Publicitât

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La publicitât e je une ativitât imprenditoriâl che e vûl fâ cognossi une etichete, une marcje, une aziende, par incressi il cunsum e il doprâ un ben o un servizi. E je une comunicazion a paiament dulà cui che al paie al è ben cognossût e il messaç al è ben controlât. La publicitât e je une tecniche dal marketing cul obietîf fondamentâl di incressi la imagjin di une marcje, fâ visâ, informâ e cunvinci plui int par fâ vendi di plui. La publicitât al dì di vuê dopre ce tantis dissiplinis tant che la psicologjie, la sociologjie, la statistiche, la comunicazion sociâl, la economie, la antropologjie. Ma ancje la publicitât e je chê ativitât che vûl fâ comprâ alc di cui tu no tu sâs ancjemò di vê bisugne cun bêçs che ancjemò no tu âs.

Biel che la publicitât e je aromai viodude tant che necessarie par la incressite economiche, no je cence un cualchi cost sociâl: bruturis di cartei su lis stradis, gjornâi che a an pagjinis cuasit plui di publicitât che no di notiziis, cjarte strassade, formis di invadence in internet (spam). La publicitât e je deventade part de nestre vite di ogni dì, e je presinte e jemple ducj i spaziis publics, ogni etât, dai fruts dal asîl ai vecjos. Formis di protezion dai plui piçui a son in tantis manieris svuincadis. E je opinion comun aromai che cualchi publicitât e sedi tossiche come e plui dai prodots. Responsabilitât social de publicitât e je ancje di no volê dâ confin al svilup, dant la idee che il consum al sedi cence suaze, cence tiermins, cence fin.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

La forme di publicitât plui cognossude fin dai timps antîcs e jere il "passe peraule", ancje se messaçs pal cumierç e pes elezions a son stâts cjatâts ancje sui mûrs da lis ruvinis di Pompei. Cun il disvilup des tecnichis de la stampe, za intal XVII secul i prins avîs publicitariis a scomençarin a viodisi sui gjornâi inglês. La publicitât, al inizi clamade reclame, je lade a incressisi cu la espansion de economie. La prime agjenzie publicitarie cirive nome i spaziis dulà meti in mostre i prodots, cu l'inizi dal XX secul scomençarin a viodi ancje dai contignûts e fin vie a dut il svilup dal prodot. La publicitât e je rivade in television intal 1957, sierade intune scjate cu la intenzion che no vedi di fâ dams ma al stes timp e fo il sô sucès: une ocasion di sperimentâ il lengaç, personaçs e purpûr un fenomen di costum, come tal câs talian pe trasmission "Carosello".

Pe publicitât in lenghe furlane bisugne lâ a la storie di Radio Onde Furlane, intai agns '80 dal secul pene stât, che à fat de publicitât in furlan une des sôs bandieris. Di poc a si viôt inte stampe periodiche (Il Diari, La Vite Catoliche) cualchi avîs publicitari in lenghe e alc al tache ancje sui cartelons stradai (in particolâr une marcje di bire), dut câs pocje robe rispiet a la utenze potenziâl di furlans.

Imprescj de publicitât[cambie | modifiche il codiç]

Lis aziendis a fasin publicitât midiant grancj imprescj di comunicazion: (radio, television, gjornâi, internet, e v. i.). La publicitât e cîr un sô public midiant i media de la comunicazion in cambi di bêçs (comprant dai spaziis o dai timps in une cierte maniere condizione i media) fasint dai contrats che permetin spes ai media di vivi. La propagande par pandi ideis politichis o religjosis e je une particolâr ativitât publicitarie. A son plui manieris di cjalâ a la publicitât, lis plui comunis a son: daûr dal ogjet preseât, daûr dal gjenar di imprest doprât, daûr dal obietîf marcât, daûr dal interès public o di publiche utilitât (campagnis cun obietîfs sociâls). In internet o cun lis tecnologjiis digjitâls o vin la publicitât no cirude o spam, cuant che e rive une grande cuantitât di letaris vie pueste eletroniche che nissun al à domandât. Gnovis manieris a son cui telefonins la messagjierie instantanee, che fâs rivâ al stes timp a tancj di lôr il stes messagjin. Internet e i telefonins a rivin a jentrâ pardabon di plui intal privât e a an cjatât un spazi publicitari no tradizionâl par svilupâ un prodot.