il puest fra il cercli e il freno. Fin ae fin dai agns novante a si doprâvin dome i frenos Cantilever, za cognossûts tal ciclicross. I V-brake 'nd àn robât il puest a chescj jessint plui lizêrs, sempliçs tal comedâ e mancul costôs.

Cul 1997, cul lâ sul marcjât dai Hayes Mag,[12] , a 'nd àn cjapât pît i frenos a disc idraulics, ca samin par come ca son fats e ca funsionin a chei des motocicletis. A puedis sedi doprâts dome cu lis ruedis fatis apueste, cun rais ca regin il sfuarç di cussì tante fuarce fra muiûi e cerclis. Ancje telâr e forcele a scugnis sedi fats apueste par fâ stâ chest tipo di fren.

I frenos a disc 'nd àn judât tant il cressi des bicis di mont. Plui fuarts, ca si regolin, ca rezin a tantis franadis àn fat sì di podê cori di plui svelts, lâ jù par rivis plui verticâl e dificilis, lant a cambiâ ancje la largjece des gomis, l'impuartance des sospensions – ca tignissin lis ruedis tacâdis tal teren – e, par dîle dute, par rezi ducj i sfuarçs che i tocjin ae bici di mont.

A son ancje dai frenos a disc mecanics, che a si movin par vie di un cuardin. Diviers di chês idraulichis, chescj a movin dome une pastilie. Fra di lôr, i frenos a disc a si samein, ancje se chei mecanics a son mancul svelts.[13]

La cane telescopiche de siele[cambie | modifiche il codiç]

Sul marcjât di un pôcs di agns, a 'nd àn tacât il zîr ator dal 2010 (Crank Brothers, KS, X-fusion e Rock Shox i plui famôs).

No si pues fâ cence tes bicis di mont enduro, al lasse sbassâ e alçâ la siele lant indent cu la pedalade e la guide de biciclete, cussì di lâ vie svelts di rive sù la siele alte e di cori di rive jù cu la siele basse.

Modei di bici di mont[cambie | modifiche il codiç]

A son plui tipos di bici di mont, che van a cuvierzi lis ativitâts dal mountain biking. Al è dificil cjatâ lis diferencis; par chest, ancje se al zove vê dai nons convenzionâi, al è impuartant il cognossi i fatôrs che a dividin i varis modei: la gjeometrie dal telâr, la corse des sospensions, ce tocs ca ‘nd à la bici.[14]

Cross country[cambie | modifiche il codiç]

Cross country in carboni

A son bicis di mont fatis apueste par lis garis di cross country, lì che il snait tes rivis e il cori simpri cuntune alte velocitât medie al domande bicicletis liseris e sveltis. Tai agns otante e tai prins dai novante lis bicis di mont di XC a vevin telârs lisêrs in açâl e forcele cence corse. Tai agns novante a son cressudis, passant a telârs in alumini e forcelis cul amortizatôr (par solit 80 – 100 mm). Cul lâ indenant des tecnologjiis e il podê doprâ il carboni, ancje lis XC e àn tacât a sedi biamortizadis e cun corsis un pôc plui grandis, soredut tal câs di garis marathon, lì che si stâ a dilunc in siele.

Il pês di une biciclete di cross country al pues lâ al disot dai 8 kg. La gjeometrie e fâs stâ il ciclist poiât indenant, cussì di lâ sù miôr pes rivis e vê une biciclete plui svelte tal rispuindi, lassant stâ il no sbalotâ lant injù e il vê boins frenos, che a saressin pesants par chest tipo di bici. Lis ruedis di 29" a son justis su chestis bicicletis. Pe lôr semplicitât les si cjate a vendi par pôc, ma il pês al pues rivâ ancje ai 15 kg.

All mountain[cambie | modifiche il codiç]

Biciclete di all mountain

Lis bicicletis di all mountain a son fatis apueste par une dissipline cognossude ancje come cicloescursionismo. A son une vie di mieç fra il pedalâ, il vignî jù, la afidabilitât e la comoditât. Par solit a son full suspended con corsis (ca si puedin regolâ) di 140-150 mm, a ‘nd àn forcelis cun stocs di 32 mm, un pâs sui 12-15 kg, une gjeometrie buine pal vignî jù, no tes garis, e che a lasse tignîsi cul pês indaûr par rivâ fûr ai tocs plui erts ma cence lâ a ruvinâ il lâ sù pes clevis. Di stes e je une guarnidure dople cul bash ring, rapuarts curts per rivis lungjis. Lis ruedis di 27,5" a son il miôr par mieçs di all mountain.

Enduro[cambie | modifiche il codiç]

Lis bicis di mont di enduro a samein a chês di all mountain ma par solit a son fatis pes garis. 'Nd àn alore corse te forcele di 160 mm, pivot di passaç tes ruedis e forcele cun stocs di 34 o 36 mm par sedi mancul sbalotis lant jù, amortizatôr daûr cun piggyback. A puedin vê un sôl rapuart denant e 'nd àn un pês dongje di chel des all mountain. Pes ruedis si doprin chês di 27,5".

Freeride[cambie | modifiche il codiç]

Lis bicis di mont di freeride a son fatis pal gravity, par solit tal bike park. Lant sù cun funivie o furgon, nol covente plui che la biciclete sedi buine par pedalâ. Invezit al covente che a sedi par prin stagne e par secont buine di rive jù. Lis sospensions di 180 mm sù par jù a son a suste, il telâr e lis dotazions a puedin rezi buinis pachis.

Downhill[cambie | modifiche il codiç]

Biciclete di downhill

Lis bicis di mont di downhill a son fatis pes garis cul stes non, garis di corse a timp di rive jù par trois o pistis svelts e dificii. A scugnin tignî altis velocitâts, par chest a 'nd àn une gjeometrie stabil, un pas lunc e angui di siele e di stierç larcs. La forcele e à piastre dople, par solit a suste, cun stocs di 36 mm e corse di 200 mm.

Altris[cambie | modifiche il codiç]

Trialbike
Dirtbike

Si cjatin ancje altris modei di bici di mont, doprâts par altris robis: trial, four-cross, street (ca samein tant a lis BMX), dirt jump. Cjavant lis primis dôs, chês altris a si samein tant, jessint des front piçulis e fuartis, fatis par fâ maraveis.

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Model:Cita video
  2. Model:Cita web
  3. Model:Cita web
  4. Model:Cita web
  5. Model:Cita web
  6. Model:Cita web
  7. Model:Cita web
  8. Model:Cita web
  9. Model:Cita web
  10. Model:Cita web
  11. Model:Cita web
  12. Model:Cita web
  13. Model:Cita web
  14. Model:Cita web

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]