Citât dal Vatican

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!


Citât dal Vatican
BandiereEmblem
Informazions
NomenanceStatus Civitatis Vaticanæ
Stato della Città del Vaticano
Lenghe ufiziâllatin, talian
CapitâlCitât dal Vatican
Politiche
Forme di guvierMonarchie assolude eletive
Cjâf dal stâtFrancesc
Cjâf dal guvierPietro Parolin
Indipendence11 di Fevrâr 1929
Jentrade inte ONUmembri osservadôr
Gjeografie
ContinentEurope
Fûs orariUTC + 1
Mape dal stât
Superficie
Superficie Totâl0,44
Intal mont261°
Popolazion
Popolazion totâl921 ab.
Intal mont192°
Densitât2.093 ab./km2
Economie
MonedeEuro
Consum energjie0 kWh/ab.
Domini di prin nivel.va
Prefìs tel. internazionâl+39
+379 (no utilizât)
Plache automobilisticheV
Imni nazionâlImni e marce pontificâl
Fieste nazionâl 
 


La Citât dal Vatican e je un stât de Europe centrâl, indipendent dal 1929 e subiet ae autoritât dal Pape de Glesie Catoliche, e al è completamentri circondât da la citât di Rome, capitâl de Italie.

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Il cûr dal Stât dal Vatican e je Place San Pieri dulà si cjate le basiliche cul stes non, cu la cupule progjetade da Michelangelo Buonarroti.

Clamât il cupolone, tant cjâr a la int di Rome, al è cognossût in dut il mont par vie dai visitadôrs che rivin di dut il mont.

Dentri des muris dal periodi de Etat di mieç e dal Rinassiment, si cjate il Palaç dal governadôr e i Zardins dal Vatican

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La indipendence dal Vatican e fo ricognossude l'11 di Fevrâr 1929. Benito Mussolini, Prin Ministri dal guvier dal Ream d'Italie, al firmà cul segretari di stât dal Vatican, cardinâl 'Gasparri i Pats Lateranens (dal non dal Palaç talian di San Zuan in Lateran) indulà al fo firmât il tratât e il Concordât. Chest tratât al permetè di sierâ dutis lis cuestions jenfri la Glesie e il stât talian e ae cuestion romane, che durave dal 1870 cu la anession dal Stât Pontifici al Ream d'Italie. Cheste negoziazion e durà plui o mancul doi agns e mieç. Prime dal tratât, il teritori de citât al jere teritori talian, tutelât par la leç.

Politiche[cambie | modifiche il codiç]

Il stât al è l'unic esempli al mont di monarchie assolude eletive: inte figure dal Pape a son riunîts i podês legjislatîf, esecutîf e judiziari. Il guvier dal stât al è la Sante Sede, che e je ancje proprietarie di ducj i stabii logâts intal teritori vatican e intes zonis sogjetis ae extrateritorialitât.

Economie[cambie | modifiche il codiç]

La produzion di ricjece dal stât e je scuasit esclusivementri componude dai investiments che la Sante Sede e à tai paîs forescj, da lis renditis e rimessis des diocesis in dut il mont.

Art[cambie | modifiche il codiç]

Museus vaticans[cambie | modifiche il codiç]

Traspuarts[cambie | modifiche il codiç]

La Citât dal Vatican e je dotade di un elipuart, logât insom dai Zardins Vaticans e utilizât dome dal pontefiç e dai cjâfs di stât in visite. Pai viaçs par avion a son doprâts i aeropuarts de citât di Rome.

La rêt feroviarie interne e je lungje mancul di un chilometri, e e je colegade ae rêt taliane a traviers di un puint ch'al si zonte cui binaris de stazion di Rome San Pietro. Al dì di vuê e je usade dome pai traspuarts di marcjanziis.

La rêt stradâl e à dome stradis di citât, e la circolazion e je riservade ai veicui autorizâts.

Viôt ancje[cambie | modifiche il codiç]

Leams[cambie | modifiche il codiç]