Fuartece di Palme

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La Fuartece di Palme e je une antighe fuartece de Republiche Venete, de carateristiche plante a stele a nûf pontis.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Nassude par difindi il teritori dal pericul dai Turcs in Friûl, che dopo dal 1499 no tornarin plui inte Patrie. Ma il pericul da lis scoreris al continuave a esisti. Pierdude la citadine fortificade di Gardiscje, Vignesie e decidè di fa sù la fuartece di Palme, e no dome par pôre dai Turcs, ma ancje cuintri dai imperiâi. E cussì il 7 di Otubar dal 1593, vincjesim secont aniversari di Lepanto, e fo fondade la fuartece, dongje une localitât clamade "Palmade", che vignarà clamade Palmanova, gnove Palme.

Vignesie e à obleât il Friûl a sacrificis pesantons par cheste costruzion, i paîs dongje a scugnirin bandonâ i cjamps par metiju a disposizion dai venezians e par lavorâ a traspuartâ cuantitâts di materiâl indispensabil par jevâ lis fortificazions esternis, i bastions, lis murais, lis cjasis e i palaçs de citât. Disegnade dal Girolamo Savorgnan, i lavôrs a finirin ator dal 1600. Par pretesis militârs la forme e fo poligonâl a nûf bandis, cuntune place esagonâl centrâl cun rais drets che menin a trê puartis, fondade su la utopie che nissun mai al varès podût concuistâle. Ma par ironie de storie la fuartece no fo mai assediade o clamade a difindi la fede cristiane.

Tignude dai Austriacs, fo ocupade dai Francês intal març dal 1797, passade a la Austrie daspò Cjampfuarmit, fo zontade a la Italie intal 1806, ma je tornade sot la Austrie cu la Restaurazion. Intal periodi Avrîl - Jugn 1848 si jevâ cuintri lis fuarcis austriachis ma cence risultât di sorte, cu la Tierce vuere di Indipendence a je jentrade intal stât talian.

Viôt ancje[cambie | modifiche il codiç]