Leç regjonâl 15 dal 1996

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La leç regjonâl 15/1996 dal 22 di Març dal 1996 cul titul Normis pe tutele e pe promozion de lenghe e de culture furlanis e istituzion dal servizi pes lenghis regjonâls e minoritariis, e je stade la prime leç organiche di tutele de lenghe furlane.

Cheste leç e je stade ancje un model par altris regjons pe tutele des lenghis minoritariis parcè che e je stade la prime a no vignî blocade dal guvier talian cu la acuse di incostituzionalitât.

Une prime version de leç aprovade ai 27 di Setembar 1995 e jere stade fermade dal guvier di Rome ai 8 di Novembar dal 1995.

La leç e je stade une vore inovative pal timp ancje parcè che la sô impostazion no jere dome che di sostignî l'esistiint, magari cussì no dome in suazis folcloristichis, ma ben chel di proponi un ûs atîf de lenghe inte publiche aministrazion, inte scuele e intai massmedia in mût che il furlan al podedi jessi doprât tant che codiç linguistic bon par ducj i moments de vite moderne.

In chei agns la regjon e veve dut câs mancul competencis di vuê, sore dut pe scuele, e no veve la pussibilitât di condizionâ lis programazions de bande de RAI di Triest par chest dute une part de leç e a vût pôcs efiets pratics.

Cualchidune des normis de leç e je ancjemò impuartante sedi parcè che e regule i finanziaments di une schirie di ativitâts par furlan sedi parcè che la Leç nazionâl 482/99 su lis minorancis linguistichis storichis e declare di no cambiâ lis regulis des leçs regjonâls tal câs che e sedin plui favorevulis ae minorance di tutelâ.

Ricognossiment dal furlan tant che lenghe[cambie | modifiche il codiç]

L'articul 2 de leç al è stât il prin ricognossiment dal furlan tant che lenghe intun at legjislatîf. Che chest ricognossiment regjonâl al podès vê vût validitât su dute la legjislazion nazionâl al vignive contestât di cualchidun fin cuant che no je rivade la Leç nazionâl 482/99 che e à declarât il ricognossiment uficiâl de lenghe furlane di bande dal Stât talian.

Delimitazion dal teritori furlan.[cambie | modifiche il codiç]

Il teritori di validitât de leç al è chel dulà che la lenghe furlane e je fevelade in maniere tradizionâl e significative. Chestis condizions a son stadis atestadis dai conseis comunâi e al è stât fat un decret de Regjon.

Ativitât culturâl pe lenghe furlane[cambie | modifiche il codiç]

La leç e à individuât dai sogjets che davuelzin une ativitât culturâl significative pe lenghe furlane e che a àn cussì podût vê dai finanziaments regjonâi. Fra chescj sogjets a son la Societât Filologjiche Furlane, la Associazion Culturâl Colonos di Vilecjaze, la Cooperative di Informazion Furlane di Udin che e à Radio Onde Furlane, la Clape Culturâl di Aquilee, la Associazion Culturâl La Grame, Radio Spazio 103 e La associazion Glesie Furlane di Vilegnove di Sant Danêl. Cheste liste e je cambiade tal timp.

Ativitât sientifiche e patrimoni bibliografic[cambie | modifiche il codiç]

La vuide de ativitât sientifiche di ricercje de lenghe furlane e je dade ae Universitât dal Friûl. La conservazion dal patrimoni bibliografic e ven assegnade ae biblioteche civiche Vincenzo Joppi di Udin.

Ûs de lenghe tai ents publics[cambie | modifiche il codiç]

La leç e ricognòs il dirit dai comuns di cambiâ il lôr statût par permeti l'ûs dal furlan scrit e orâl intai conseis comunâi, l'ûs dai toponims furlans dongje di chei talians e l'ûs dal furlan intai rapuarts fra citadins e comun. Za dopo lis modifichis costituzionâls dal 1990 cualchi comun al veve provât a adotâ chestis disposizions ma cumò si ricognosseve in plen il dirit.

Grafie unitarie[cambie | modifiche il codiç]

Inte suaze di promozion e no dome di conservazion de lenghe a je stade decretade tant che uficiâl la grafie di Lamuela aprovade dal comun di Udin intal 1986. Dopo une dispute cu la Societât Filologjiche Furlane a son stadis fatis des modifichis ae version origjinâl de grafie doprant il z al puest dal digram ts al inizi e intal cuarp des peraulis e tornant a doprâ il q ma nome par i toponims e i nons storics come par esempli Aquilee.

Scuele e television[cambie | modifiche il codiç]

La regjon a veve intal 1996 des competencis limitadis pe scuele, par chest si è limitade a finanziâ dai progjets su domande des scuelis. A sarà la leç 482/99 a decretâ il dirit a vê dai insegnaments par furlan te scuele dal oblic e tal asîl. Lis resintis riformis costituzionâls e àn dât ae regjon la pussibilitât di vê des competencis sui programs scolastics ma fin al 2007 nissune norme e je stade decretade e ancje la 482 e je in grant part no aplicade. La leç a autorizave la regjon a stipulâ des convenzions par trasmissions furlanis cu lis televisions. Inte realtât la RAI regjonâl tai agns subite dopo no je vignî incuintri a chestis propuestis.

OLF e ARLEF[cambie | modifiche il codiç]

A coordenâ dute la ativitât di promozion de lenghe furlane al veve di jessi l'Osservatori de lenghe furlane (OLF). Di fat il so funzionament al è stât une vore tribulât e contestât, dopo un pôc di agns al è stât abrogât e dopo al è stât sostituît de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane (ARLEF).

I limits de leç 15[cambie | modifiche il codiç]

La leç e fo inovative e impuartantone pai timps che e jere vignude fûr. Al dî di vuê e mostre i siei limits par vie che la regjon e varès des competencis pe scuele e e podarès sburtâ pal ûs de marilenghe intai massmedia ancje cirint di fâ aplicâ i dirits decretâts de Leç nazionâl 482. Une des robis plui contestadis de leç al è stât il rûl dal OLF-ARLEF che se di une bande al veve di coordenâ e sburtâ il dut, di che altre nol à vût i mieçs e i oms par podê fâ ben il sô lavôr.

Bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • William Cisilino La Tutela delle minoranze linguistiche Consorzi Universitari dal Friûl, Reane 2004
  • William Cisilino La tutela giuridica della lingua friulana in Friuli lingua viva, Udin 2006


Leams[cambie | modifiche il codiç]


Normative su la tutele de Lenghe Furlane
Articul 6 de costituzion de republiche taliane | Cjarte europeane des lenghis regjonâls e minoritariis
Leç regjonâl 15/96 | Leç 482/99 | DPR 345/02