Noglâr

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!
Lis nolis che a son la pome dal noglâr

Il Noglâr (Corylus avellana) e jè une plante da pomis.

Descrizion[cambie | modifiche il codiç]

E jè une plante piçule, scuasit un arbussit, di râr plui alte di sîs siet metris, il noglâr (de famee de Betulaceae) al à la scusse slusint, grise brun, segnade di fassis cu la bordure ingruessade. In Friûl il noglâr al ven sedi in plan che in mont, massimementri tai boscs, tai sîts salvadis e intai cisons presints sore i terens pustots.

Lis fueis che a colin di autun, ovâls e di colôr vert, a son marcadis di une dople dentidure.

I flôrs, masculins e feminîi, a cressin purpûr dividûts su la stesse plante. Chei masculins si palesin vistôs e colôr zâl slusint, irâts adun in mût di formâ gjatuts che a pendolin. Chei feminîi, invezit, di colôr rossit, a cressin sore spîs avuâls di zermois.

Lis pomis (nolis) si preferissin tarondis o ben ovâls cul scus moron clâr. Inmò si svilupin in çufs e a son in part cjapadis dentri intun vuluç.

A esistin almancul cuindis cualitâts di noglâr, presints par plui tes regjons temperadis di tramontane. In europe, ma ancje in Friûl, la cualitât plui slargjade e cognossude e je la Corylus Avellana, che e furnìs une nole buine di mangjâ e doprade sedi par rigjavâ une sorte di vueli, sedi in scaletarie.