Rigulât

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Rigulât
Non uficiâl par talianRigolato
PartCjargno
Altitudin760 m s.n.m
Popolazion640 ab.
Densitât21 ab/km²
FrazionsLudario, Gjviano, Magnanins, Valpicíot, Uègios,Stalis, Grac
Comuns confinantsComelians, For Davôtri, Palucjo, Prât
CAP33020
Prefìs telefonic0433
PatronSants Filip e Jacum

Rigulât al è un comun inte Cjargno, che al dì di vuê al fâs part de provincío di Udín e al à 640 abitants.

Rigulât e Ludario viodûts di Gjviano

Gjeografie[cambie | modifiche il codiç]

Rigulât al è logât a 760 m (cjase comunâl) tal Cjanâl di Guart, te Cjargne, sot des monts Talm (1.748 m) e Pleros (2.314 m). Il comun in plui che il cjaulûc, al cjape dentri ancje sîs frazions, tre ae diestre dal Dean: Ludarie (Ludario), Magnanins (Magnanins), Valpicêt (Valpicìot) e trê a çampe dal Dean: Gjiviane (Gjiviano), che a gjolt di une ministrazion separade frazionâl dai ûs civics, Vuezis (Vuezos), Grac (Grac).

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Il prin document scrît dulà ch'al è fât il non di Rigulât al è dal XIII secul, ma il sô svilup impuartant al fo tal 1400-1500, cuant che si scomençè a doprâ lis minieris di fiêr, ram e aur da la Navanze, tal vicin comun di For Davôtri, dopradis fin a la seconde vuere mondiâl. Da rest, la storie di Rigulât e và daûr di chê di dute la Cjargne: part dal Patriarcât di Aquilee, pò dal 1420 al passà sot de Republiche di Vignesie, che propite de Cjargne e cjapave gran part dal legnam che i coventave par fâ sù lis sôs nâs. Tal 1797, cul Tratât di Cjampfuarmit, Rigulât tal mût di dut il Friûl al fo cedût al Imperi Asburgic, par tornâ a la Italie tal 1866, daspò da la tiarce vuere di indipendence. Il paîs parò al subì ancjemò doi invasions: la prime, di bande dai austro-todescs tal 1917, par vie che l'esercit talian al si ere ritirât ae diestre de Plâf daspò da la rote di Cjaurêt. La seconde tal 1944, chiste volte di bande dai Cosâcs, clamâts in Friûl di Hitler che ur veve donât la Cjargne come teritori dulà stabilîsi. Cul mai dal 1945 finalmentri ancje a Rigulât e tornà la pâs, dut câs dai ains '60 al scomençâ un grant fenomen migratîf che al à fât lâ jù la popolazion dal paîs dai 2.443 abitants dal 1921 ai 585 di vuè.

Culture[cambie | modifiche il codiç]

Lenghe[cambie | modifiche il codiç]

In tal comun al ven fevelât il furlan, in te variant dal alt Cjanâl di Guart, forme antighe une vore particulâr doprade ancje a For Davôtri e caraterizade de terminazion des peraulis femininis (o miôr, di chês che a davegnin de prime declinazion latine) in -o (singolâr) e -os (plurâl), cence che chest efiet al si slargji ai articui e aes preposizions articoladis, par esempli si dîs: la cjaso de fruto - las cjasos des frutos. Altris trats carateristics a son lis vecjis formis dai articui masculins lu (singolâr) e ju (plurâl) e lis pronunciis particolârs des vocâls in posizion fuarte, cetant diferents dal furlan centrâl e plui someants al furlan di Pesariis o di Clausêt, par esempli ìo al puest di ê (asìot par asêt), ùo al puest di ô (pùoc par pôc), ou o ô par û (cour o côr par cûr), ei o ê par î.

Intal comun a son dopradis almancul trê formis diferentis di chest dialet: une, il riguladot in sens stret, de bande diestre dal Dean, tal cjaulûc e tes vilis dongje; une a Grac e Vuezis, che pai siei leams storics cun Tualis al pronuncie la o finâl in forme mancul marcjade, e il gjivianot, a Gjiviane, cul vocabolari plen di peraulis antighis e cun cualchi ditonc pronunciât in forme difarent (par esempli Pieri si dîs Pìari e no Pìori come tal riguladot). Chestis ultimis dôs formis a son in pericul di estinzion pal dispopolament di chês vilis.