Joibe grasse dal 1511

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Toni Savorgnan, cun il sô esercit, fûr de citât di Udin, il 27 di fevrâr dal 1511 (disen dal XVIII secul)

Dut al nas de lotis tra nobii filoimperiâi cuintri chei fedei a la Republiche Venite che e jere in vuere cu l'Austrie. I nobii filoimperiâi a incolpàrin il Antoni Savorgnan (Toni il sassin) di stiçâ la ribelion tra i contadins. I contadins, cjapade la corse, si son organizâts pal plui di bessôi cuintri ducj i siôrs - venezians o no - che no rispietavin i lôr dirits. Lis ostilitâts a puartàrin al atac dal cjiscjel di Colorêt a Sterp. La lote si davualzeve tra i Zambàrlans, soredut contadins comandâts di Antoni Savorgnan, e i Strumîrs, nobii e borghês che a jerin de bande dai Torians (Della Torre), famee de nobiltât lombarde che tra il Dusinte e il Tresinte e veve dât cuatri patriarcjis al Friûl. Daûr da lis menacis dal Savorgnan, i Strumirs a decidèrin di protezisi, e cussi Antoni Savorgnan al fo obleât a scjampâ di Udin. Tornarà tal 1511 par stiçâ il rapresentant di Vignesie cuintri i Strumîrs. Al è stât l'aveniment chest, de storie furlane, forsit il plui famôs.


La conte dal nobil Zuan Candido[cambie | modifiche il codiç]

Cheste e je la conte dal nobil Zuan Candido de joibe grasse dal 1511.

"Vignude duncje la matine de joibe grasse, Antoni al manda ator la vôs che i todescs a vevin fiscat Pradaman a tre miis di Udin. Po, sunade la cjampane dal cjistiel di Udin, ch'ai jere il segnâl par radunâ il popul, une sdrume disordenade di contadins fûr di sè pe asse, pe fan e parcecne stiçâts dal Savorgnan, a lerin daûr di lui tun splaç dongje Borc d'Olee. Lì al clama i caporions e ur fasè un discors imbiliât, crudël e plen di desideri di svindic. Po ducj insieme come bestiis salvadiis a jentràrin in citât e a scomençàrin a assaltâ furibonts la cjase dai Torians. Alore il Savorgnan, fasint finte di sei spaventât, si puartà in cjscjel par visâ il luctignint che bisugnave fa alc. E chel, pûr cognossint l'ingjan dal Savorgnan, al vigni jù dal cjiscjel par calmâ la int. Ma nol fo nuie di fâ. I contadins a menàrin pal boro cun insolencis ancje il provioditôr. I Torians, viodude la cape mal taiade, a lèrin a cirî di scuindisi, sperant, dopo, di podê dimostrâ la lor inocenze. Ma i lôr nimîs, entrâts furibonts tes lor cjasis lis fiscàrin e lis brusàrin. E cussi a fasèrin cui altris nobii: i Candido, Francesc di Cergneu, i Troians di Percut, i Soldonîrs, Lenart Gubertini, Lenart de Fratine, Albert Colorêt, i Partistagn, i Bertolins, i di Brazzà, i Valentins, Pieri Urban di Cjiscjel, e al tris ancjemò. Po disfatis lis cjasis, cirint dapardut e minaçant di muart chei che ju scuindevin, a copàrin Luîs, Isidoro e Nicolau della Torre, Teseo Colora e une liste inmò plui lungje di personis che a fòrin viodudis muartis, sence vistîts, butadis par tiare e, di gnot, sapulidis par pietât tune fuesse comun. E nissun, di tante pore, al podeve dî nuie".

I aveniments[cambie | modifiche il codiç]

Il prin di març al è rivât di Gardiscje un repart di armâts, che cu la int di Udin a rivàrin a parâ vie de citat i Zambarlans. E chescj, no contents inmò nò a sdrumarin i ciscjei di Vilalte, Morus, Breçà, Darcjan, Cusan, Çopule, Voleson, Spilimberc. Po a brusàrin i cjiscjei di Colerêt, Susans, Madrîs, S.Denêl, Feagne, Tarcint. Se dut chest nol fos stât vonde al è vegnût il taramot il 26 di Març dal 1511, ch'al sdrumât ancje il cjisciel di Udin e, infin, une pidimie di peste che à copât miârs di personis.

I Strumîrs a àn domandât jutori a Vignesie, la Republiche e invià a Udin Dree Loredan che al fasè arestâ i plui cognossûts dai Zambarlans, cence tocjâ Antoni Savorgnan, che aleât cui austriacs al à scugnût platâsi a Vilac in Austrie, dulà che in tal març dal 1512 al è stât copât a tradiment. La Joibe Grasse e je finide intal sanc ma Vignesie e je stade obleade a meti sù la Contadinance, istituzion concuistade a Vignesie che e jere pitost puartade a sfrutâ i soi teritoris.

leams[cambie | modifiche il codiç]

bibliografie[cambie | modifiche il codiç]

  • 1511 : la «crudel zobia grassa» : rivolte contadine e faide nobiliari in Friuli tra '400 e '500 - Furio Bianco - Pordenon : Biblioteca dell'immagine 1995