Ciceron

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
(Indreçât ca di Marc Tuli Ciceron)
Marc Tuli Ciceron

Marc Tuli Ciceron (Arpin, 3 Zenâr 106 p.d.C. - Formie, 7 Dicembar 43 p.d.C.), par latin Marcus Tullius Cicero, al fo un oratôr, scritôr, politic e filosof antîc roman.

Al fo un dai oratôrs e scritôrs plui impuartancj de Storie.

Biografie[cambie | modifiche il codiç]

I prins agns[cambie | modifiche il codiç]

Nassût a Arpin (cumò te regjon laziâl de Ciociarìe) tal 106 p.d.C., al studià, cuntune piçule interuzion par bataiâ te Vuere sociâl, a Rome; al ve une preparazion in jurispridence, filosofie e oratorie. Par lui Rome e jere la mari des altris citâts de republiche e dal mos maiorum, che i Romans a vevin desmenteât e che Gai Mari al veve di restaurâ, ma chest al fo sconfit di Sile. Al scomençà la cariere di oratôr tal 81, rivant a difindi Quinzi de acuse dal innomenât Quinti Ortensi Ortal, che daspò al sarès stât so amì. Salt aversari dal ditatôr Sile, l'an seguitîf al rivà a difindi ancje un omp acusât di protets di lui di vê sassinât il pari, ancjemò cuintri Ortal, e al le in Grecie, scoltant oratôrs e incuintrant l'epicureisim, che nol preseà mai, par vie dal so tacament ai valôrs de tradizion e al impegn politic, scjampât dai epicureans. Tornât a Rome tal 77, al maridà Terenzie, daspò mari di doi sos fìs. Tal 75 al vignì cuestôr in Sicilie, amât dal popul pe dreture e impegn; daspò al jentrà tal Senât e al tornà a Rome.

Ciceron, in pîs, al fevele cuintri Catiline, che al sta sintût di bessôl a drete

I agns d'aur te politiche[cambie | modifiche il codiç]

L'an 70 al fo unevore impuartant par Ciceron, parcè che in chê volte al ve di viodi di une des causis plui impuartantis de sô cariere, che e je chê che e marche il principi de sô maturitât retoriche: i Sicilians, che a ricuardavin il so bon lavôr dongje di lôr, i afidà la acuse cuintri Gai Licini Ver, propretôr unevore disonest. Cuantuncje lis circostancis a fossin propiziis a chest, Ciceron al pronunzià une introduzion de cause tant buine che Ver al scjampà in esili prin des orazions seguitivis. Tal 69 al fo edîl e tal 66 pretôr, difindint la lex Manilia, che e segnave a Pompeu la vuere cuintri il Pont a jevât. Intratant al passave simpri plui ae bande dal Senât che no di chê dal popul; salacor i voltamencj de sô bande politiche a vignerin pe sô fedeltât ai principis morâi fondamentâi e pe sô antipatie pe violence e pes injustiziis plui gravis. Tal 63, pronunziade la orazion In toga candida cuintri i rivâi, che Luci Sergji Catiline al jere un di lôr, al fo consul; daspò, scuvierte la conzure di Catiline e otignûts par chest podês speciâi, al acusà i complotancj e al gjavà fûr che il Senât al disponès la lor muart; il cjâf dal riviel al murì tal 62, cuant che i sos soldâts a forin sdramassâts dal altri consul.

Ciceron al torne dal esili; a Rome i dan acet ducj stracontents

Dal trimvirât ae muart di Cesar[cambie | modifiche il codiç]

Daspò vê refudât par scrupui di legalitât di cjapâ part di un acuardi privât cun Cesar, Pompeu e Cras, che po dopo lôr a faserin cul non di prin triumvirât, al là, tal 58, in esili, vint pôre di une gnove leç cuintri ducj chei che a vevin condanât a muart cualchidun cence concedi il dirit di apel al popul, come lui al veve fat cui conzurâts di Catiline (e jere stade scrite a pueste par lui), ma tal an seguitîf pal interessament di Pompeu, che al jere simpri plui vicin al partît dai senatôrs, al podè tornâ indaûr, acetât dal popul ligriôs e tacant a svindicâsi cun Clodi, chel che al veve fat la leç cuintri di lui. Tant e tant, il triumvirât al fo confermât dai trê aleâts e il partît conservadôr al fo intune posizion simpri plui margjinâl: Ciceron al si fasè dongje ae politiche dal triumvirât. Tal 51 al fo proconsul in Cilicie. Scomençât il scontri di Juli Cesar e Pompeu, al provà a ripatumâ i aversaris e, no rivant, al si scuadronà cun chest ultin, che al sperave che al varès difindût la tradizion republicane, ma al fo sbaraiât. Cesar lu reintegrà in dutis lis sôs carighis, ma lui nol le a Rome, restant in Pulie pe pôre dai svindics dai sostignidôrs di lui (la lontanance e causionà il divorzi di sô femine). Tornât Cesar te Italie, chest al saludà Ciceron cun deference e amistât: lui al decidè di tornâ a Rome, scomençant a vivi sedi chi sedi te sô vile a Tuscul, dulà che al aprofondì la sô spiritualitât. In chescj agns al comendà il ditatôr pal so boncûr, no vint ancjemò contrarietât par lui. La muart di Tuliole, une fie che al amave un grum, lu colpì un grum, tant che si avodà ae filosofie.

