Columele

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Columele

Luci Juni Moderât Columele (par latin Lucius Iunius Moderatus Columella; I secul) fo un scritôr, poete e agronoim roman.

La vite[cambie | modifiche il codiç]

Si sa che, nassût a Cadice, al vivè al timp di Seneche e di Neron, vivint par cetant timp in italie, là che al veve cjamps, a Alban. Jere stât tribun militâr in Sirie e in Cilicie, forsit tal 36.

Lis oparis[cambie | modifiche il codiç]

Lis oparis plui impuartantis di Columele son laedis al lavôr tai cjamps. Al scrivè un De re rustica (Sul lavôr tai cjamps) in dôs edizions; de prime nus reste il libri dedicât ai arbui, de seconde o vin dut. Il decim libri de seconde edizion, che al fevele dal colt dai zardins, lu scrivè in esametris, là che dut il rest al è in prose: al veve chê di onorâ Virgili, che tes Georgichis al veve sielzût di saltâ chel argument, disint che lu lassave ai poetis futûrs. La prose je limpide e clare e la poesie, inspirade a chê di Virgili, je compagne, fluide e metude sù cuntune tecniche atente. Lu uçave a scrivi la crise de agricolture italiche, che, stant che i grants possidents no viodevin cun premure dai lôr latifonts e no e jere une vere sience de coltivazion, che no si afidave a esperts ma a cualunchi sclâf, nocate se malpratic; la situazion jere tant serie che si veve di impuartâ gran dal forest, intune tiere, come il Lazi, che si gloriave che a coltâ jal vevin insegnât i dius. Come Virgili, jere sigûr che il lavôr tai cjamps vès un impuartant valôr morâl. Si viôt ben tai scrits di Columele che al timp di Neron la leterature vueite e lizere e tacave a lassâ puest a une plui seriote, che si inspirave a chê de ete di August.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]