Etimologie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.

La etimologie al è il studi de storie e des derivazions des peraulis. La etimologie e studie la jentrade de peraule inte lenghe, il significât origjinâl, e il gambiament di significât de peraule tal cors dai agns.

La peraule etimologie e ven dal grec antîc ἐτυμολογία (etumología) < ἔτυμος (étumos) «sens vêr», e -λογια (-logía) «studi» (derivât di λόγος (logos) «discors, peraule, reson»)

Storie[cambie | modifiche il codiç]

le etimologie te antichitât e in te etât di mieç[cambie | modifiche il codiç]

I prins tentatîfs di cirî le origjine des peraulis si a za te antichitât. Plutarc 46-127 d.C. al scomence a ripuartâ cualchît esempli in tes sô oparis come in Vite di Numa Pompilio îndulâ si cjate za le etimologjie di pontifex.Ancje tal dialogo di Socrate Cratylus dal 360 a.C vegnin mostradis un cert numar di etimologjis.

In tal VII secul d.C Isidoro da Sivilie scrîf un tratât enciclopedic di vincj libris,intitulât Etymologiae.Il test,no trate dome di etimologjie ma scomençant da chest argoment,al trate un pôc di dut.Cheste opare ven doprade par dut il periodo de Etât di mieç fin al Rinassiment.

In te Etât di mieç vegnin scrîs a Costantinopoli da autôrs scognossûs,libris lessicâi che tratavin ancje de letimologjie des peraulis scritis.Son tescj srîs in lenghe greche ma cognossûs cun noms latins convenzionâi come Etymologicum Genuinum del IX secul, l' Etymologicum Magnum del XII secul e atrîs.

Tal stès periodo je ancje la "Liende Auree" scrîte atôr dal XIII secul une vore cognossude al timp. Si trate di un libri che al conte la vite dai sants,scomençant de etimologjie dai noms,che pui di cualchî volte je di fantasie.

Fûr de Europe la scienze de etimologjie veve une particolâr impuartance in Indie dulâ jere congnossude fin de antichitât cul nom di nirukta (une disipline fondamentâl par il studi dai Veda cun le gramatiche,le metriche e le fonetiche).