Magrêt

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!

Parcè isal impuartant tignî bogns i magrêts, o prâts stabii? A son cetancj motîfs. In prin chei naturâi, parcè che a son plantis e nemâi che a vivin nome alì: se no fossin chei prâts, animâi (come la pernîs) e cetantis plantis a saressin sparîts. Fin a la agriculture industriâl, i prâts a jerin cussì presints in Friûl, di jessi part de nestre storie e culture. Cumò a son ridusûts dome al 1% dal teritori de Regjon. Ma a son ancjemò te visuâl furlane: cuant che a sflorissin a son un spetacul des nestris campagnis; si insiore il paisaç che se no al sarès dut compagn fat di blave e capanons. La mancjance di un savê e de cognossince dal valôr naturâl dai magrêts de plane furlane e je, in dì di vuê, ancjemò une des colpis dal degrât dal ambient. Forsit parcè che si è simpri pensât ai magrêts nome tant che une culture agricule cence valôr. Ce sono i prâts di pupilâ? A son chei terens là che nol è stât arât o grapât ma nome seât, e dulà che a son lis rosis tipichis di chei terens. Rompi un prât al vûl dì destinâlu a altre culture e pierdi la sô particolaritât.


Salvâ i prâts: a son pôcs e preziôs[cambie | modifiche il codiç]

Ce si puedial fâ par inviâsi a vê une gjestion di rispiet e che salvi i prâts: si pues sburtâ a cjoli i prâts plui biei de bande dai ents publics, valorizâju cun fiestis dai prâts dongje a chês dai Arbui. A si pues obleâ a tornâ a puartâ a vert chei terens ruvinâts des grandis oparis midiant semence di prât che e pues dâ un tornecont a cui che al à tignût ben i prâts. Cun di plui dome i prâts a dan il fen bon par vê cjâr biologjiche e la semence par sestâ i terens mots pes grandis oparis. Si pues sburtâ a meti prât dulà che a usin a meti mediche o strafuei, o inta chei prâts pustots metûts in polse daûr di contribût. E che dulà che arlevin cjavai a doprin fen di prât che al è mancul fibrôs de mediche e plui bon. E vûl ancje une assistence ai contadins parcè che sein cu la atenzion di fâ bacan prime, parcè che lis bestiis che fasin il nît tal prât a rivedin a scjampâ. Tal stes timp a van seâts al mancul une volte ad an, ma no di plui, parcè che nol vegni sù bosc di agace e saût. Tancj Comuns a son indaûr tal capî che tignî bogns i prâts e je une vere risorse, soredut dulà che a son lis ex servitûts militârs dulà che par agns nissun al à arât i prâts.

A Pasian di Prât, par esempli, tai agns '90 un grant pasc al è stât rot intune zone militâr (50 ha) a nord de statâl. E tra il '99 e il 2001 uns 44.000 m cuadrâts di prâts di valôr a son stâts arâts pe prime volte par meti blave. A Cjampfuarmit pe gnove tangenziâl e une gnove taronde si è tabiât un prât di valôr di 6 etars. In comun di Martignà tai agns 2000-01 al è stât rot un, par fâ puest a un centri comerciâl par plui di 10 ha, la sblefe e je che une part e je stade doprade par un zardinut a vert cun jerbe americane. Tal comun di Udin te zone industriâl a Sud a son dai prâts di grant valôr no protezûts tant benon. La uniche pussibilitât, cuant che a son grancj lavôrs, e je di cjapâ i bars di jerbe e di pastanâju, une maniere che e po rivâ a tignî buinis chês preziosis plantutis ma costose. Cu la publicazion dal inventari (tal sît de Regjon), proviodût de leç sui prâts, ducj a puedin savê dulà che a son i prâts di valôr e viodi se a son tignûts ben. Ma par valorizâju bisugnarès fâ une marche di prodots tipics, tant che formadi, mîl o cjâr. A si podarès vê cjâr biologjiche, di nemâi tirâts su cun fen bon, pes mensis des scuelutis de infanzie. Cun di plui si previodin ancje multis par cui che al ruvine i prâts sot tutele cul oblic di tornâ a metiju tal stât di prin.


Prâts umits[cambie | modifiche il codiç]

Tipichis dai prâts umits a son lis formazions di lescje (Molinia caerulea) graminacee une vore fuarte che e ven sù in çufs alts fint a un metri, e di scuâl (Chrysopogon gryllus, a si fasevin lis spazetis) che al fâs une spighete colôr viole. Tai prâts si cjatin ancje un grum di altris speciis, che a incressin la bielece di chescj puescj cu lis lôr floriduris coloradis, soredut tai mês di Avrîl, Mai, Jugn e Setembar. In chei umits a si cjate la spade salvadie (Gladiolus palustris), la gjenziane di palût (Gentiana pneumonanthe) e la spade clamade “siberiane” cu lis rosis blu (Iris sibirica).

Tai terens umits a cjatin buinis cundizions pal lôr disvilup ancje cetantis orchideis o coculutis di prât, come che si dîs par furlan. Cualchi volte al baste che il teren si alci dome di pôc par che al pierdi la umiditât e il prât al deventi sut. I prâts suts a son stâts i prins a jessi convertîts in coltivazions; cun dut achel, cualchidun al è restât, o parcè che al jere dentri di un toc dificil di coltivâ, o parcè che al veve terens umits dulintor. La composizion de flore e je chê dai prâts umits, cun cualchi altre specie tipiche dai prâts di alte planure. Di chestis, o vin cetantis speciis di grame e di trifoi. Li che si cjate il grion (Calluna vulgaris), al vûl dî che il teren al è plui acit.


Magrêts[cambie | modifiche il codiç]

Magri, sterp, arit, clap, grame, … peraulis duris, garpis e sponzintis che bessolis rivin a clamâ un paesaç crût, biel e dolç malinconic, grant, larc, vast. Un spazi di cîl, nui, tiere, cidin, un spazi viert di aiarons fuarts. Come che al capite denant a grandis manifestazions naturâls, l’om in chei spazis vierts al si sint intune dimension interiôr, part dal dut che lu à al centri e dulintor. Il magrêt al è une esperience provade nome di cui che al à cjaminât dentri, al è un dai ultins esemplis di paesaç de stepe furlane, siguramentri l’ultin de Italie dal nort. Jenfri lis speciis di jerbis e je cualchi plante cussì rare, che nome il scumparî di une part di prât al volarès dî la lôr fin.


A scuele sui prâts

“Dongje dal flum al jere un grant prât plen di rosutis. A mi sarès plasût cori e saltâ, zuiâ di gjerometis, ma no si podeve parcè che o vevin di stâ atents a lis spiegazions de mestre cu la gale dal golet stuarte sul prât dongje dal flum."

siti HTTP://WWW.ASSIEMEPERILTAGLIAMENTO.ORG