Parlament de patrie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

Il Parlament de Patrie dal Friûl al fo une istituzion parlamentâr furlane nassude sot dal Patriarcjât tal 1231 e durade fin al 1805.

Al parlament a vevin dirit di partecipâ i rapresentants dal clericât, de nobiltât e dai comuns.

Pal clericât a jerin i vescui e i superiôrs dai cjapitui, dai munistîrs e des preposituris. Pe nobiltât a vignivin sei i nobii di nomine imperiâl che chei nomenâts dal patriarcje. Par chel che al inten i comuns a jerin i rapresentants dai comuns di Aquilee, Cividât, Udin, Glemone, Sacîl, Tumieç, Maran, Monfalcon, Puart, San Denêl, San Vît, Vençon.

Sot il stât patriarcjâl il parlament si riunive par solit a Udin o Cividât, ma dispès ancje a Aquilee, San Denêl, Glemone, Sacîl e atris lûcs dal Friûl.

Sot Vignesie la sede fisse e deventà Udin. Il salon dal parlament intal Cjistiel di Udin al fo fat daspò il taramot dal 1511.

Daspò dal 1420 sot la dominazion veneziane il parlament al fo ridimensionât te sôs competencis e nol podè plui decidi pe politiche foreste. Daspò i events dal crudel Joibe Grasse 1511 a ven creade la contadinance, une riunion dai contadins la tutelâ i loro interès e va potrebbe poni il veto silos decisions dal clericât e dal nobilitât. La ultime riunion dal parlament a fo dal 1805.

Leams[cambie | modifiche il codiç]

Storie dal Friûl par cure di Luzian Verone