Daspò il cesaricidi[cambie | modifiche il codiç]

Daspò il cesaricidi, al cirì di justâ lis partis par restaurâ un regjim di gnûf legâl, ma Marc Antoni al rivà a cjapâ il podê. Tal scuintri di lui e Otavian Ciceron, sustignint chest, al pronunzià in momencj diferencj cuintri Antoni lis Philippicae (Filipichis). Tal 43 Marc Antoni, Otavian e Lepit a si acuardarin cul secont triumvirât, scrivint listis di proscrizion, dulà che Ciceron al jere il prin non: biel che al cirive di scjampâ vie, al fo sasinât di sicaris di Antoni a Formie.

Lis oparis literaris[cambie | modifiche il codiç]

Opera omnia, 1566

Ciceron al scrivè un grum di oparis; chi a son nome lis plui impuartantis.

La oratorie[cambie | modifiche il codiç]

La oratorie di Ciceron e je mobile, simpri in câs di stramudâ stîl e tecnichis dopradis secont situazion; l'obietîf al jere simpri l'efiet tal auditori. O vìn 54 orazions di lui e di altris 54 o vìn titui o framencj.

La Pro Quinctio[cambie | modifiche il codiç]

La Pro Quinctio e je la prime orazion di Ciceron, pronunziade tal 81 par difindi Quinzi de acuse suntune proprietât dal cetant innomenât Ortensi, che al lavorave par un omp, Nevi. Al vincè.

La Pro Roscio Amerino[cambie | modifiche il codiç]

Tal 80 al ve di difindi chest, acusât di paricidi di acusadôrs che daûr di lôr al jere Crisogon, potentissim libert di Sile, che in chê volte al jere ditatôr e che al jere stât nemì di Gai Mari, un grum amirât di Ciceron; l'aversari al jere ancjemò Quinti Ortensi Ortal: par vinci al doprà une tecniche simile a chê di lui, cun efiets tonant, ma zontant un studi atent pe costruzion des frasis. Al vincè.

La In Verrem[cambie | modifiche il codiç]

Tal 70 Ciceron al ve une cause unevore impuartante pe sô oratorie e pe sô cariere, afidade a lui dai Sicilians, che a tignivin amenz il so bon lavôr te isule: il propretôr Gai Licini Ver al veve ben profitât de sô carghe par insiorâsi, impadronantisi di robis di valôr di e di bês. Chest al jere prudelât dal Senât e difindût ancje lui di Ortal: prin si cirì di postponi al an seguitîf la cause, cuant che Ortensi al sarès stât consul, daspò i fo concedût un timp unevore piçul par meti sù l'acuse e si soflà sot di un omp, Quint Cecili, che al jere stât cuestôr propite di Ver in Sicilie, parcè che al riclamàs il dirit di viodi lui de acuse, stramudant il judici intune farse. Alore Ciceron, pronunziade la Divinatio in Q. Caecilium, smascarant la menade, al scomençà tant ben che za daspò la prime orazion (Actio prima), che al jere nome une presentazion des imputazions, Ver, capide la bravece dal acusadôr e la finece des sôs tecnichis, al decidè di lâ in esili; al rivà a dâ une visibilitât tant grande ae cause che e vignì un câs politic e che lui al fo ben notât di Pompeu. Daspò al scrivè dut chel che nol veve podût dî pe fin premadure de cause, la Actio secunda, componude di cinc orazions: la De praetura urbana, sui malfats di Ver prin de carighe in Sicilie, la De praetura Siciliensi, sul so guvier te l'isule, la De frumento, sul fat plui seri, la De signis, su la apropriazion di oparis d'art, e la De suppliciis, de sô cagnetât e incapacitât te vuere cuintri i piratis.

La In Verrem, la prime de maturitât oratorie di Ciceron, e je dirompent e la sô individualitât stilistiche e risalte un grum: la energjie e la fuarce dal oratôr a derivavin de sô capacitât di meti sù un discors tal miôr mût cence lâ daûr di un stîl predefinît. Dal asianisim, la corint che e jere in floris in chê volte, al cjapà la assence di arcaisims, l'elocui dutil, gnervin e ric e il diamantâ i particolârs e lis argomentazions.

