Segnaletiche bilengâl in Friûl

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Cun Segnaletiche bilengâl in Friûl si intint la presince di segnaletiche in altris lenghis, oltri al talian, in Friûl. Al è interessant notâ che in cualchi bande dal Friûl e coventarès segnaletiche tri- o cuadrilengâl (par esempli te Valcjanâl), ma il Codiç de Strade talian al proibìs di doprâ plui di dôs lenghis inte segnaletiche, ancje se intal Tirôl dal Sud si cjatin instès segnaletiche in trê lenghis.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Inizis[cambie | modifiche il codiç]

Fin al inizi dai agns '80, la uniche menzion dal probleme de segnaletiche bilengâl al fo fat intune propueste di leç, presentade ai 22 di Setembar 1969 dai conseîrs regjonâls dal Moviment Friûl Tiziano Schiavi, Corrado Cecotto e Gjino Di Caporiacco.

Prins pas[cambie | modifiche il codiç]

Tai prins mês dal 1980 la clape culturâl La patrie dal Friûl e mande une letare ai comuns furlans par invidâju a meti fûr cartei ancje par furlan dongje di chei uficiâi par talian. Une copie de letare a fo publicade in Lui ancje tal gjornâl Patrie dal Friûl e daspò ancje sul mensîl Int Furlane. I esemplis tal cjamp no jerin tant favorevui, intal 1976 la prefeture di Belun e veve fat gjavâ daurman i cartei bilengâi metûts fûr tal comun di Sapade (par talian e par todesc sapadin) e compagn al jere lât tal comun di Livinallongo cul ladin.

La prime aplicazion in Friûl e fo intal comun di Prât di Cjargne, che tal 1981, poiantsi ae Leç regjonâl 68 dai 8 di Setembar 1981, al aprovà l'acuist e la aplicazion di gnûfs cartei bilengâi, par talian e par furlan, che a forin metûts za intal Jugn 1982. Chescj a forin i prins cartei bilengâi par furlan, impuartants ancje pe sielte di doprâ il stes caratar pes dôs formis.

Intai prins dîs dal 1982, il sindic dal comun di Tavagnà al disè di volê prest introdusi ancje tal so comun la segnaletiche bilengâl. Ancje la Societât filologjiche furlane e manifeste il sô interès e il supuart, organizant un incuintri pai sindics, ancje se cun scjarse partecipazion. Ai 23 di Dicembar 1982, il comun di Tavagnà al aprove la delibere par meti i cartei par furlan dongje di chei par talian; il comitât provinciâl di control al controlà cheste decision, su richieste di un citadin che si oponeve ae introduzion di une segnaletiche bilengâl, ma no cjatà motîfs par impedî la delibere, ancje se stabilî la condizion che i cartei par furlan a varessin vût di jessi cun colôr diviers; no si sa di cui a fo la idee di fâlis zalis e blu, cui colôrs dal Friûl, e cheste idee e cjapâ pît un grum tai agns dopo.

Disvilups[cambie | modifiche il codiç]

Intal 1983ancje il comun di Udin, par mieç dal sindic Angelo Candolini, e manifeste la intenzion di zontâ dai cartei cun la vecje toponomastiche par furlan; chestis afermazions a provocarin un pocjis di discussions, parcè che cualchidun al diseve che al jere pluitost di tornâ a rindi uficiâls i toponims furlans, scancelant chei talians; ae fin lis gnovis tabelis a forin instaladis dome daspò diviers agns, e cun risultâts "folkloristics". Intant ogni tant inte stampe a vignive fûr l'argoment dai cartei scancelâts cul spray, par trasformâju intai nons furlans, o almancul in alc che al sameave furlan. La propueste di cualchidun e jere semplice, che di rindi ufiziâls i toponims furlans, dongje di chei talians; chest al varès di sigûr fermât i autôrs des scritis.

Intal 1983 in dutis lis frazions dal comun di Tavagnà a forin metudis i segnâi bilengâi, e l'esempli di Tavagnà al fo seguît ancje di altris comuns, ancje se cun problemis di grafie doprade, che a voltis no jere chê de filologjiche (come tal câs di Puçui).

Udin[cambie | modifiche il codiç]

Il câs di Udin al fo un dai plui impuartants, ancje pal fat di jessi la citât plui gruesse dal Friûl. Daspò dai cartei metûts inte aministrazion Candolini, intal 1991 il gnûf statût dal comun al inserive la denominazion ancje par furlan, dongje di chê par talian; il sindic di chê volte, Zanfagnini, nol sameave masse disponibil a meti sù lis tabelis bilengâls, par cui la prime mosse e fo fate tal 1992 de famee Di Caporiacco, che e comprà e donà ae citât 6 cartei cun la scrite Udin - Capitâl dal Friûl, intai colôrs aromai tradizionâi zâl e blu. Intant intal 1995, si scomençarin a instalâ i cartei cu la toponomastiche furlane, pensâts intal 1983 cu la aministrazion Zanfagnini. Intal 1996, sindic Barazza, ducj i cartei bilengâi al inizi de citât, a forin gjavâts, cu la motivazion che i colôrs par chescj gjenar di segnaletiche e veve di jessi di colôr diviers. Gnûfs cartei, in caratar neri su sfont blanc a forin metudis cualchi an dopo, tal 1999, cu la aministrazion di Sergio Cecotti.

Cartel bilengâl al inizi dal paîs

Dal 1996 in ca[cambie | modifiche il codiç]

Cul passâ dal timp, la segnaletiche bilengâl e je simpri plui stratificade, sei par formât grafic, sei pe grafie. Se difat cu la aprovazion de leç regjonâl 15/1996, che aprovave la grafie furlane uficiâl, e cun la lêç nazionâl 482/1999 pal ricognossiment de minorance, si à vût une parziâl uficializazion de segnaletiche, e mancje ancjemò un coordinament gjenerâl che tignidi ancje un voli su la coretece des traduzions[1]. Dal 2003 la Provincie di Udin e à scomençât a meti su lis stradis che e gjestìs cartei di indicazion bilengâi, in dut il sô teritori, e a judâ finanziariementri i comuns che a instalin cheste segnaletiche; a voltis a son stadis polemichis pes sieltis di grafie, par esempli tai puescj dulà che i toponims locâi a son un grum diviers di chei standard, sei pe convenience stesse di meti chescj cartei, ancje se al è stât dimostrât come in câs di une segnaletiche ben studiade, no son difarencis dal pont di viste di comprension se e je in une o in dôs lenghis.

Intai ultins agns, graziis ai aiûts de Provincie, diviers comuns e àn tacât a instalâ versions bilengâls ancje dai nons des viis, a voltis zontant ancje il vieri toponim furlan in colôr diviers.

Galarie[cambie | modifiche il codiç]

Cjale ancje[cambie | modifiche il codiç]

Referencis[cambie | modifiche il codiç]

Notis[cambie | modifiche il codiç]

  1. Franco Finco, Segnaletiche stradâl e grafie furlane, Sot la nape, Novembar-Dicembar 2006, p. 35, Udin

Leams esternis[cambie | modifiche il codiç]