La In Catilinam[cambie | modifiche il codiç]

Tal 63 Ciceron, consul, otignûts podês speciâi pal suspiet che Catiline al plantàs une conzure, lu acusà tal Senât cu la Prime catilinarie; la sô scjampade te Etrurie, dulà che a jerin i sos sostignidôrs, e confermà lis acusis: alore Ciceron, fat part il popul de fuìde, al pronunzià la Cuarte catilinarie par otignî la muart dai sostignidôrs de conzure; muarts chescj, chê di Catiline e rivà tal an seguitîf, cuant che l'altri consul, Antoni, al sdramassà lis sôs trupis. La orazion al à un ritmi indurant e un grum di artificis lessicâi; e je plui pacheose, ironiche e solene che no dramatiche.

Lis Philippicae[cambie | modifiche il codiç]

A son cutuardis orazions che a ricuardin il fervôr di chês dal so periodi miôr, pronunziadis in momencj diferencj cuintri Marc Antoni al timp dal scuintri di lui e Otavian, sostignût dal Senât e da Ciceron; il titul al clame dongje la opare di Demosten.

Il De oratore ad Quintum fratrem[cambie | modifiche il codiç]

La prime pagjine di un manuscrit dal De oratore

Scrit tal pal fradi Quinti, al è un dialic su la oratorie finît tal 55 e ambientât tal 91; i interlocutôrs a son soredut Marc Antoni e Luci Licini Cras, ma ancje Pauli Sulpici Rûf e Gai Aureli Cote, zovins oratôrs, Quinti Muzi Sievole l'augur, Quint Lutazi Catul, consul e cjâf di un innomenât curcul leterari, e Gai Juli Cesar Strabon. I personaçs a fevelin cun finece e gravitas; Antoni al rapresente la tradizion di Caton il censôr e salacor ancje un pôc l'aticisim, Cras al rapresente lis ideis dal istès Ciceron. L'autôr al aferme che la oratorie e je il pont plui alt de culture e la espression plui alte di une ment sorestante a ancje il prodot de cualitâts di nature che no dal studi.

Il De republica[cambie | modifiche il codiç]

Di chest dialic, finît tal 51, e jere cognossude nome une sezion, il Somnium Scipionis (Il sium di Sipion), fin a tant che il gardenâl Agnul Mai tal 1822, comedât par chest di Jacum Leopardi intune cjançon, al gjavà fûr une grant part de opare. Al si ispire ae Republiche di Platon, ma al à une influence dal stoicisim e al critiche la utopie di cheste, vint miôr, come Polibi, il sisteme de republiche romane, parcè che cheste e jere une sintesi dai trê implancj tradizionâi, la monarchie, la aristocrazie e la democrazie. Al è ancje la concezion di un princeps, come al sarès stât plui tart August. Tal Somnium Scipionis Sipion Emilian al conte un so sium, esponint cussì la teorie de imortalitât de anime (nol è un câs che la culture cristiane e veve conservât dome cheste sezion).

Il Brutus[cambie | modifiche il codiç]

Il dialic, scrit tal 46, al è tra Ciceron, Marc Juni Brut e Tît Pomponi Atic e al è une storie de oratorie romane, individuant in Quinti Ortensi Ortal e tal istès Ciceron i miôrs e plui grancj oratôrs.

Il De officiis[cambie | modifiche il codiç]

Cheste sezion no e je ancjemò su Vichipedie

Lis Tusculanae disputationes[cambie | modifiche il codiç]

Cheste sezion no e je ancjemò su Vichipedie

L'epistolari[cambie | modifiche il codiç]

Al scrivè un grum di letaris, come chês al grant amì Tît Pomponi Atic, scuviertis di Petrarca tal 1345. Tal epistolari e si cjate la bande plui umane, cun temis e nimiciziis, di Ciceron, che al dopre il so lengaç cuotidian di omp studiât, cun cetancj grecisims, câs diviers des altris oparis.

La poesie[cambie | modifiche il codiç]

Al scrivè i poemuts Alcyones, Uxorius, Nilus, Limon e Pontius Glaucus, i poems Marius, De suo consulatu e Ad Caesarem de expeditione Britannica, la elegjie Talemastis e epigrams.

Il De suo consulatu, scrit tal 60, al è un poem dal so consolât, chel dal 62, scrit par vie dal so difiet plui grant, la vanitât; come des altris oparis di poesie, nol reste scuasit nie, ma i antîcs a cjaparin cualchi viers dal poem come esempli di cacofonie (un al è O fortunatam natam me consule Romam, O Rome fortunade, nade cuant che o jeri consul).

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Sansoni, Bologne, 1957
  • Salvatore Rizzo, I tempi di Cicerone e Premessa al testo, in Marc Tuli Ciceron, Le Catilinarie, BUR, Trebaseleghe, 2013